Geplaatst op: 02-10-2023
Auteur: Marc Gerlings

CORPUS werkt samen met Oogfonds

CORPUS werkt samen met Oogfonds
Wikke. Foto: CORPUS

Het Oogfonds en educatieve attractie CORPUS, het interactieve reisavontuur door het menselijk lichaam, bundelen hun krachten om het onderzoek naar erfelijke oogziekten mogelijk te maken.


De samenwerking zal de financiering van het onderzoek van Dr. Jan Wijnholds (biochemicus en universitair hoofddocent) en zijn onderzoeksteam aan het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) hopelijk versnellen, met als doel het voorkomen van blindheid veroorzaakt door de ziekte van Leber en andere erfelijke oogziekten.


Op 11-jarige leeftijd ontdekte Wikke dat hij met zijn linkeroog nauwelijks kon zien. Na verschillende onderzoeken werd de ziekte van Leber vermoed. De definitieve diagnose leidde tot intense emoties en een moeilijke periode voor het hele gezin. Het leven van Wikke veranderde drastisch. Hij moest snel leren omgaan met de hulpmiddelen en kon niet langer deelnemen aan activiteiten zoals voetballen.


Wikke en zijn verhaal zullen de komende tijd op diverse manieren zichtbaar zijn in Corpus. Algemeen directeur van CORPUS, Hanneke Hansen, over het belang van deze samenwerking: "Bij CORPUS laten we zien hoe uniek het menselijk lichaam is, en ook in de situatie van patiënten zoals Wikke, blijft dat unieke karakter behouden.” Wikke (15) deelt zijn persoonlijke ervaring: "Ik kan nergens zelfstandig heen. Dat vind ik het ergst.” Hansen: "We hebben diep respect voor Wikke en zijn vastberadenheid om zijn persoonlijke situatie aan te grijpen om anderen en toekomstige generaties te helpen. Daarom zetten wij ons graag in, zodat dit onderzoek van start kan gaan.”


Toekomst zonder erfelijke blindheid

Met goede onderzoeksresultaten van dr. Wijnholds kunnen er over een jaar of 7 klinische studies starten in samenwerking met het Oogziekenhuis Rotterdam. Dit om de DNA-reparatietechniek ook te vertalen naar een veilige toepassing bij mensen. Wijnholds is optimistisch. "Ik draai al een tijdje mee als wetenschapper. Deze technieken zijn echt heel erg kansrijk. Ik geloof erin dat we in de toekomst een manier vinden om blindheid te voorkomen bij de ziekte van Leber. We moeten dit gewoon zo hard mogelijk proberen voor al die patiënten.”

 

Trefwoorden: attractie, educatie, goed doel, samenwerking

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

23/01/25
Exclusief voor leden
Nederlandse Arq hotelgroep onthult groeiplannen
Wat begon met de aankoop van het Haagse Paleis Hotel in september, door Arq hotelgroep groeide eerder deze maand uit tot een collectie van twee met de aansluiting van Kloosterhotel de Soete Moeder in Den Bosch. De groei moet snel gaan, meldt de groep.
23/01/25
easyJet voorziet sterke vraag naar vliegen en vakanties in 2025
easyJet heeft een goed eerste kwartaal achter de rug met meer passagiers in haar vliegtuigen en een sterke groeiverwachting voor easyJet Holidays.
23/01/25
Friesland Convention Partners nu officieel onderdeel van Merk Fryslân
Sinds 1 januari 2025 is Friesland Convention Partners (FCP) officieel onderdeel van Merk Fryslân. Deze strategische samenwerking versterkt de positie van Friesland als dé provincie voor innovatieve en duurzame zakelijke evenementen, congressen en vergaderingen.
23/01/25
ANVR waarschuwt consumenten voor Thomas Cook
De ANVR waarschuwt reizigers voor verzoeken van Thomas Cook Europe BV om boekingen over te zetten naar het Poolse bedrijf eSky.pl S.A.
23/01/25
Mooie vooruitzichten
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.
21/01/25
Producentenplein maakt debuut op Caravana
Van 29 januari tot en met 2 februari 2025 vindt consumentenbeurs Caravana plaats in het WTC Expo Leeuwarden. Deze kampeerbeurs biedt een uitgebreid aanbod van campers, caravans, vouwwagens, tenten en kampeeraccessoires.
21/01/25
Exclusief voor leden
Cash betalen vooral populair in buitenland
Menig toerist die Nederland bezoekt is verrast over de digitale betalingen terwijl zij met fysieke euro's in de hand staan. In Europa is cash nog steeds populair maar andere vormen van betalen groeien snel.
21/01/25
Texel op zoek naar nieuwe doelgroepen
VVV Texel lanceert vandaag een nieuwe televisiecampagne om het eiland opnieuw in de spotlights te zetten. De commercial, die te zien is op NPO 1 en NPO 2, benadrukt de unieke combinatie van rust, natuur en uitgebreide voorzieningen die Texel te bieden heeft en moet nieuwe doelgroepen aantrekken.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...