Geplaatst op: 04-10-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

UNWTO start campagne om reisgedrag te veranderen

UNWTO start campagne om reisgedrag te veranderen

UNWTO heeft een nieuw wereldwijd initiatief 'Tourism Opens Minds' gelanceerd om landen, leiders in de toeristische sector en consumenten aan te moedigen om meer open-minded te zijn bij het kiezen van een reisbestemming.

UNWTO benadrukt al enige tijd de krachtige rol die toerisme kan spelen in het overbruggen van culturen en het bevorderen van een meer verbonden en harmonieuze wereld. Het nieuwe initiatief 'Tourism Opens Minds' nodigt reizigers uit om hun horizon te verbreden en de onbekende uithoeken van onze wereld te verkennen. Het initiatief is er ook op gericht om overheidsfunctionarissen en toeristische bedrijven en organisaties te helpen om de gevolgen van overtoerisme te beperken, wederzijds begrip te bevorderen, het milieu te beschermen en een rechtvaardige groei van de sector te garanderen.

Toerisme herstelt snel

UNWTO ziet in haar data dat de sector zich herstelt van de gevolgen van de pandemie maar slechts een minderheid van de toeristen van plan is om nieuwe of andere bestemmingen op te zoeken als ze weer gaan reizen. Volgens de UNWTO World Tourism Barometer is het wereldwijde toerisme op weg naar een herstel van 80% en 95% van de internationale bezoekersaantallen tegen het einde van 2023.

Reizigers zoeken vertrouwde bestemmingen

Uit een recent onderzoek van YouGov bleek echter dat 66% van de toeristen het belangrijk vindt om naar een plaats te reizen die vertrouwdheid biedt. Iets minder dan de helft van de respondenten voelt zich ongemakkelijk bij het reizen naar plaatsen waar ze weinig over weten. Dit ondanks het feit dat 83% van degenen die wel naar nieuwe bestemmingen reizen, vinden dat ze terugkomen met een veranderd of verbreed perspectief.

Een verenigende kracht voor het goede

UNWTO secretaris-generaal Zurab Pololikashvili: "Om echte wereldwijde welvaart te garanderen, moeten we samenwerken om ervoor te zorgen dat elk land het potentieel van een bloeiende toeristische sector kan benutten. Het initiatief 'Tourism Opens Minds' nodigt reizigers uit om hun horizon te verbreden en de onbekende uithoeken van onze wereld te verkennen. Door dit te doen, onthult het niet alleen de schoonheid van diverse bestemmingen, maar voedt het ook de waardering voor de culturen en mensen die deze plaatsen hun thuis noemen."

Het initiatief heeft ook een eigen symbool. Geïnspireerd door de kleuren van de vlaggen van alle landen ter wereld, is het symbool een visuele weergave van samenwerken om de kracht van toerisme te erkennen in het bevorderen van culturele banden en duurzame groei voor iedereen.

Campagnebeeld

Link: https://youtube.com/shorts/QWEsb2ASPWs?si=Nenmg0CktyuLLKyV
Trefwoorden: beleid, toerisme, overtoerisme, ondertoerisme

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

02/01/25
Miljoen euro voor Romeins Museum Heerlen
Het Thermen Museum in Heerlen krijgt een nieuwe toekomst. De provincie Limburg heeft een subsidie van 1 miljoen euro toegekend aan de gemeente Heerlen om het unieke erfgoed duurzaam te behouden en te ontwikkelen. Het museum gaat verder onder de naam Romeins Museum.
31/12/24
Klimrijk Brabant breekt alle records: 50.665 bezoekers in 2024
Het was een jaar om nooit te vergeten voor Klimrijk Brabant. Het klimbos in Veldhoven heeft 2024 afgesloten met een ongekend bezoekersrecord: maar liefst 50.665 avonturiers hebben de klim uitdagingen aangenomen
31/12/24
Exclusief voor leden
Vakanties van Nederlanders in de kerst- en nieuwjaarsperiode: de feiten
Hoe gaan Nederlanders in de kerst- en nieuwjaarsperiode op vakantie? Waar gaan ze naar toe en met wie? Hamvraag is of we in meerderheid gaan skiën. Het CBS zocht dat uit.
31/12/24
Erfgoedbeleving in kaart gebracht
Zijn Nederlanders in erfgoed geinteresseerd en welke interactie hebben ze ermee? Dat is in kaart gebracht door de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) en het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland (KIEN).
30/12/24
Tunnel Jonkheerpad officieel geopend
ProRail heeft samen met Brabants Landschap en de gemeente Oisterwijk de onderdoorgang bij het Jonkheerpad in natuurgebied Landgoed Nemerlaer begin december officieel geopend.
29/12/24
All in CARAVANING (AIC) beurs naar nieuwe locatie in China
Van 9 tot en met 11 mei 2025 vindt in China de internationale beurs voor campers en caravans op een nieuwe locatie plaats: het Shougang Convention & Exhibition Center in Beijing.
28/12/24
Elektrische bussen voor pendel P3 naar Schiphol
Luchthaven Schiphol en vervoersbedrijf Arriva introduceren elektrische bussen voor P3 Lang Parkeren.
27/12/24
Vakantie blijft populair ondanks prijsstijgingen
Ondanks de stijgende kosten van levensonderhoud, blijft de behoefte aan vakantie bij Nederlanders onverminderd groot. Echter, de prijsstijgingen dwingen een op de acht Nederlanders om minder vaak op vakantie te gaan of minder uit te geven.

||| Agenda |||

04/01/25
04/01/25 t/m 04-01-25: Vakantiebeurs voor bijzondere reizen
De Vakantiebeurs voor bijzondere reizen in Amsterdam op 4 en 5 januari is dé plek voor reizig...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...