Geplaatst op: 04-10-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

UNWTO start campagne om reisgedrag te veranderen

UNWTO start campagne om reisgedrag te veranderen

UNWTO heeft een nieuw wereldwijd initiatief 'Tourism Opens Minds' gelanceerd om landen, leiders in de toeristische sector en consumenten aan te moedigen om meer open-minded te zijn bij het kiezen van een reisbestemming.

UNWTO benadrukt al enige tijd de krachtige rol die toerisme kan spelen in het overbruggen van culturen en het bevorderen van een meer verbonden en harmonieuze wereld. Het nieuwe initiatief 'Tourism Opens Minds' nodigt reizigers uit om hun horizon te verbreden en de onbekende uithoeken van onze wereld te verkennen. Het initiatief is er ook op gericht om overheidsfunctionarissen en toeristische bedrijven en organisaties te helpen om de gevolgen van overtoerisme te beperken, wederzijds begrip te bevorderen, het milieu te beschermen en een rechtvaardige groei van de sector te garanderen.

Toerisme herstelt snel

UNWTO ziet in haar data dat de sector zich herstelt van de gevolgen van de pandemie maar slechts een minderheid van de toeristen van plan is om nieuwe of andere bestemmingen op te zoeken als ze weer gaan reizen. Volgens de UNWTO World Tourism Barometer is het wereldwijde toerisme op weg naar een herstel van 80% en 95% van de internationale bezoekersaantallen tegen het einde van 2023.

Reizigers zoeken vertrouwde bestemmingen

Uit een recent onderzoek van YouGov bleek echter dat 66% van de toeristen het belangrijk vindt om naar een plaats te reizen die vertrouwdheid biedt. Iets minder dan de helft van de respondenten voelt zich ongemakkelijk bij het reizen naar plaatsen waar ze weinig over weten. Dit ondanks het feit dat 83% van degenen die wel naar nieuwe bestemmingen reizen, vinden dat ze terugkomen met een veranderd of verbreed perspectief.

Een verenigende kracht voor het goede

UNWTO secretaris-generaal Zurab Pololikashvili: "Om echte wereldwijde welvaart te garanderen, moeten we samenwerken om ervoor te zorgen dat elk land het potentieel van een bloeiende toeristische sector kan benutten. Het initiatief 'Tourism Opens Minds' nodigt reizigers uit om hun horizon te verbreden en de onbekende uithoeken van onze wereld te verkennen. Door dit te doen, onthult het niet alleen de schoonheid van diverse bestemmingen, maar voedt het ook de waardering voor de culturen en mensen die deze plaatsen hun thuis noemen."

Het initiatief heeft ook een eigen symbool. Geïnspireerd door de kleuren van de vlaggen van alle landen ter wereld, is het symbool een visuele weergave van samenwerken om de kracht van toerisme te erkennen in het bevorderen van culturele banden en duurzame groei voor iedereen.

Campagnebeeld

Link: https://youtube.com/shorts/QWEsb2ASPWs?si=Nenmg0CktyuLLKyV
Trefwoorden: beleid, toerisme, overtoerisme, ondertoerisme

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

20/12/24
DierenPark Amersfoort opent nieuwe Chimpanseevallei
DierenPark Amersfoort heeft de deuren geopend van haar nieuwste themagebied: de Chimpanseevallei. Bezoekers kunnen nu oog in oog staan met deze bijzondere primaten in een volledig vernieuwde omgeving.
06/12/24
Beekse Bergen opent tropisch binnenspeelparadijs: Speelland Indoor
Beekse Bergen breidt deze winter uit met een nieuwe attractie: Speelland Indoor. Speelland Indoor bevindt zich op het terrein van Speelland Beekse Bergen, waar bezoekers in het voorjaar en de zomer kunnen genieten van dagrecreatie rond het Victoriameer.
04/12/24
Laatste maand om subsidie voor cyberweerbaarheid aan te vragen: vrijetijdssector loopt achter
Meer dan de helft van het budget voor de subsidieregeling ‘Mijn Cyberweerbare Zaak’ is inmiddels aangevraagd. Maar weinig aanvragen komen uit horeca, cultuur en recreatie. Nog tot en met 31 december 2024 kunnen bedrijven een aanvraag doen.
04/12/24
Exclusief voor leden
Toegankelijk maken collectie kost 5 jaar
De komende vijf jaar werkt attractie en mediamuseum Beeld & Geluid, in samenwerking met een aantal partijen, aan het toegankelijker maken van zijn collectie. Het zogeheten TACIT onderzoeksproject, gefinancierd door de NWO met 3,2 miljoen euro, ontwikkelt innovatieve technologieën die informatie toegankelijker maakt voor mensen met een auditieve, visuele en cognitieve beperking.
29/11/24
Exclusief voor leden
Tweede editie van Light Safari na eerste succesvolle editie
De tweede editie van Light Safari in Safaripark Beekse Bergen is van start gegaan. Vorig jaar trok het evenement meer dan 185.000 bezoekers en dit jaar belooft het nog spectaculairder te worden.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optimaal gebruik van de recente overvloedige regenval door het opgevangen water te gebruiken voor de beregening van de vele overdekte leefwerelden van de dieren.
19/11/24
Exclusief voor leden
Tien keer Warme Winteravonden in DierenPark Amersfoort
DierenPark Amersfoort brengt voor het eerst 10 winterse avonden tot leven tijdens de Warme Winteravonden. Deze zijn geprogrammeerd van 21 tot en met 30 december 2024 en in het nieuwe jaar van 2 tot en met 4 januari 2025.
19/11/24
Start Bouw Ngyuwe bij ZooParc Overloon
ZooParc Overloon is begonnen met de bouw van Ngyuwe, het grootste expeditiegebied in de geschiedenis van het park. Ngyuwe neemt bezoekers mee naar het hart van tropisch Afrika.