Geplaatst op: 05-10-2023
Auteur: Marc Gerlings

Vier vertrouwde museumnamen verdwijnen en worden Wereldmuseum

Vier vertrouwde museumnamen verdwijnen en worden Wereldmuseum
Nieuwe logo Wereldmuseum. Foto: Boudewijn Bollman.

Tropenmuseum in Amsterdam, Afrika Museum in Berg en Dal en Museum Volkenkunde in Leiden gaan samen met Wereldmuseum Rotterdam verder onder één naam: Wereldmuseum.

Sinds gister dragen de vier locaties dezelfde naam: Wereldmuseum. Algemeen directeur Marieke van Bommel: "Met onze tentoonstellingen en activiteiten gaan we uit van een wereld die we met elkaar delen en waarin we elkaar beïnvloeden. We hopen aan te zetten tot begrip, compassie en empathie en daarmee bij te dragen aan een gelijkwaardigere, rechtvaardigere wereld.’ En juist dát willen we tot uiting brengen in de nieuwe naam.”  Achter de schermen wordt al sinds enkele jaren samengewerkt.

Met objecten en kunst vanuit de hele wereld verkennen de vier hoe mensen wereldwijd op verschillende manieren betekenis geven aan hun leven. Dit moest terugkomen in het nieuwe logo. De handgeschreven letters ‘W’ en ‘M’ van het nieuwe beeldmerk vormen samen een menselijke figuur. Ze kunnen elke keer door iemand anders op net een andere manier geschreven worden en zo een oneindige verscheidenheid tonen. Net als de mens zelf. 

Topics:Cultuur
Trefwoorden: museum, communicatie, samenwerking

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

11/11/24
Kabinetsleden bezoeken bedrijfsleven rondom Dag van de Ondernemer
Ondernemerschap waarderen en stimuleren is een topprioriteit in zowel het hoofdlijnenakkoord als het regeerprogramma. Daarom gaan de premier en de minister van Economische Zaken rondom de Dag van de Ondernemer naar het mkb-bedrijfsleven.
08/11/24
ENCI bij Maastricht wordt monument
In het zuiden van de stad Maastricht is een uniek stukje natuur met industrieel erfgoed te vinden: het ENCI-gebied. De Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed en de gemeente starten met procedures om deze industriële geschiedenis te beschermen.
07/11/24
Destinatieorganisaties bundelen krachten in belevingsconcept rivieren
Met het nieuwe belevingsconcept 'De Rivier, je kunt er niet omheen' heeft de Initiatiefgroep 3e Waterverhaal de ambitie de verhalen van de rivieren de IJssel, en de Rijn/Nederrijn, Waal & Maas rondom de Groene Metropool Regio te laten spreken.
06/11/24
Deelfietsen om toerisme te ondersteunen in Gooi en Vechtstreek
Deelfietsen kunnen in de Gooi en Vechtstreek de bereikbaarheid verbeteren en toeristen verder op weg te helpen. Het afgelopen jaar deed de provincie Noord-Holland onderzoek naar de mogelijkheden om deelfietsen in deze regio in te zetten.
06/11/24
Subsidieregeling over het verhaal van Flevoland opengesteld
De provincie Flevoland heeft de subsidieregeling opengesteld voor ondernemers en organisaties die het verhaal van Flevoland willen vertellen en bezoekers willen laten beleven. Het verhaal van Flevoland gaat over nieuw land op de zeebodem.
06/11/24
Exclusief voor leden
ANVR naar de rechter voor reclameverbod
ANVR stapt naar de rechter om het reclameverbod op fossiele reclames in Den Haag aan te vechten. Het verbod is volgens ANVR een ‘ernstige inperking’ van de vrijheid van meningsuiting. Bovendien heeft de gemeente Den Haag een onzorgvuldig besluit genomen.
30/10/24
Menno Stokman verlaat CELTH na zeven jaar
Menno Stokman, directeur van het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH), neemt na ruim zeven jaar afscheid. Per 1 januari 2025 treedt hij in dienst bij de gemeente Wageningen als strategisch adviseur voor het Netwerk Kennissteden Nederland.
29/10/24
Kennisevent Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs het kennisevent ‘Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming. Primeur voor Nederland. Presentatie van internationaal onderzoek: 'Creating equitable destinations: How to manage and distribute tourism’s value to better serve communities'.