Geplaatst op: 11-10-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Nationale Data Strategie voor toerisme en recreatie gelanceerd

Nationale Data Strategie voor toerisme en recreatie gelanceerd

De vrijetijdssector heeft eindelijk een Nationale Data Strategie. Deze moet de komende jaren richting geven aan het databeleid en de uitvoering daarvan. De strategie is in opdracht van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat ontwikkeld door de Landelijke Data Alliantie.

Bij het ontwikkelen van de Nationale Data Strategie door Rijnconsult zijn diverse netwerken betrokken geweest. Het kernteam bestond uit NBTC, CBS, het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat en CELTH. Daarnaast zijn andere leden van de programmaraad en uit het LDA netwerk betrokken geweest bij de totstandkoming, te noemen: Destinatie Nederland, DMO’s, CMO’s en provincies.

Betere beleidskeuzes maken

Het doel van de strategie is om relevante data en inzichten over en voor alle partijen binnen het toerisme- en recreatiedomein te ontwikkelen, delen en toepasbaar te maken voor beter onderbouwde (beleids)keuzes. Dat is belangrijk omdat kennis het fundament is voor kwalitatief goede beleidsvorming. Voor een sector die gedreven door grote maatschappelijke ontwikkelingen de komende jaren voor belangrijke keuzes staat, is een goede onderbouwing van beslissingen met de juiste data essentieel.

Belangrijke uitgangspunten in de Nationale Data Strategie zijn:

  • We verzamelen en monitoren basisdata op het gebied van vraag en aanbod van toerisme en recreatie. We hebben aandacht voor de impact van de sector in brede zin, zowel economisch, ecologisch als sociaal-maatschappelijk, en bijbehorende relevante indicatoren.
  • We stimuleren vergelijkbare data doordat we met elkaar definities en standaarden opstellen en gebruiken.
  • We presenteren data begrijpelijk op een betrouwbare, vergelijkbare en zo actueel mogelijke wijze. We doen dit op een passende(open) wijze op verschillende niveaus (lokaal, regionaal, provinciaal, nationaal en internationaal) en delen en verbeteren onze methodieken waar mogelijk.
  • We werken binnen een breed netwerk op specifieke onderwerpen samen. We doen dit door afwisselend op specifieke vraagstukken de regierol te nemen en in projectgroepen met onze stakeholders samen te werken. We stellen duidelijke afspraken vast om relevante data te bepalen, financieren, verzamelen en verspreiden.
  • We sluiten aan bij de behoeften van de gebruikers (doelgroepen) van de data en financieren en organiseren de basisdata op een duurzame wijze.
  • We hebben een meerjarige focus en een lange termijn borging.

Basisdata op orde krijgen

De basisdata moet qua vraag inzicht geven in aantallen verblijfstoeristen in zowel reguliere als particuliere verhuuraccommodaties, het vakantiegedrag van Nederlanders, inzicht geven in internationaal bezoek aan Nederland en het vrijetijdsgedrag van Nederlanders. Inzicht in het recreatief en toeristisch aanbod hoort ook bij de basisdata. In de strategie is ook ruim aandacht voor innovatie door nieuwe dataverzamelingstechnieken en datapilots. Deze basisdata geeft in combinatie met andere bestaande databronnen zoals de Tourism Satellite Account, de Leefbaarometer of de Leefstijlvinder een kijk op de brede impact van toerisme, zowel op economisch, ecologisch als sociaal-maatschappelijk vlak. Aangezien maar voor een deel van de basisdata een wettelijke grondslag bestaat is het noodzakelijk om voor het resterende deel een meerjarige gezamenlijke financiering af te spreken.

Aan de slag

De strategie geeft de komende jaren richting aan het databeleid en de uitvoering daarvan binnen de toerisme- en recreatiesector. Voor de LDA is een kernrol in de uitvoering voorzien als het platform waarin de beschikbare data en inzichten over toerisme en recreatie van, naar en in Nederland wordt samengebracht, gedeeld en waar nodig versterkt. Het is  volgens de LDA belangrijk dat we met elkaar vanuit de strategische lijnen naar concrete acties komen. "We doen daarom een oproep aan alle netwerkleden van de LDA om de handschoen op te pakken en vanuit het geschetste gedachtengoed waar mogelijk keuzes te maken binnen eigen werkprogramma’s en planvorming.”

Link: https://www.landelijkedataalliantie.nl/nl/home/download/nationale-datastrategie-lda.htm?disposition=inline
Trefwoorden: beleid, onderzoek, data

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
13/12/24
Scenarioplanning: theorie, methodes en toepassing
Altijd al meer willen weten van scenarioplanning? Lees van het boek “Scenario Planning and Tourism Futures. Theory Building, Methodologies and Case Studies”. Geschreven door Albert Postma, Stefan Hartman en Ian Yeoman van het European Tourism Futures Institute (ETFI) van NHL Stenden.
18/10/24
Database logiesaccommodaties NL online
De Landelijke Data Alliantie heeft de Database Logiesaccommodaties NL gelanceerd. In deze database het aanbod van logiesaccommodaties in Nederland: van hotels, appartementen, bed&breakfast, huisjes- en kampeerterreinen tot groepsaccommodaties. Het aanbod is geïnventariseerd, verrijkt met relevante indicatoren en op een online platform beschikbaar gesteld door NRIT en Bureau Nijdam.
11/10/24
Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming – Maak deel uit van de toekomst van toerisme!
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een kennisevent rond bestemming in balans. In slechts twee uur ben je helemaal up-to-date met de nieuwste inzichten en strategieën. Je leert van experts, netwerkt met vakgenoten én krijgt praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan in jouw regio.
15/12/23
Zet in je agenda: Trendcongres Toerisme en Vrije Tijd 18 april 2024
Vlissingen is de ‘city to be’ op donderdag 18 april 2024 want daar is het Trendcongres Toerisme en Vrije Tijd 2024. Save the date, zet het alvast in je agenda.
30/11/23
Haalbaarheidsonderzoek dataportaal toerisme in Limburg
In opdracht van de gemeenten, Provincie Limburg en branchevertegenwoordigers in toerisme en recreatie, werken de Samenwerkende VVV’s in Limburg aan het inrichten van een dataportaal voor de vrijetijdsector in Limburg.
13/11/23
Perspectief 2030: Iedere Nederlander moet profijt hebben van toerisme. Hoe dan!?
In Perspectief 2030, de visie voor toeristisch Nederland, staat dat in 2030 iedere Nederlander profijt moet hebben van toerisme. Een hele ambitieuze doelstelling. Grote vraag is hoe we dat precies kunnen realiseren.
07/06/23
Datalandschap Wegwijzer gepresenteerd
Gisteren is op de LDA Kennisdag de ‘Datalandschap Wegwijzer’ gepresenteerd. In deze publicatie van de Landelijke Data Alliantie zijn rond drie thema’s de belangrijkste databronnen opgenomen.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.