Geplaatst op: 16-10-2023
Auteur: Redactie
NRIT

Vliegtax heeft weinig impact op reisgedrag

Vliegtax heeft weinig impact op reisgedrag
Photo by Daniel Abadia on Unsplash

Zorgen flink duurdere vliegtickets voor een switch van vliegtuig naar trein? Die vraag stond centraal in een experiment van Hogeschool Inholland en Erasmus Universiteit. Het resultaat levert niet op wat politici ervan willen verwachten.

Volgens lector New Urban Tourism, Ko Koens, van Hogeschool Inholland zullen hogere vliegprijzen weinig impact hebben op reisgedrag maar heeft een specifieke overstaptaks potentie.

Opzet van experiment

Het onderzoek is opgezet door het Expertise Netwerk Sustainable Urban Tourism (ENSUT) van Hogeschool Inholland in samenwerking met Erasmus Universiteit onder ruim 4.000 Europese inwoners vanuit vijf verschillende steden. Zij deden mee aan een keuze-experiment waar het vliegtuig eerst fors goedkoper was dan de trein (de huidige situatie) en later juist 33% duurder (de door veel politici gewenste situatie). De treinreis duurde 7,5 uur, de vliegreis 4 uur. 

Bijna iedereen blijft vliegen

Als vliegen significant duurder wordt dan de trein dan nog blijft de overgrote meerderheid (90%) vliegen en wisselt maar 10%. Zelfs groepen die bekend staan om een grotere affiniteit met duurzaamheid, zoals jongeren en hoogopgeleiden. Aan de andere kant wisselde 22% van de treinreizigers naar het vliegtuig in het experiment toen duidelijk werd dat vliegen veel goedkoper was dan treinen. Ook een bonus zoals een gratis citycard kon maar weinigen overtuigen het vliegtuig te laten staan.

Kansen om investeringsvermogen te vergroten

Conclusie van de onderzoekers is dat een algemene prijsverhoging er hoogstwaarschijnlijk niet voor zal zorgen dat mensen massaal het vliegtuig laten staan. Tenminste niet voor vluchten binnen Europa. Wel biedt de prijsverhoging een kans om meer investeringsvermogen te creëren voor het verduurzamen van de luchtvaart en betere internationale treinverbindingen.

Overstaptax is efficiënter

In het licht van de bevindingen van het onderzoek lijkt een vliegtaks specifiek voor overstappers echter wel een goed idee. Daarmee zal het aantal vluchten tussen de 9% en 13% procent afnemen, schrijft NOS in juli. Dit is nuttig, omdat het ervoor kan zorgen dat de krimpdoelstelling van Schiphol kan worden gehaald, zónder dat dit de Nederlandse vakantiegangers benadelen, die niet minder zullen gaan vliegen door de hogere kosten. Kortom: de impact van een dergelijke algemene prijsverhoging van 25 procent op ons reisgedrag zal minimaal zijn. Een specifieke overstaptaks is effectiever.

Trefwoorden: reisbranche, reizen, vakanties, luchtvaart, treinreizen

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Eindhoven Airport start met uitbreiding terminal
Bouwbedrijf Heijmans en Eindhoven Airport hebben een aannemingsovereenkomst getekend voor de uitbreiding van de terminal. Deze uitbreiding zal passagiers van de Brabantse luchthaven extra ruimte, comfort en beleving bieden, wat een belangrijke kwaliteitsimpuls voor de luchthaven betekent
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
15/11/24
Exclusief voor leden
Noorden boos over uitstel ontwikkeling Lelylijn en Nedersaksenlijn
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.
08/11/24
Exclusief voor leden
Grote uitstoot door ver-vliegers: Milieu Centraal en Natuur & Milieu lanceren bewustwordingscampagne
Uit een nieuw onderzoek van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van Milieu Centraal en Natuur & Milieu, blijkt dat 4 op de 10 reizigers de klimaatimpact van verre vliegreizen onderschatten. Om reizigers bewust te maken van deze impact en gedragsverandering te stimuleren, lanceren Milieu Centraal en Natuur & Milieu vandaag de online campagne ‘Op vakantie? Denk dichtbij’.
08/11/24
Druk derde kwartaal voor Nederlandse luchthavens
In het derde kwartaal van 2024 reisden 21,6 miljoen passagiers van en naar de vijf belangrijkste Nederlandse luchthavens. Dit is bijna 4% meer dan in hetzelfde kwartaal van 2023. Waar reisden al die passagiers naar toe?
07/11/24
Opmars Nederlandse tweewielermarkt zet zich voort
Het aantal fietsen, brom/snorfietsen en motoren in ons land blijft gestaag groeien. Nu al tot een park van inmiddels 26,2 miljoen tweewielers

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.