Geplaatst op: 17-10-2023
Auteur: Marc Gerlings

Culinaire Wadden Weken schaalt op

Culinaire Wadden Weken schaalt op

Dmo Visit Wadden organiseert namens het ‘project Waddengastronomie versterkt Werelderfgoed’ de tweede editie van de Culinaire Wadden Weken. In 2023 nemen 54 restaurants uit het gehele Waddengebied deel aan dit culinaire evenement. De Culinaire Wadden Weken vinden plaats van 21 oktober tot en met 26 november 2023.

De Culinaire Wadden Weken dragen bij aan het ambitieuze doel om de duurzaamste bestemming van Europa te worden. De bijdrage van de restaurants zit in het gebruik van lokale (en vaak biologische) producten. Het Waddengebied heeft een rijke culinaire traditie en deze weken dragen bij aan het herwaarderen van Waddenproducten, zowel in restaurants als bij mensen thuis.

"We vergeten soms welke mooie producten gewoon in ons eigen gebied groeien." De smaken zijn bijzonder door de zilte ondergrond, die je in de rest van Nederland nauwelijks vindt. Door te koken met lokale producten verlagen de deelnemende restaurants hun ecologische footprint. Ze hebben kortere transportafstanden, kijken naar de herkomst van de ingrediënten en dragen bij aan de lokale economie. Al met al: het is de hoogste tijd dat Waddenproducten weer in het middelpunt van de aandacht komen te staan," aldus Enno Lieder, kok én projectmedewerker van het project Waddengastronomie versterkt Werelderfgoed.

Ruim 50 deelnemende restaurants

Vorig jaar namen 30 restaurants deel aan de Culinaire Wadden Weken, dit jaar is Visit Wadden blij dat het aantal is opgeschaald naar meer dan 50, waaronder twee sterrenrestaurants. Dit illustreert de groeiende waardering van chefs voor lokale Waddenproducten en hun toewijding aan het behoud van de unieke smaken van het gebied, meldt de dmo.


Foodroutes

Een volledige lijst van deelnemende restaurants is beschikbaar op de website van Visit Wadden: www.culinairewaddenweken.nl. Ook is via die weg een groot aantal menu’s voor thuis te vinden en zijn er diverse culinaire foodroutes (26 fiets- en wandelroutes) beschikbaar die op eigen gelegenheid te volgen zijn door het Waddengebied.

Trefwoorden: dmo, Wadden, horeca, route

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
07/11/24
Destinatieorganisaties bundelen krachten in belevingsconcept rivieren
Met het nieuwe belevingsconcept 'De Rivier, je kunt er niet omheen' heeft de Initiatiefgroep 3e Waterverhaal de ambitie de verhalen van de rivieren de IJssel, en de Rijn/Nederrijn, Waal & Maas rondom de Groene Metropool Regio te laten spreken.
04/11/24
Feestelijke onthulling van 'Das ist Parkstad'-Bus
Vanaf 31 oktober 2024 zal de tot 'Das ist Parkstad' omgetoverde stadsbus een jaar lang in en rond de keizerstad Aachen rijden.
29/10/24
Kennisevent Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs het kennisevent ‘Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming. Primeur voor Nederland. Presentatie van internationaal onderzoek: 'Creating equitable destinations: How to manage and distribute tourism’s value to better serve communities'.
28/10/24
Halsema slaat eerste munt Amsterdam 750 jaar
Burgemeester van Amsterdam, Femke Halsema, heeft op 27 oktober de eerste zilveren herdenkingsmunt vo...
25/10/24
Strategische agenda stedelijk toerisme
Het Lectorenplatform en Expertisenetwerk Sustainable Urban Tourism (ENSUT) hebben hun strategische agenda Urban Tourism: A Call to Action gepresenteerd. Deze onderzoeksagenda heeft als doel om het begrip van (transformative) urban tourism te verdiepen en de samenwerking tussen alle betrokken partijen te stimuleren en te faciliteren.