Geplaatst op: 18-10-2023
Auteur: Marc Gerlings

AI-tool laat internationaal de kracht van Nederland fietsland zien

AI-tool laat internationaal de kracht van Nederland fietsland zien
AI-tool aan het werk: Bishopsgate voor en na. Foto: NBTC.

Het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) heeft de Cycling Lifestyle AI-tool gelanceerd. Deze tool maakt het mogelijk iedere willekeurige straat ter wereld digitaal te transformeren in een fietsvriendelijke en groene omgeving.

Het is indirect de boodschap dat de fietsende natie Nederland toch een heel mooie destinatie is om te bezoeken. Maar hoe werkt die tool? Met behulp van kunstmatige intelligentie (AI), Google Streetview en de kennis van Nederlandse fietsexperts krijgen mensen wereldwijd de mogelijkheid om een tintje van het Nederlandse fietserslandschap toe te voegen aan hun eigen leefomgeving. De Cycling Lifestyle AI-tool maakt onderdeel uit van onze gelijknamige campagne om de duurzame positionering van Nederland als fietsland verder te verstevigen.

Een voorbeeld zie je op de foto’s, van Bishopsgate in Londen. © NBTC

 

Met gemiddeld 1,3 fietsen per inwoner en meer dan 37.000 km aan fietspaden is fietsen een onmisbaar onderdeel van de Nederlandse cultuur en identiteit. Nederland kan door zijn binding aan de tweewieler een voorbeeldrol spelen. Met de campagne Cycling Lifestyle, waar de AI-tool onderdeel van is, probeert NBTC Nederland als nummer 1 fietsland op de kaart te zetten.


Charel van Dam, Marketing Manager bij NBTC: "Een sterke internationale reputatie op het gebied van duurzame mobiliteit draagt op een positieve manier bij aan de bestemming Nederland en helpt bij het aantrekken van investeringen, talent, studenten en bezoekers. De ontwikkeling van de Cycling Lifestyle AI-tool en de gelijknamige campagne spelen hier een cruciale rol in, met als doel Nederland te positioneren als toonaangevend fietsland."


Xander Zuidgeest van IN10, ontwikkelaar van de AI-tool: "Onze Cycling Lifestyle AI-tool biedt een geheel nieuwe manier om real time te visualiseren. Door middel van kunstmatige intelligentie, Google Streetview en de kennis van Nederlandse fietsexperts, geeft het een doorkijkje hoe elke straat overal ter wereld eruit kan zien met meer fietspaden en natuur. Dit is nog niet eerder op deze schaal gedaan en heeft het potentieel om duurzame mobiliteit in stedelijke planning te versnellen."


In een tijd waarin klimaatverandering wereldwijd een belangrijk thema is, kan fietsen een grote rol spelen op het gebied van duurzame en gezonde mobiliteit. De tool is ontwikkeld om mensen te laten nadenken over de voordelen van een groenere en gezondere leefomgeving. Overschakelen van de auto naar de fiets vermindert de uitstoot van koolstofdioxide, wat klimaatverandering tegengaat, en verbetert de algehele luchtkwaliteit. Ook verhoogt regelmatig fietsen de levensverwachting met 3 tot 14 maanden en voorkomt het ernstige ziekten, zoals hart- en vaatziekten.


Chris Bruntlett, Marketing & Communication Manager van de Dutch Cycling Embassy: "Wij helpen steden over de hele wereld om veiliger, leefbaarder en inclusiever te worden. Het moeilijkste aan dit proces is mensen een abstracte toekomst te laten inbeelden die nog niet bestaat. In het bijzonder als zij het Nederlandse fietsparadijs niet zelf hebben kunnen ervaren. Met deze krachtige AI-tool kunnen we een goed alternatief bieden: een manier voor iedereen om zijn of haar eigen straat voor te kunnen stellen als een plek waar je wilt blijven in plaats van aan voorbij gaan.”


De Cycling Lifestyle AI-tool is ontwikkeld door IN10, Handpicked Lab, Studio TMO en Horizons. De tool zal onder de aandacht worden gebracht via een social media campagne en PR- en influencer activiteiten. Daarnaast is er een fysieke campagne met billboards in Düsseldorf, Brussel, Parijs en Londen, steden die zich bevinden in kernmarkten van de Nederlandse toeristische sector. Deze campagnes hebben als doel het verspreiden van de boodschap van duurzame mobiliteit en de Nederlandse fietscultuur op een inspirerende en toegankelijke manier.

De Cycling Lifestyle AI-tool is te vinden op www.dutchcyclinglifestyle.com.

Trefwoorden: campagne, Nederland, fietsen, AI, tool, marketing, dmo

CELTH





||| Nieuws |||

31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
31/01/25
Leontien Mees vertrekt bij Maastricht Marketing
Leontien Mees, directeur-bestuurder van Stichting Maastricht Marketing, heeft aangekondigd dat zij per 1 september 2025 de organisatie zal verlaten. Na ruim acht jaar vindt zij het tijd voor een nieuwe uitdaging.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
30/01/25
Breda Marketing presenteert jaarplan 2025: Toegepaste technologie en creativiteit centraal
Breda Marketing heeft haar jaarplan 2025 gepresenteerd. De nadruk ligt op samenwerking en innovatie om Breda te profileren als dé 'Stad van Oplossingen'.
30/01/25
Exclusief voor leden
Minder festivals maar meer evenementen georganiseerd
In 2024 vonden er aanzienlijk meer concerten plaats dan in 2023, terwijl het aantal festivals juist daalde. Festivals en concerten trokken gezamenlijk 30,5 miljoen bezoeken, iets minder dan in 2023. Dit blijkt uit de branchecijfers die Respons jaarlijks in opdracht van de Vereniging van Evenementen Makers (VVEM) opstelt. Ook in 2025 staat het aantal festivals onder druk.
29/01/25
Exclusief voor leden
5 grote museale ontwikkelingen in New York
In toeristenmagneet New York vinden in 2025 in ieder geval 5 grote museale ontwikkelingen plaats. Eén museum is nieuw, de andere vier presenteren grote uitbreidingen.
28/01/25
Dit zijn de beste reisbloggers van Nederland
Op 18 januari 2025 werden de winnaars van de allereerste editie van de Dutch Travel Blog Awards bekendgemaakt. Dit event, georganiseerd door het gespecialiseerde travel marketingbureau Thx.agency, biedt het podium aan de beste travel content creators van Nederland.
28/01/25
Stichting het Gehandicapte Kind viert 75-jarig jubileum met Samenspeeldagen in Efteling
De Efteling organiseert samenspeeldagen. Initiatieven zoals Speelbos NEST! zorgen ervoor dat kinderen met een beperking niet aan de zijlijn, maar in de spotlights staan.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...