Geplaatst op: 20-10-2023
Auteur: Marc Gerlings

Het groeiende belang van relevantie binnen PR en linkbuilding

Drie tips

Het groeiende belang van relevantie binnen PR en linkbuilding
Linkbuilding, kwaliteit wint van kwantiteit.

Het belang van relevantie in digitale PR en linkbuilding is de laatste tijd sterk toegenomen. Google hecht waarde aan relevantie, maar ook merken zien de impact van expert- of ervaringsgerichte digitale PR-campagnes als onderdeel van een gerichte digitale PR-strategie. Maar hoe doe je dat? Drie tips.

 

Hoewel het concept niet nieuw is, heeft het recentelijk meer aandacht gekregen, en dat is niet geheel zonder reden. Waar voorheen SEO-specialisten zich met name focusten op kwantiteit, is er een duidelijke verschuiving zichtbaar naar kwaliteit en relevantie. Voor zoekmachines wordt het aantal backlinks steeds minder belangrijk terwijl de context waarbinnen een artikel wordt geplaatst en de informatie die het geeft, meer waarde aan de link meegeven.

Ook voor mkb?

Voordat we in het waarom en de tips duiken wilden we eerst van expert Jaron Veldhuis weten of deze visie op pr en linkbuilding ook geldt voor het mkb-bedrijfsleven. Tenslotte zijn er in toerisme en recreatie vooral heel veel kleine bedrijven.

Jaron: "Dit geldt zeker ook voor het MKB, kijkend naar onze klanten binnen de linkbuilding bestaan deze zeker niet alleen uit de grotere bedrijven. Veel MKB'ers doen dit middels een online marketingbureau en daarvoor plaatsen we zo'n 4 tot 8 artikelen per maand. Voorheen waren deze aantallen veel hoger, maar kozen ze voor lagere kwaliteit. We zien dus eigenlijk dat de budgetten van MKB'ers als het gaat om linkbuilding niet anders zijn geworden, maar de invulling hiervan wel.”

 

Deze verschuiving komt door verschillende factoren. Ten eerste is linkbuilding toegankelijker geworden, waardoor merken met een SEO-specialist of SEO-team actief links bouwen in vrijwel iedere sector. Dit maakt het voor merken uitdagender om snel organische zichtbaarheid op te bouwen doordat de concurrentie simpelweg hoger is.
Ten tweede heeft Google updates uitgebracht, zoals de linkspam- en E.E.A.T update, die merken treffen die zich in het verleden hebben gericht op content van lage kwaliteit en slechte links. E.E.A.T legt een extra focus op het creëren van content dat behulpzaam, origineel en van goede kwaliteit is.

 

Niet het aantal links telt
Relevantie in linkbuilding gaat verder dan alleen het aantal links. Het gaat om actuele expertise, publieksrelevantie, merkafstemming en de autoriteit van de publicatie. Door je te richten op deze criteria, kun je jouw merk helpen om organische tractie te krijgen in zelfs de meest concurrerende sectoren. Maar hoe doe je dat?

 

Hoe ziet dat er in de praktijk uit?

1-      1- Creëer en deel waardevolle content: Zorg ervoor dat de content die je produceert aansluit bij je expertisegebied. Door informatieve en unieke content te delen, positioneer je jezelf als een autoriteit binnen je niche. Dit trekt niet alleen bezoekers aan, maar ook andere websites zullen eerder naar jouw content linken als ze het als waardevol beschouwen.

2-     
2- 
Ken je doelgroep: Begrijp wie je publiek is en wat ze willen. Door je content en linkbuildingstrategie af te stemmen op de behoeften en interesses van je doelgroep, zorg je voor publieksrelevantie. Dit betekent dat de mensen die via deze links op je website komen, daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in wat je te bieden hebt, wat de kans op conversie verhoogt.

3-     
3- 
Analyseer en evalueer regelmatig: Maak gebruik van tools zoals Google Analytics, Ahrefs of Moz om de kwaliteit en impact van je backlinks te monitoren. Door regelmatig te analyseren welke links de meeste waarde bieden en welke niet, kun je je strategie bijsturen waar nodig. Dit helpt je om te focussen op wat echt werkt en om tijd en energie te besparen op tactieken die minder effectief zijn.


Evolutie

Kortom, de wereld van digitale PR en linkbuilding evolueert sterk, met een focus op kwaliteit en relevantie in plaats van kwantiteit. Deze verschuiving komt door veranderende zoekmachine-algoritmes en de behoefte van merken om authentiek te communiceren. Succes behalen op dit gebied vereist nu waardevolle content, inzicht in de doelgroep en voortdurende strategie-aanpassing door te evalueren. 

Trefwoorden: linkbuilding, pr, mkb, marketing

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.