Meer wijn van Nederlandse bodem
Kansen voor bezoek, agro-toerisme en horeca
Ontwikkeling aantal wijnproducenten in Nederland (2018-2023). Bron: KVK. Was het aan het begin van deze eeuw bijzonder als je een fles wijn van Nederlandse bodem op tafel zette, nu groeit het aantal wijnproducenten snel. Dat biedt zowel kansen voor bezoek, verblijf als voor de horeca.
Het totaal aantal wijnproducenten in Nederland is de afgelopen vijf jaar flink toegenomen. In 2018 stonden er 136 wijnproducenten ingeschreven bij KVK. In het derde kwartaal van 2023 zijn dit er 194, een toename van 43%. Waarom die snelle groei?Eén van hen is Henk Marmelstein, wijnbouwer op de Reeborghesch in Winterswijk. ‘Lange tijd was het onmogelijk goede wijn te maken in Nederland’ zegt Marmelstein. ‘Te weinig zon, teveel vocht. Dat geeft schimmelziekten vrij spel. Met nieuwe druivensoorten en nieuwe manieren van aanleg en onderhoud lukt het nu wel.’ Marmelstein ziet het als een uitdaging om ook hier in Nederland mooie ambachtelijke wijnen te verbouwen met een uniek karakter. ‘We zijn heel lang bezig geweest om mensen te laten zien dat het kan, te laten proeven hoe goed het is. Als ik mensen bij ons op de wijngaard ontvang voor een proeverij, dan zijn er heel wat die nog nooit ook maar een slok Nederlandse wijn hebben gehad. Gelukkig ontdekken steeds meer mensen Nederlandse wijn. Een mooie ontwikkeling!’ Lees verder >>>
Dit artikel is exclusief voor leden van het NRIT Media Vrijetijdsplatform. Het complete artikel lezen? Log dan in of word lid.
Trefwoorden: wijn, agro toerisme, bezoek, horeca
|
|
31/01/25
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
|
31/01/25
Leontien Mees, directeur-bestuurder van Stichting Maastricht Marketing, heeft aangekondigd dat zij per 1 september 2025 de organisatie zal verlaten. Na ruim acht jaar vindt zij het tijd voor een nieuwe uitdaging.
|
31/01/25
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
|
30/01/25
Breda Marketing heeft haar jaarplan 2025 gepresenteerd. De nadruk ligt op samenwerking en innovatie om Breda te profileren als dé 'Stad van Oplossingen'.
|
30/01/25
In 2024 vonden er aanzienlijk meer concerten plaats dan in 2023, terwijl het aantal festivals juist daalde. Festivals en concerten trokken gezamenlijk 30,5 miljoen bezoeken, iets minder dan in 2023. Dit blijkt uit de branchecijfers die Respons jaarlijks in opdracht van de Vereniging van Evenementen Makers (VVEM) opstelt. Ook in 2025 staat het aantal festivals onder druk.
|
29/01/25
In toeristenmagneet New York vinden in 2025 in ieder geval 5 grote museale ontwikkelingen plaats. Eén museum is nieuw, de andere vier presenteren grote uitbreidingen.
|
28/01/25
Op 18 januari 2025 werden de winnaars van de allereerste editie van de Dutch Travel Blog Awards bekendgemaakt. Dit event, georganiseerd door het gespecialiseerde travel marketingbureau Thx.agency, biedt het podium aan de beste travel content creators van Nederland.
|
28/01/25
De Efteling organiseert samenspeeldagen. Initiatieven zoals Speelbos NEST! zorgen ervoor dat kinderen met een beperking niet aan de zijlijn, maar in de spotlights staan.
|
|
06/02/25 t/m 10-02-25
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
|
12/02/25 t/m 13-02-25
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
|
11/03/25
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
|
20/03/25
Op donderdag 20 maart 2025 is de Breda University of Applied Sciences gasthogeschool van het Trendco...
|
24/03/25
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
|
|