Geplaatst op: 26-10-2023
Auteur: Redactie
NRIT

Breda weer stapje verder met de VVV van de toekomst

Breda weer stapje verder met de VVV van de toekomst

Een zomer lang wisselden bewoners, ondernemers, studenten en bezoekers in een Pop-Up Infopunt in Breda van gedachten over hoe de ‘VVV van morgen’ eruit moet zien. De reacties waren helder: een plek in de binnenstad die actueel, lokaal en uitnodigend is; een podium voor de verhalen en talenten van de stad.

Dit participatietraject in het Pop-up Infopunt in de Bredase Houtmarkt vond plaats van 19 juli tot en met 23 september. Naast strategische sessies met verschillende partijen uit de stad kreeg iedereen met goede ideeën de gelegenheid om deze hier én online te uiten. De pop-up diende in die periode ook als tijdelijk informatiepunt en testcase voor een nieuw VVV-kantoor.

Eigentijdse stadswinkel

Fenne Verhoeven van Breda Marketing bemande het Pop-up Infopunt en organiseerde de sessies. Ze vertelt over de bevindingen: "Uit de gesprekken en onderzoeken komt klip en klaar naar voren dat er behoefte is aan een eigentijdse fysieke informatieplek in het centrum van Breda die meer biedt dan souvenirs en folders met fiets- en wandelroutes. Die kun je immers vaak al elders in de stad of online vinden. Bewoners en bezoekers laten zich graag verrassen met unieke stadsproducten, info over de evenementen, de verborgen (groene) plekken en nieuwe ontwikkelingen in de stad. Ze verwachten dat de ‘VVV van morgen’ de plek is waar toeristen hun dag beginnen, talenten en creatieven hun producten en verhalen delen, en je meer te weten komt over de grote ontwikkelingen in de stad. Een plek van en voor Breda dus. En hoe mooi is het als partijen uit de stad hun activiteiten hier zelf gaan presenteren aan het publiek.”

In hartje centrum

Op welke plek moet de ‘VVV van morgen’ eigenlijk komen? Fenne: "Er is duidelijk voorkeur voor één vaste plek in plaats van een ‘rondreizend’ infopunt. Gelegen op een centrale locatie, waarbij er ruimte is om het merk Breda zichtbaar te maken en die gemakkelijk te bereiken is vanuit het station en alle andere richtingen. Naar zo’n A-locatie gaan we de komende maanden op zoek.”

Trots op Breda

Het merk Breda dient als basis voor de nieuwe stadswinkel. Hildegard Assies, directeur Breda Marketing, licht toe: "Breda is een geliefde stad met veel trotse Bredanaars. We houden hier van het leven. Die sfeer zal je proeven. Vooral de jonge generatie geeft aan dat er wel meer aandacht mag zijn voor inclusiviteit, diversiteit en toegankelijkheid voor iedereen. De nieuwe stadswinkel gaat hier expliciet aandacht aan geven. Ook kan deze een rol spelen in het verhogen van de gastvrijheidsbeleving in de stad, samen met ondernemers uit de horeca-, retail- en cultuursector. De stadswinkel wordt ook een fysiek en online podium waar creatieve makers, innovatie-entertainers en culturele vernieuwers elkaar ontmoeten en hun duurzame producten en verhalen kunnen etaleren.”

Open in voorjaar 2024

Naast de functie van informatiepunt heeft de stadswinkel ook een aanjagende rol voor de stad. In opdracht van de gemeente Breda vertaalt Breda Marketing de inzichten en ervaringen dit najaar samen met diverse partners door in een concept voor de nieuwe stadswinkel die in het voorjaar van 2024 haar deuren opent.

Trefwoorden: dmo, Noord-Brabant, VVV

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

29/11/24
Exclusief voor leden
Tweede editie van Light Safari na eerste succesvolle editie
De tweede editie van Light Safari in Safaripark Beekse Bergen is van start gegaan. Vorig jaar trok het evenement meer dan 185.000 bezoekers en dit jaar belooft het nog spectaculairder te worden.
29/11/24
Recreatie- en natuurgebied Marickenland van start
Na jaren van voorbereiding start de inrichting van de eerste 150 hectare natuur in Marickenland in gemeente Ronde Venen. In dit gebied is ook veel aandacht voor recreatie met wandelpaden en een natuurspeelplaats.
29/11/24
Inspiratie- en netwerkreis voor vrijetijdssector naar Wereld Expo in Japan
Van 13 april tot 13 oktober 2025 vindt de wereldtentoonstelling Expo 2025 plaats in Osaka. Daarom organiseert Richard de Bruin voor Nederlandse vrijetijdsondernemers een 6-daagse inspiratie- en netwerkreis naar Japan.
29/11/24
Onderzoek naar gevolgen ravijnjaar voor toerisme en recreatie van start
Wat betekent het zogenaamde ravijnjaar 2026 voor Nederlandse gemeenten op beleidsterrein toerisme en recreatie? Dat gaat Leisurebrains samen met Markteffect onderzoeken. Zij doen daartoe een oproep aan wethouders en beleidsmedewerker bij gemeenten.
29/11/24
Acceleratieprogramma voor innovatie zakelijke evenementen van start
Het Acceleratie Programma van het EU-gefinancierde project ‘BEFuture’ heeft 30.000 euro per project beschikbaar voor Nederlandse innovaties die de technologische en duurzame transitie in de zakelijke evenementen sector ondersteunen.
29/11/24
Kennisinstellingen samen aan de slag met duurzame gastvrije transities
Het Regieorgaan SIA heeft het SPRONG-programma Gastvrije Transities goedgekeurd en een subsidie van twee miljoen euro toegekend. De nieuwe SPRONG-groep werkt in vier regionale transitiearena’s aan de thema’s klimaatneutraal, brede welvaart, healthy region en regeneratieve gebiedsontwikkeling.
29/11/24
Zeeland presenteert de gast van de toekomst
Tijdens de Toeristische Ontmoetingsdag 2024 in Zeeland stond het thema ‘De Gast van de Toekomst’ centraal. Diana Korteweg Maris van het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme presenteerde het onderzoek ‘De gast van de toekomst in Zeeland in 20240’.
28/11/24
Exclusief voor leden
Certificaat SDG doelen voor Center Parcs
Center Parcs Europe heeft het SDG Pioneer-certificaat van de Verenigde Naties ontvangen voor de 29 Europese parken. Een belangrijke stap voor de duurzame ontwikkeling van deze keten.

||| Agenda |||

29/11/24 t/m 30-11-24
29/11/24 t/m 30-11-24: BuitenlandBeurs
Op 29 en 30 november wordt in de Utrechtse jaarbeurs de BuitenlandBeurs georganiseerd. Dit evenement...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2024: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...