Vier vibes in trends reizen voor 2024
In het Reistrendsrapport 2024 van Skyscanner staat dat Nederlanders in 2024 op zoek blijven gaan naar de beste deals. De kosten van een vlucht (28%) en hotel (26%) zijn de voornaamste factoren bij het kiezen van een bestemming. Het rapport ziet ook vier vibes waar Nederlanders graag hun reisbeleving mee invullen.
Maar ondanks de zorgen over de stijgende kosten, blijft reizen voor veel Nederlanders toch belangrijk: een grote meerderheid (81%) van de Nederlanders zegt namelijk dat ze in 2024 evenveel of zelfs meer (33%) willen uitgeven aan reizen en vakanties in vergelijking met 2023.
Naast de kosten en traditionele factoren als het weer (67%) en het eten (58%) geeft meer dan de helft (57%) van de Nederlandse reizigers aan dat de atmosfeer of 'vibe' van een bestemming een belangrijke factor is bij hun keuze. Het verlangen naar gepersonaliseerde ervaringen en het emotionele aspect van reizen wordt duidelijk weerspiegeld in de 4 trending vibes zoals gepresenteerd in Skyscanner’s rapport Reistrends 2024:
1. Main character energy - de hoofdrol in je eigen vakantie
Nederlandse reizigers halen hun inspiratie steeds vaker uit series en films. Ruim de helft (56%) is geïnspireerd om een reisbestemming te kiezen op basis van wat ze op het scherm zien, blijkt uit onderzoek van Skyscanner. Bij het uitkomen van meerdere populaire televisieseries zagen ze de zoekopdrachten naar de omgeving waar het gefilmd werd, stijgen. Zo stegen na het derde seizoen van "Emily in Paris" de zoekopdrachten van Amsterdam naar Parijs met 31%. En na "Wie is de Mol" in Albanië steeg het zoekverkeer naar Tirana zelfs met een indrukwekkende 285%. Ook B&B Vol Liefde deed de zoekopdrachten richting de B&B’s van de deelnemers stijgen**. Zo nam het aantal zoekopdrachten richting Girona (de B&B van Debby), met 29% toe sinds de eerste aflevering werd uitgezonden. Lees verder >>>Het complete artikel lezen? Log dan in of word lid.
Geen lid van het NRIT Media Vrijetijdsplatform? Word hier lid
Proeflidmaatschap NRIT Media Vrijetijdsplatform | Jaarlidmaatschap NRIT Media Vrijetijdsplatform | Bedrijfslidmaatschap NRIT Media Vrijetijdsplatform | |
Stopt automatisch | Compleet individueel lidmaatschap | Compleet bedrijfs-lidmaatschap | |
Lidmaatschap NRIT Media Vrijetijdsplatform | 90 dagen | 365 dagen | 365 dagen |
Onbeperkt digitaal toegang tot alle content Kennisbank | |||
Nieuwsbrief NRIT Actueel | |||
Recreatie & Toerisme | |||
Vrijetijdstudies | |||
Toegang zonder inloggen | |||
€ 45,- | € 165,75 per jaar | Vanaf € 331,50 per jaar | |
Probeer nu | Bestel nu | Bestel nu |