Geplaatst op: 26-10-2023
Auteur: Marc Gerlings

Vier vibes in trends reizen voor 2024

Vier vibes in trends reizen voor 2024
Tirana.

In het Reistrendsrapport 2024 van Skyscanner staat dat Nederlanders in 2024 op zoek blijven gaan naar de beste deals. De kosten van een vlucht (28%) en hotel (26%) zijn de voornaamste factoren bij het kiezen van een bestemming. Het rapport ziet ook vier vibes waar Nederlanders graag hun reisbeleving mee invullen.

Maar ondanks de zorgen over de stijgende kosten, blijft reizen voor veel Nederlanders toch belangrijk: een grote meerderheid (81%) van de Nederlanders zegt namelijk dat ze in 2024 evenveel of zelfs meer (33%) willen uitgeven aan reizen en vakanties in vergelijking met 2023.


Naast de kosten en traditionele factoren als het weer (67%) en het eten (58%) geeft meer dan de helft (57%) van de Nederlandse reizigers aan dat de atmosfeer of 'vibe' van een bestemming een belangrijke factor is bij hun keuze. Het verlangen naar gepersonaliseerde ervaringen en het emotionele aspect van reizen wordt duidelijk weerspiegeld in de 4 trending vibes zoals gepresenteerd in Skyscanner’s rapport Reistrends 2024:

1. Main character energy - de hoofdrol in je eigen vakantie

Nederlandse reizigers halen hun inspiratie steeds vaker uit series en films. Ruim de helft (56%) is geïnspireerd om een reisbestemming te kiezen op basis van wat ze op het scherm zien, blijkt uit onderzoek van Skyscanner. Bij het uitkomen van meerdere populaire televisieseries zagen ze de zoekopdrachten naar de omgeving waar het gefilmd werd, stijgen. Zo stegen na het derde seizoen van "Emily in Paris" de zoekopdrachten van Amsterdam naar Parijs met 31%. En na "Wie is de Mol" in Albanië steeg het zoekverkeer naar Tirana zelfs met een indrukwekkende 285%. Ook B&B Vol Liefde deed de zoekopdrachten richting de B&B’s van de deelnemers stijgen**. Zo nam het aantal zoekopdrachten richting Girona (de B&B van Debby), met 29% toe sinds de eerste aflevering werd uitgezonden. Lees verder >>>

Dit artikel is exclusief voor leden van het NRIT Media Vrijetijdsplatform.
Het complete artikel lezen? Log dan in of word lid.
E-mailadres:
Wachtwoord:

Wachtwoord vergeten? - Lid of abonnee en nog niet geregistreerd?

Geen lid van het NRIT Media Vrijetijdsplatform? Word hier lid

 Proeflidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Jaarlidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Bedrijfslidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform

Stopt automatisch
Compleet individueel
lidmaatschap
Compleet bedrijfs-lidmaatschap
Lidmaatschap NRIT Media Vrijetijdsplatform90 dagen365 dagen365 dagen
Onbeperkt digitaal toegang tot alle content Kennisbank
Nieuwsbrief NRIT Actueel
Recreatie & Toerisme
Vrijetijdstudies
Toegang zonder inloggen
€ 45,-
€ 165,75 per jaarVanaf € 331,50 per jaar
Probeer nu
Bestel nu
Bestel nu
Trefwoorden: reizen, trends, vibe, beleving, kosten

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Eindhoven Airport start met uitbreiding terminal
Bouwbedrijf Heijmans en Eindhoven Airport hebben een aannemingsovereenkomst getekend voor de uitbreiding van de terminal. Deze uitbreiding zal passagiers van de Brabantse luchthaven extra ruimte, comfort en beleving bieden, wat een belangrijke kwaliteitsimpuls voor de luchthaven betekent
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
15/11/24
Exclusief voor leden
Noorden boos over uitstel ontwikkeling Lelylijn en Nedersaksenlijn
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.
08/11/24
Exclusief voor leden
Grote uitstoot door ver-vliegers: Milieu Centraal en Natuur & Milieu lanceren bewustwordingscampagne
Uit een nieuw onderzoek van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van Milieu Centraal en Natuur & Milieu, blijkt dat 4 op de 10 reizigers de klimaatimpact van verre vliegreizen onderschatten. Om reizigers bewust te maken van deze impact en gedragsverandering te stimuleren, lanceren Milieu Centraal en Natuur & Milieu vandaag de online campagne ‘Op vakantie? Denk dichtbij’.
08/11/24
Druk derde kwartaal voor Nederlandse luchthavens
In het derde kwartaal van 2024 reisden 21,6 miljoen passagiers van en naar de vijf belangrijkste Nederlandse luchthavens. Dit is bijna 4% meer dan in hetzelfde kwartaal van 2023. Waar reisden al die passagiers naar toe?
07/11/24
Opmars Nederlandse tweewielermarkt zet zich voort
Het aantal fietsen, brom/snorfietsen en motoren in ons land blijft gestaag groeien. Nu al tot een park van inmiddels 26,2 miljoen tweewielers

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.