Hoe houden we reizen betaalbaar en duurzaam?
Mobiliteit verdient een stevige plek in
het nieuwe regeerakkoord. Dat stelt de
Mobiliteitsalliantie in haar Deltaplan 2035, dat vandaag
aan minister Harbers en staatssecretaris Heijnen van IenW wordt uitgereikt.
Voorzitter Marga de Jager: "Met dit plan dragen we oplossingen aan voor het
volgende kabinet om de bereikbaarheid van woningen, werk, zorg, onderwijs en
recreatie te behouden en verbeteren.”
De Jager: "Samen staan we voor de opdracht om reizen voor iedereen betaalbaar
te houden en elke afgelegde kilometer een schone kilometer te maken.”
De 25 partijen
uit de sector waarschuwen dat Nederland stilvalt als het nieuwe
kabinet er niet voor kiest Nederland bereikbaar te houden. En zonder
stevig beleid voor de verduurzaming van
mobiliteit, blijft deze achter bij de doelstellingen. Forse
investeringen vanuit het Rijk zijn nodig.
Centrale thema's
Verduurzaming moet
mogelijk worden door schone vervoermiddelen aantrekkelijker te maken.
Elektrisch rijden moet betaalbaarder worden en het moet aantrekkelijker
worden om schone vervoermiddelen te combineren.
Daarnaast zijn investeringen in de laadcapaciteit voor consumenten en
ondernemers nodig, want bij ongewijzigd beleid schiet de capaciteit
in 2030 tekort.
De verschraling van het OV in heel Nederland moet stoppen, investeren
is juist nodig.
Betaalbaarheid. De consumentenprijsindex voor vervoer is sinds 2020 fors
harder gestegen dan de algemene
consumentenprijsindex. Reizen betekent meedoen. De
Mobiliteitsalliantie wil voorkomen dat mensen buiten de boot vallen doordat
ze hun reis niet kunnen betalen.
Bereikbaarheid. Dit vraagt om extra investeringen in beheer en onderhoud
van infrastructuur op het hoofd- en onderliggende netwerk. Geplande
investeringen (zoals de Noord/Zuidlijn naar Schiphol en de
doorgeschoven wegprojecten zodra er weer stikstofruimte is)
moeten doorgaan.
Ook het maken van nieuwe uitbreidingsplannen mag niet
stoppen. Slimmer benutten van bestaande netwerken en
vervoermiddelen met hubs en het spreiden van reizigersstromen, maar
ook de nabijheid van voorzieningen, verdienen meer aandacht en
zijn buitengewoon actueel in tijden van schaarste.
Schaarste vraagt steeds meer om slimme oplossingen
De Jager: "Bij
ruimtelijke plannen moeten we beter kijken hoe we voorzieningen dicht bij
elkaar plannen en zo onnodig lange reizen voorkomen. Ook slimmer gebruik van
mobiliteit wordt belangrijker, onder meer door reizen te spreiden en via goede
hubs op elkaar aan te sluiten.” Maar er is niet één oplossing, aldus De Jager.
"Omdat de bevolking en economie groeien, blijft uitbreiding ook
noodzakelijk.”
Het Deltaplan 2035 bevat tal
van initiatieven en voorbeelden voor beleidsmakers en
werkgevers. Zo draagt de sector behalve te vragen, ook zelf stevig bij. Als voorbeelden noemt de alliantie:
- OV-bedrijven benutten hun reststroom en helpen zo netcongestie tegengaan-
- Aangesloten partijen zoals de ANWB en Schiphol delen goede voorbeelden van slim en duurzaam beleid voor woon-werkverkeer, zoals een hogere reiskostenvergoeding voor fietsers en lopers
- Diverse partijen uit de alliantie dragen bij aan het ontwikkelen van multimodale hubs
- De alliantie kan meedenken in de slimme programmering van onderhoud, zodat het dagelijks omrijden van duizenden zware vrachtwagens over lokale wegen voorkomen wordt
Mobiliteitsdebat
Voorafgaand aan de
overhandiging van het Deltaplan aan de bewindspersonen, organiseert de
Mobiliteitsalliantie een debat met Kamerleden. Het debat begint om 15:30 uur en
is te volgen via de livestream van Nieuwspoort.
Link naar PDF Deltaplan 20235 van de Mobiliteitsalliantie