Redactioneel bij themanummer Vrijetijdstudies: Druk op ruimte
In dit nummer besteden we aandacht aan de druk op ruimte, tevens het thema van de Toerisme Top. Wie het nieuws volgt, heeft de afgelopen maanden meerdere discussies meegekregen die aan dit onderwerp raken. Zo hebben we kunnen lezen over de ophef over de bouw van vakantieparken naast kwetsbare natuurgebieden. En terwijl er felle discussies woeden over het inkrimpen van Schiphol, verwachtte Boeing eerder dit jaar een verdubbeling van het aantal vliegtuigen, en zag Schiphol zelf kansen op het gebied van geluidsarme vliegtuigen om niet te hoeven krimpen.
De ruimte in Nederland staat onder druk: er moet worden gewoond, gewerkt, geteeld, gereisd en gerecreëerd. Druk op ruimte is overal om ons heen: in de lucht, op het land, en op het water, in zowel stedelijke als landelijke gebieden.
We trappen het nummer af met de kijk van planoloog Jos Gadet over de druk op ruimte in de stad. In de rubriek actueel besteden we vervolgens aandacht aan recente rapporten en initiatieven. Zo lezen we een bijdrage van de ANWB over het belang van recreatieruimte, en over de Samenwerkingstafel als onderdeel van de Taskforce Samenwerking Gastvrijheidseconomie om tot meer samenhang en samenwerking binnen de sector te komen. Verder komt de Leidraad Ruimte voor Recreatie en Toerisme aan bod, en bespreken we de vier toekomstscenario’s voor Nederland van het Planbureau voor de Leefomgeving. Melissa Fuller, de nieuwe directeur van Academy Leisure & Tourism van NHL Stenden Hogeschool inspireert met haar bijdrage.
Met een scriptie over burgerparticipatie in het verhuurbeleid voor toeristen en de boekbespreking van Festivals and The City keren we tot slot weer terug naar de stad. De discussie over de druk op ruimte eindigt hier natuurlijk niet, en de redactie ziet bijdragen over dit thema graag tegemoet.
Esther Peperkamp Hoofdredacteur
Topics:Attractieparken, Beleid, CELTH, Cultuur, Duurzaam toerisme, Evenementen, Horeca, Leisure, Marketing, Natuur, Onderzoek, Reis & vervoer, Retail, Sport, Vakanties, Verblijfsrecreatie, Watersport, Wellness, Zakelijk toerisme
Trefwoorden: beleid, ruimte
|
|
26/11/24
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
|
26/11/24
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
|
19/11/24
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
|
19/11/24
Bouwbedrijf Heijmans en Eindhoven Airport hebben een aannemingsovereenkomst getekend voor de uitbreiding van de terminal. Deze uitbreiding zal passagiers van de Brabantse luchthaven extra ruimte, comfort en beleving bieden, wat een belangrijke kwaliteitsimpuls voor de luchthaven betekent
|
15/11/24
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
|
15/11/24
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
|
15/11/24
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.
|
08/11/24
Uit een nieuw onderzoek van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van Milieu Centraal en Natuur & Milieu, blijkt dat 4 op de 10 reizigers de klimaatimpact van verre vliegreizen onderschatten. Om reizigers bewust te maken van deze impact en gedragsverandering te stimuleren, lanceren Milieu Centraal en Natuur & Milieu vandaag de online campagne ‘Op vakantie? Denk dichtbij’.
|
Momenteel geen berichten aanwezig.
|