Geplaatst op: 31-10-2023
Auteur: Marc Gerlings

Zuid-Holland koopt Natura-2000 Kinderdijk

Zuid-Holland koopt Natura-2000 Kinderdijk
Wereldberoemd, Kinderdijk.

De provincie Zuid-Holland heeft ca 12,5 hectare grond aangekocht van biologische boerderij en kaasmakerij Biokaas Kinderdijk in polder Blokweer te Alblasserdam. De gronden maken nu deel uit van het Natura 2000-gebied ‘Boezems Kinderdijk’ en het Natuurnetwerk Nederland.

De percelen worden als natuur ingericht om zo dit natuurgebied te versterken. Dat is goed nieuws, voor broedvogels als de Purperreiger, Zwarte Stern of Snor, meldt de provincie die deze grond zeker wilde stellen als natuurgebied. ‘Kinderdijk’ wordt ook gebruikt als overwinterings- en rustgebied door de Smient, Krakeend en Slobeend. Om het nieuw toegevoegde gebied hiervoor aantrekkelijk te maken zullen rietmoeras, struweel en open water elkaar gaan afwisselen.


"Deze aankoop maakt nieuwe natuur mogelijk. Biokaas Kinderdijk verkeerde in zwaar weer, mede door de verkoop van de grond is het voor het bedrijf mogelijk om een doorstart te maken en om de boerderij en kaasmakerij in aangepaste vorm voort te zetten", aldus projectleider Joost Rink.


In de toekomst zal de hele polder Blokweer natuur worden. De plannen hiervoor worden gemaakt door de provincie in overleg met Stichting Wereld Erfgoed Kinderdijk, Natuur- en vogelwacht de Alblasserwaard, Waterschap Rivierenland, gemeente Alblasserdam en Staatsbosbeheer. Alle particuliere eigenaren in de polder zijn hierover benaderd en blijven ook in de toekomst betrokken.

Trefwoorden: natuur, Kinderdijk, toerisme, recreatie, attractie

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
07/11/24
Destinatieorganisaties bundelen krachten in belevingsconcept rivieren
Met het nieuwe belevingsconcept 'De Rivier, je kunt er niet omheen' heeft de Initiatiefgroep 3e Waterverhaal de ambitie de verhalen van de rivieren de IJssel, en de Rijn/Nederrijn, Waal & Maas rondom de Groene Metropool Regio te laten spreken.
04/11/24
Feestelijke onthulling van 'Das ist Parkstad'-Bus
Vanaf 31 oktober 2024 zal de tot 'Das ist Parkstad' omgetoverde stadsbus een jaar lang in en rond de keizerstad Aachen rijden.
29/10/24
Kennisevent Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs het kennisevent ‘Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming. Primeur voor Nederland. Presentatie van internationaal onderzoek: 'Creating equitable destinations: How to manage and distribute tourism’s value to better serve communities'.
28/10/24
Halsema slaat eerste munt Amsterdam 750 jaar
Burgemeester van Amsterdam, Femke Halsema, heeft op 27 oktober de eerste zilveren herdenkingsmunt vo...
25/10/24
Strategische agenda stedelijk toerisme
Het Lectorenplatform en Expertisenetwerk Sustainable Urban Tourism (ENSUT) hebben hun strategische agenda Urban Tourism: A Call to Action gepresenteerd. Deze onderzoeksagenda heeft als doel om het begrip van (transformative) urban tourism te verdiepen en de samenwerking tussen alle betrokken partijen te stimuleren en te faciliteren.