Geplaatst op: 02-11-2023
Auteur: Marc Gerlings

Stijging havengelden Schiphol hoger dan verwacht

Stijging havengelden Schiphol hoger dan verwacht
Havengelden 2024 voor Schiphol hoger dan verwacht. Foto: Amsterdam Airport Schiphol.

Luchthaven Schiphol maakt de inhaalslag voor de financieel moeilijke covid-jaren. De havengelden voor de vliegtuigen gaan niet met 12 maar met 14,8% omhoog. Dat betekent ook een forse kostenpost voor de airlines.

Schiphol verhoogt haar havengelden in 2024 niet met de eerder verwachte 12%, maar met 14,8%. Dat heeft de luchthaven aan luchtvaartmaatschappijen laten weten. De extra stijging is nodig vanwege gemiste inkomsten in 2022 als gevolg van minder vliegverkeer, meent Schiphol. Aan het begin van 2022 golden nog reisrestricties door corona en dat jaar vlogen luchtvaartmaatschappijen zelf ook minder dan vooraf ingeboekt. Ook door de personeelstekorten bij de beveiliging kon er minder worden gevlogen, maar het geschatte aandeel daarvan heeft Schiphol buiten de verrekening gelaten.


"Luchtvaartmaatschappijen niet blij”

CFO Robert Carsouw van Schiphol: "Wij hebben luchtvaartmaatschappijen op de hoogte gebracht en snappen goed dat zij hier niet blij mee zijn. Tegelijkertijd is het nodig voor de kwaliteit en voor de financiële positie van Schiphol. Het is ook hoe de wet- en regelgeving werkt. In goede jaren mogen we geen winst maken op de havengelden en in slechte jaren kunnen we ons dus geen verliezen permitteren.”


Te weinig beveiligers

Het personeelstekort op Schiphol bij de beveiliging was een van de redenen waarom er in 2022 minder gevlogen is. Mede als gevolg hiervan stelde Schiphol in delen van 2022 een limiet in voor het aantal vertrekkende reizigers.

Carsouw: "Naar ons beste inzicht hebben we het aandeel van Schiphol in het slechte jaar 2022 omgerekend en, hoewel niet verplicht, in mindering gebracht op de verhoging die we doorvoeren. Hadden we dat niet gedaan, dan was de verhoging hoger geweest.”

De inflatie, die fors hoger is dan tijdens de consultatie van de havengelden in 2021, is geen onderdeel van de verrekening. Schiphol meldt daarbij dat gecorrigeerd voor inflatie en verrekeningen laat de tariefontwikkeling sinds 2014 feitelijk een dalende trend zien.


Wet- en regelgeving verrekening havengelden

De totstandkoming van de hoogte van de havengelden op Schiphol is strikt gereguleerd via wet- en regelgeving. Kort gezegd komt het erop neer dat Schiphol geen winst mag maken op luchthavengelden. Als Schiphol meer havengelden binnenkrijgt dan dat de luchthaven kwijt is aan met luchtvaartmaatschappijen geconsulteerde kosten die gemaakt worden om luchtvaartmaatschappijen te faciliteren, dan worden die meeropbrengsten verrekend. Dan dalen dus de havengelden het daaropvolgende jaar. Dit is in de recente geschiedenis, bijvoorbeeld van 2016 tot 2019, gebeurd.

Andersom betekent dit dat Schiphol het verschil ook verrekent als er minder havengelden binnen zijn gekomen dan dat er kosten waren. Met uitzondering van de coronajaren is dit sinds 2014 niet voorgekomen. Desondanks blijven de haventarieven van Schiphol concurrerend in vergelijking met andere internationale hubs.


Bestemming voor havengelden

De havengelden die luchtvaartmaatschappijen aan Schiphol betalen, besteedt de luchthaven aan faciliteiten en dienstverlening waar luchtvaartmaatschappijen gebruik van maken. Te denken valt hierbij aan baanonderhoud, beveiliging, onderhoud aan de terminal en schoonmaak.

Trefwoorden: Schiphol, havengeld, luchthaven

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Eindhoven Airport start met uitbreiding terminal
Bouwbedrijf Heijmans en Eindhoven Airport hebben een aannemingsovereenkomst getekend voor de uitbreiding van de terminal. Deze uitbreiding zal passagiers van de Brabantse luchthaven extra ruimte, comfort en beleving bieden, wat een belangrijke kwaliteitsimpuls voor de luchthaven betekent
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
15/11/24
Exclusief voor leden
Noorden boos over uitstel ontwikkeling Lelylijn en Nedersaksenlijn
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.
08/11/24
Exclusief voor leden
Grote uitstoot door ver-vliegers: Milieu Centraal en Natuur & Milieu lanceren bewustwordingscampagne
Uit een nieuw onderzoek van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van Milieu Centraal en Natuur & Milieu, blijkt dat 4 op de 10 reizigers de klimaatimpact van verre vliegreizen onderschatten. Om reizigers bewust te maken van deze impact en gedragsverandering te stimuleren, lanceren Milieu Centraal en Natuur & Milieu vandaag de online campagne ‘Op vakantie? Denk dichtbij’.
08/11/24
Druk derde kwartaal voor Nederlandse luchthavens
In het derde kwartaal van 2024 reisden 21,6 miljoen passagiers van en naar de vijf belangrijkste Nederlandse luchthavens. Dit is bijna 4% meer dan in hetzelfde kwartaal van 2023. Waar reisden al die passagiers naar toe?
07/11/24
Opmars Nederlandse tweewielermarkt zet zich voort
Het aantal fietsen, brom/snorfietsen en motoren in ons land blijft gestaag groeien. Nu al tot een park van inmiddels 26,2 miljoen tweewielers

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.