Geplaatst op: 02-11-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Campagne voor uniek Dark Sky avontuur op Terschelling

Campagne voor uniek Dark Sky avontuur op Terschelling

TerschellingPartners heeft de campagne Dark Sky Terschelling gelanceerd. Hiermee laat het eiland zien dat je geen astronaut of wereldreiziger hoeft te zijn om de sterrenhemel in zijn volle glorie te bewonderen. TerschellingPartners zet tijdens deze campagne ook boekbare arrangementen in de markt.

Terschelling is één van de donkerste plekken op aarde en is sinds 2015 officieel erkend als Dark Sky Park. Dat is een beschermd natuurgebied, waar de duisternis en stilte centraal staan. Door de instandhouding worden nachtelijk dierenleven en astronomische beleving beschermd. Terschelling is bij uitstek geschikt voor amateur-sterrenkijkers, maar ook voor professionele astronomen.

Een van de beste plekken ter wereld

Het Waddeneiland is één van de beste plekken ter wereld om de sterrenhemel te bewonderen. De herfst en winter zijn de beste jaargetijden voor een Dark Sky-ervaring op Terschelling. Niet alleen bij De Boschplaat maar op het gehele eiland kan de stralende sterrenhemel worden aanschouwd. De in Nederland alom aanwezige lichtvervuiling gaat grotendeels aan Terschelling voorbij. De straatlantaarns in Oosterend en op een deel van het eiland zijn zelfs zo aangepast om de hemel op Terschelling zo helder mogelijk te houden.

De campagne

De campagne Dark Sky Terschelling is ontwikkeld door TerschellingPartners. Dat is een samenwerking namens het Terschellinger Ondernemersfonds met VVV Terschelling, Rederij Doeksen en Staatsbosbeheer Terschelling. De campagne loopt tot half december en is gestart met een awarenessfase van drie weken. De film Dark Sky Terschelling speelt daarin een hoofdrol. Met display, online advertising en de inzet van influencers moet de boodschap dat het sterrenavontuur dichtbij is worden overgebracht. Om bestaande bezoekers op de Terschellingse Dark Sky te attenderen wordt de film ook op de veerboot vertoond.


Boekingen genereren met Dark Sky arrangementen

Daarna volgt een periode van heel toepasselijke stilte waarna vanaf 30 november een traffic campagne ingezet wordt om boekingen te stimuleren. De focus ligt bij de doelgroep avontuurzoekers. Op Terschelling kwamen ze op dat idee na de coronacampagne ‘Terschelling All Inclusive’ waarbij ze zagen dat veel bezoekers de pagina ‘plan je reis’ bekeken en op zoek waren naar boekbare content. De leefstijlgroep avontuurzoekers is heel bewust gekozen. Op Terschelling zien ze die groeien en willen ze deze doelgroep ook in Nederland een groot avontuur aanbieden. 

In deze eiland brede campagne hebben ondernemers een nadrukkelijke rol. Voor hen is een ondernemerskit gemaakt zodat zij ook het verhaal van Dark Sky Terschelling kunnen uitdragen. Voor campagneleider Isabel Mosk is het betrekken van ondernemers bij campagnes de toekomst: "Zij kunnen het verhaal van het eiland het beste vertellen en staan in rechtstreeks contact met de doelgroep."

Sterrenkundigen onder de indruk

Dark Sky Terschelling is niet alleen voor gewone bezoekers interessant maar ook voor nachtfotografen en sterrenkundigen. Sterrenkundige Herbert Koekkoek: "Als je droomt van een plek waar de sterrenhemel in volle glorie zichtbaar is, dan heb je het over Dark Sky Park De Boschplaat op Terschelling. Bij helder weer is de Melkweg het hele jaar door schitterend te zien. Dat zorgt voor een onvergetelijke ervaring! Omdat de zon nu zo actief is kun je ook regelmatig het noorderlicht bewonderen."

Foto Marjolein van Roosmalen

Foto: Marjolein van Roosmalen
Link: https://darkskyterschelling.nl
Trefwoorden: dmo's, vvv's, waddeneilanden, campagnes

CELTH





||| Nieuws |||

31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
31/01/25
Leontien Mees vertrekt bij Maastricht Marketing
Leontien Mees, directeur-bestuurder van Stichting Maastricht Marketing, heeft aangekondigd dat zij per 1 september 2025 de organisatie zal verlaten. Na ruim acht jaar vindt zij het tijd voor een nieuwe uitdaging.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
30/01/25
Breda Marketing presenteert jaarplan 2025: Toegepaste technologie en creativiteit centraal
Breda Marketing heeft haar jaarplan 2025 gepresenteerd. De nadruk ligt op samenwerking en innovatie om Breda te profileren als dé 'Stad van Oplossingen'.
30/01/25
Exclusief voor leden
Minder festivals maar meer evenementen georganiseerd
In 2024 vonden er aanzienlijk meer concerten plaats dan in 2023, terwijl het aantal festivals juist daalde. Festivals en concerten trokken gezamenlijk 30,5 miljoen bezoeken, iets minder dan in 2023. Dit blijkt uit de branchecijfers die Respons jaarlijks in opdracht van de Vereniging van Evenementen Makers (VVEM) opstelt. Ook in 2025 staat het aantal festivals onder druk.
29/01/25
Exclusief voor leden
5 grote museale ontwikkelingen in New York
In toeristenmagneet New York vinden in 2025 in ieder geval 5 grote museale ontwikkelingen plaats. Eén museum is nieuw, de andere vier presenteren grote uitbreidingen.
28/01/25
Dit zijn de beste reisbloggers van Nederland
Op 18 januari 2025 werden de winnaars van de allereerste editie van de Dutch Travel Blog Awards bekendgemaakt. Dit event, georganiseerd door het gespecialiseerde travel marketingbureau Thx.agency, biedt het podium aan de beste travel content creators van Nederland.
28/01/25
Stichting het Gehandicapte Kind viert 75-jarig jubileum met Samenspeeldagen in Efteling
De Efteling organiseert samenspeeldagen. Initiatieven zoals Speelbos NEST! zorgen ervoor dat kinderen met een beperking niet aan de zijlijn, maar in de spotlights staan.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...