Geplaatst op: 02-11-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Campagne voor uniek Dark Sky avontuur op Terschelling

Campagne voor uniek Dark Sky avontuur op Terschelling

TerschellingPartners heeft de campagne Dark Sky Terschelling gelanceerd. Hiermee laat het eiland zien dat je geen astronaut of wereldreiziger hoeft te zijn om de sterrenhemel in zijn volle glorie te bewonderen. TerschellingPartners zet tijdens deze campagne ook boekbare arrangementen in de markt.

Terschelling is één van de donkerste plekken op aarde en is sinds 2015 officieel erkend als Dark Sky Park. Dat is een beschermd natuurgebied, waar de duisternis en stilte centraal staan. Door de instandhouding worden nachtelijk dierenleven en astronomische beleving beschermd. Terschelling is bij uitstek geschikt voor amateur-sterrenkijkers, maar ook voor professionele astronomen.

Een van de beste plekken ter wereld

Het Waddeneiland is één van de beste plekken ter wereld om de sterrenhemel te bewonderen. De herfst en winter zijn de beste jaargetijden voor een Dark Sky-ervaring op Terschelling. Niet alleen bij De Boschplaat maar op het gehele eiland kan de stralende sterrenhemel worden aanschouwd. De in Nederland alom aanwezige lichtvervuiling gaat grotendeels aan Terschelling voorbij. De straatlantaarns in Oosterend en op een deel van het eiland zijn zelfs zo aangepast om de hemel op Terschelling zo helder mogelijk te houden.

De campagne

De campagne Dark Sky Terschelling is ontwikkeld door TerschellingPartners. Dat is een samenwerking namens het Terschellinger Ondernemersfonds met VVV Terschelling, Rederij Doeksen en Staatsbosbeheer Terschelling. De campagne loopt tot half december en is gestart met een awarenessfase van drie weken. De film Dark Sky Terschelling speelt daarin een hoofdrol. Met display, online advertising en de inzet van influencers moet de boodschap dat het sterrenavontuur dichtbij is worden overgebracht. Om bestaande bezoekers op de Terschellingse Dark Sky te attenderen wordt de film ook op de veerboot vertoond.


Boekingen genereren met Dark Sky arrangementen

Daarna volgt een periode van heel toepasselijke stilte waarna vanaf 30 november een traffic campagne ingezet wordt om boekingen te stimuleren. De focus ligt bij de doelgroep avontuurzoekers. Op Terschelling kwamen ze op dat idee na de coronacampagne ‘Terschelling All Inclusive’ waarbij ze zagen dat veel bezoekers de pagina ‘plan je reis’ bekeken en op zoek waren naar boekbare content. De leefstijlgroep avontuurzoekers is heel bewust gekozen. Op Terschelling zien ze die groeien en willen ze deze doelgroep ook in Nederland een groot avontuur aanbieden. 

In deze eiland brede campagne hebben ondernemers een nadrukkelijke rol. Voor hen is een ondernemerskit gemaakt zodat zij ook het verhaal van Dark Sky Terschelling kunnen uitdragen. Voor campagneleider Isabel Mosk is het betrekken van ondernemers bij campagnes de toekomst: "Zij kunnen het verhaal van het eiland het beste vertellen en staan in rechtstreeks contact met de doelgroep."

Sterrenkundigen onder de indruk

Dark Sky Terschelling is niet alleen voor gewone bezoekers interessant maar ook voor nachtfotografen en sterrenkundigen. Sterrenkundige Herbert Koekkoek: "Als je droomt van een plek waar de sterrenhemel in volle glorie zichtbaar is, dan heb je het over Dark Sky Park De Boschplaat op Terschelling. Bij helder weer is de Melkweg het hele jaar door schitterend te zien. Dat zorgt voor een onvergetelijke ervaring! Omdat de zon nu zo actief is kun je ook regelmatig het noorderlicht bewonderen."

Foto Marjolein van Roosmalen

Foto: Marjolein van Roosmalen
Link: https://darkskyterschelling.nl
Trefwoorden: dmo's, vvv's, waddeneilanden, campagnes

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.