Geplaatst op: 07-11-2023
Auteur: Marc Gerlings

Regenerative tourism. Hoe doe je dat?

Regenerative tourism. Hoe doe je dat?

Waarschijnlijk heb je er vast wel van gehoord, de term ‘regenerative tourism’. Het is een manier om toerisme op allerlei vlakken meerwaarde te laten bieden voor de samenleving. Eindelijk is de sector dan geen last meer maar een lust. Maar hoe doe je dat?

Gebiedsontwikkeling zonder de uitputting van sociale, culturele en ecologische hulpbronnen. Toerisme dat niet de bestemming verandert maar de bezoeker. Met een nieuwe mindset het succes van natuurlijke ecosystemen imiteren, op zoek naar balans, wendbaarheid en regeneratief vermogen van toerisme. Precies dat komt aan bod bij de gratis vakbijeenkomst ‘Zet je regio op de kaart 2023’ op donderdag 16 november in Hardenberg. Dat is op de slotdag van de Recreatie Vakbeurs.

Regenerative Region - hoe maak je dat?

Je moet als gast van deze workshop aan de bak met het Flourishing Canvas. En dat is juist goed, je gaat aan de slag met een eerste toepassing voor het lastige begrip  regenarative tourism. Want hoe maak je een Regenerative Region? Docent van Saxion, Ellen Schulten geeft deze workshop.

Ellen: "Dat is de duurzaamheid voorbij. Je krijgt er waardering mee. Wat betekent het precies en hoe doe je dat als regio? Een korte inspiratiesessie over het waarom, wat en hoe van een regeneratieve bestemming. Gevolgd door een interactieve kennismaking en werken we met het Flourishing Business Canvas; waarde in co-creaties verbeteren en doelen stellen.”

Alle gasten van Zet je regio op de kaart 2023 ontvangen het gratis het Flourishing Canvas en worden actief betrokken bij deze workshop. Het zal je beeld van toerisme volledig kantelen.

Ga naar het programma van Zet je regio op de kaart 2023

Schrijf je in voor Zet je regio op de kaart 2023.


Trefwoorden: regio, regenarative tourism, visie, workshop

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
17/12/24
Recreatiebedrijven moeten van elke verdiende euro 38 cent afdragen
Dat van elke euro die consumenten besteden op recreatiebedrijven 38% naar belastingen gaat, is geen verrassing. Wel vervelend is het feit dat sinds 2018 deze lasten met maar liefst 40% zijn gestegen bij een inflatie van 12%.
16/12/24
Exclusief voor leden
Schiphol ontwikkelt breed retailaanbod (nodig voor de internationale toppositie)
Per 1 mei 2025 versterkt Schiphol haar samenwerking met Lagardère Travel Retail voor de exploitatie...
13/12/24
Nederland moet niet wachten op uitspraak klimaatzaak, maar zelf voorloper zijn
Terwijl het Internationaal Gerechtshof momenteel een historische uitspraak voorbereidt over de juridische verplichtingen van landen om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Transversal Professor of Sustainability Transitions Frans Melissen van de Breda University of Applied Science het belang van proactieve actie. Nederland, dat vaak als voorloper op duurzaamheidsgebied wordt gezien, moet volgens Melissen niet afwachten op deze uitspraak, maar zelf het voortouw nemen.
13/12/24
Lelystad wil deal sluiten F35 maar ook vakantievluchten op luchthaven
Defensie zoekt naar extra locaties voor hun activiteiten, waaronder uitbreiding van jachtvliegcapaciteit met de F35. Maar Lelystad wil dan als tegenprestatie dat vakantievluchten worden toegestaan op Lelystad luchthaven.
11/12/24
Acties tegen btw-verhoging lonen: Staatssecretaris zegt impactanalyse toe
Het verzet tegen de btw-verhoging op logies is nog springlevend. Afgelopen vrijdag plaatste HISWA-RECRON in de kranten van DPG een grote advertentie. Twentse ondernemers en Twente Marketing voerden met waterflesjes een creatieve actie tegen de geplande btw-verhoging op logies. En met succes want er komt een impactanalyse naar de verhoging van de btw op logies
06/12/24
Exclusief voor leden
Jongerenparlement Zeeland presenteert aanbevelingen die van invloed zijn op de toeristische sector
Het Jongerenparlement van Zeeland heeft een reeks aanbevelingen gepresenteerd die aanzienlijke veranderingen kunnen brengen in de toeristische sector van de regio. De jongeren benadrukken vooral de noodzaak van verbeteringen op het gebied van vervoer en wonen.