Geplaatst op: 08-11-2023
Auteur: Redactie
NRIT

Drie Zeeuwse campings verminderden met succes hun waterverbruik

Drie Zeeuwse campings verminderden met succes hun waterverbruik
Adriaan Wisse van Camping Weltevreden, foto: Evert van Moort

Drie Zeeuwse campings hebben fors op hun waterverbruik bespaard. Strandpark De Zeeuwse Kust (Noordwelle), Camping Weltevreden (Zoutelande) en Camping Olmenveld (Serooskerke) pasten diverse innovatieve technieken toe en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme onderzocht wat de gasten ervan vonden.

Zeeland trekt jaarlijks veel toeristen. Dat geeft een economische impuls aan de regio, maar leidt ook tot druk op de watervoorziening en het watergebruik. Zeker Zeeland, waar zoetwater schaars is. Om oplossingen te vinden voor dit probleem, gingen de drie campings op zoek naar technieken om hun drinkwaterverbruik te verminderen. Er zijn diverse technologieën toegepast bij de bedrijven. Technieken op maat gemaakt voor de situaties op campings: een plek waar je te maken hebt met veel piekmomenten. Ze werden daarbij ondersteund door Impuls Zeeland. 

Wereldprimeur

Adriaan Wisse, eigenaar van Camping Weltevreden, koos voor een Hydraloop Cascade. Een biologisch en modulair op te bouwen zuiveringssysteem dat al het water op de camping zuivert. Wereldwijd een primeur, zowel qua grootte als qua toepassing bij een recreatieterrein. Nu wordt zowel regen- als douchewater opgevangen, gezuiverd en hergebruikt voor toiletspoeling.

Klaar voor de toekomst

Strandpark De Zeeuwse Kust wil de komende jaren transformeren tot meest duurzame vakantiepark van Nederland. De drijfveer hierachter is onder andere om klaar te zijn voor de toekomst, zodat volgende generaties het bedrijf op goede voet kunnen voortzetten. Marc Ruijtenberg eigenaar Strandpark De Zeeuwse Kust: ”De nieuwe generatie op ons bedrijf staat te trappelen om de zaken over te nemen. Vanuit dat opzicht willen we er alles aan doen om de wereld en het bedrijf zo goed mogelijk door te geven.” 

Momenteel gebruikt Strandpark De Zeeuwse Kust circa 30.000 m3 drinkwater per jaar wat na gebruik op het riool wordt geloosd. Ze bouwden een testinstallatie bij één van de toiletgebouwen. Samen met Semilla Sanitation plaatste ze een installatie van Nijhuis Saur Industries. Met de installatie wordt het water van de douches en wasmachines opgevangen, gezuiverd en gebruikt om de wc’s mee door te spoelen. De installatie gaat waterverspilling tegen: iedere keer als je doucht, kun je drie keer de wc doorspoelen. Als de geteste installatie in het hele park wordt toegepast, realiseert het park een jaarlijkse drinkwaterbesparing van 18% per jaar.

Forse reductie

Water in Nederland is goedkoop waardoor dit soort installaties een lange terugverdientijd hebben. Voor de ondernemers waren de investeringen dan ook echt gericht op het nemen van verantwoordelijkheid in een maatschappelijk probleem. Op Camping Olmenveld ligt een gesloten watercyclus. Regenwater en water van de het sanitair op de camping wordt opgevangen, gezuiverd en opnieuw gebruikt. Hiermee hergebruikt de camping zo’n tachtig tot negentig procent van het water. "We vinden het belangrijk om als grootverbruiker iets terug te doen voor de maatschappij. Met onze installatie besparen we 7.000 m3 water en realiseren een CO2-reductie van circa 38%,” zegt eigenaar Jos Westerbeke.

Onderzoek naar beleving gasten  

Naast het monitoren en evalueren van de nieuwe technologieën is ook een ander belangrijk aspect onderzocht, namelijk de gast. HZ Kenniscentrum Kusttoerisme (KCKT) onderzocht wat gasten merken van de duurzame maatregelen. Zo hadden de waterinstallaties op de campings geen negatieve impact op de vakantiebeleving. Sterker nog, 86% van de gasten gaf aan de bedrijven te steunen in hun duurzame ambities. Mooie bijvangst is dat het project duurzaam waterverbruik zowel op vakantie als thuis lijkt te stimuleren. Helaas halen campings die met verduurzaming bezig zijn daar vooralsnog geen strategisch voordeel op de markt uit. Een meerderheid van de gasten maken zich wel zorg om klimaatverandering en hebben begrip voor de maatregelen die ondernemers nemen maar dat leidt niet tot een grotere voorkeur voor duurzame campings. Het volledige onderzoek is te vinden op de website van het kenniscentrum (www.kenniscentrumtoerisme.nl).

Grote besparingen

De waterinstallaties zorgde bij de toeristische bedrijven voor een grote waterbesparing. In totaal gaat het om een jaarlijkse waterbesparing van 14.000 m3. Dit kun je vergelijken met 5,5 olympische zwembaden,

Link: https://www.impulszeeland.nl/nieuws/drie-zeeuwse-campings-verminderden-met-succes-hun-waterverbruik
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, kampeerterreinen, campings, duurzaam toerisme, waterverbruik

CELTH





||| Nieuws |||

31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
31/01/25
Leontien Mees vertrekt bij Maastricht Marketing
Leontien Mees, directeur-bestuurder van Stichting Maastricht Marketing, heeft aangekondigd dat zij per 1 september 2025 de organisatie zal verlaten. Na ruim acht jaar vindt zij het tijd voor een nieuwe uitdaging.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
30/01/25
Breda Marketing presenteert jaarplan 2025: Toegepaste technologie en creativiteit centraal
Breda Marketing heeft haar jaarplan 2025 gepresenteerd. De nadruk ligt op samenwerking en innovatie om Breda te profileren als dé 'Stad van Oplossingen'.
30/01/25
Exclusief voor leden
Minder festivals maar meer evenementen georganiseerd
In 2024 vonden er aanzienlijk meer concerten plaats dan in 2023, terwijl het aantal festivals juist daalde. Festivals en concerten trokken gezamenlijk 30,5 miljoen bezoeken, iets minder dan in 2023. Dit blijkt uit de branchecijfers die Respons jaarlijks in opdracht van de Vereniging van Evenementen Makers (VVEM) opstelt. Ook in 2025 staat het aantal festivals onder druk.
29/01/25
Exclusief voor leden
5 grote museale ontwikkelingen in New York
In toeristenmagneet New York vinden in 2025 in ieder geval 5 grote museale ontwikkelingen plaats. Eén museum is nieuw, de andere vier presenteren grote uitbreidingen.
28/01/25
Dit zijn de beste reisbloggers van Nederland
Op 18 januari 2025 werden de winnaars van de allereerste editie van de Dutch Travel Blog Awards bekendgemaakt. Dit event, georganiseerd door het gespecialiseerde travel marketingbureau Thx.agency, biedt het podium aan de beste travel content creators van Nederland.
28/01/25
Stichting het Gehandicapte Kind viert 75-jarig jubileum met Samenspeeldagen in Efteling
De Efteling organiseert samenspeeldagen. Initiatieven zoals Speelbos NEST! zorgen ervoor dat kinderen met een beperking niet aan de zijlijn, maar in de spotlights staan.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...