Geplaatst op: 08-11-2023
Auteur: Redactie
NRIT

Drie Zeeuwse campings verminderden met succes hun waterverbruik

Drie Zeeuwse campings verminderden met succes hun waterverbruik
Adriaan Wisse van Camping Weltevreden, foto: Evert van Moort

Drie Zeeuwse campings hebben fors op hun waterverbruik bespaard. Strandpark De Zeeuwse Kust (Noordwelle), Camping Weltevreden (Zoutelande) en Camping Olmenveld (Serooskerke) pasten diverse innovatieve technieken toe en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme onderzocht wat de gasten ervan vonden.

Zeeland trekt jaarlijks veel toeristen. Dat geeft een economische impuls aan de regio, maar leidt ook tot druk op de watervoorziening en het watergebruik. Zeker Zeeland, waar zoetwater schaars is. Om oplossingen te vinden voor dit probleem, gingen de drie campings op zoek naar technieken om hun drinkwaterverbruik te verminderen. Er zijn diverse technologieën toegepast bij de bedrijven. Technieken op maat gemaakt voor de situaties op campings: een plek waar je te maken hebt met veel piekmomenten. Ze werden daarbij ondersteund door Impuls Zeeland. 

Wereldprimeur

Adriaan Wisse, eigenaar van Camping Weltevreden, koos voor een Hydraloop Cascade. Een biologisch en modulair op te bouwen zuiveringssysteem dat al het water op de camping zuivert. Wereldwijd een primeur, zowel qua grootte als qua toepassing bij een recreatieterrein. Nu wordt zowel regen- als douchewater opgevangen, gezuiverd en hergebruikt voor toiletspoeling.

Klaar voor de toekomst

Strandpark De Zeeuwse Kust wil de komende jaren transformeren tot meest duurzame vakantiepark van Nederland. De drijfveer hierachter is onder andere om klaar te zijn voor de toekomst, zodat volgende generaties het bedrijf op goede voet kunnen voortzetten. Marc Ruijtenberg eigenaar Strandpark De Zeeuwse Kust: ”De nieuwe generatie op ons bedrijf staat te trappelen om de zaken over te nemen. Vanuit dat opzicht willen we er alles aan doen om de wereld en het bedrijf zo goed mogelijk door te geven.” 

Momenteel gebruikt Strandpark De Zeeuwse Kust circa 30.000 m3 drinkwater per jaar wat na gebruik op het riool wordt geloosd. Ze bouwden een testinstallatie bij één van de toiletgebouwen. Samen met Semilla Sanitation plaatste ze een installatie van Nijhuis Saur Industries. Met de installatie wordt het water van de douches en wasmachines opgevangen, gezuiverd en gebruikt om de wc’s mee door te spoelen. De installatie gaat waterverspilling tegen: iedere keer als je doucht, kun je drie keer de wc doorspoelen. Als de geteste installatie in het hele park wordt toegepast, realiseert het park een jaarlijkse drinkwaterbesparing van 18% per jaar.

Forse reductie

Water in Nederland is goedkoop waardoor dit soort installaties een lange terugverdientijd hebben. Voor de ondernemers waren de investeringen dan ook echt gericht op het nemen van verantwoordelijkheid in een maatschappelijk probleem. Op Camping Olmenveld ligt een gesloten watercyclus. Regenwater en water van de het sanitair op de camping wordt opgevangen, gezuiverd en opnieuw gebruikt. Hiermee hergebruikt de camping zo’n tachtig tot negentig procent van het water. "We vinden het belangrijk om als grootverbruiker iets terug te doen voor de maatschappij. Met onze installatie besparen we 7.000 m3 water en realiseren een CO2-reductie van circa 38%,” zegt eigenaar Jos Westerbeke.

Onderzoek naar beleving gasten  

Naast het monitoren en evalueren van de nieuwe technologieën is ook een ander belangrijk aspect onderzocht, namelijk de gast. HZ Kenniscentrum Kusttoerisme (KCKT) onderzocht wat gasten merken van de duurzame maatregelen. Zo hadden de waterinstallaties op de campings geen negatieve impact op de vakantiebeleving. Sterker nog, 86% van de gasten gaf aan de bedrijven te steunen in hun duurzame ambities. Mooie bijvangst is dat het project duurzaam waterverbruik zowel op vakantie als thuis lijkt te stimuleren. Helaas halen campings die met verduurzaming bezig zijn daar vooralsnog geen strategisch voordeel op de markt uit. Een meerderheid van de gasten maken zich wel zorg om klimaatverandering en hebben begrip voor de maatregelen die ondernemers nemen maar dat leidt niet tot een grotere voorkeur voor duurzame campings. Het volledige onderzoek is te vinden op de website van het kenniscentrum (www.kenniscentrumtoerisme.nl).

Grote besparingen

De waterinstallaties zorgde bij de toeristische bedrijven voor een grote waterbesparing. In totaal gaat het om een jaarlijkse waterbesparing van 14.000 m3. Dit kun je vergelijken met 5,5 olympische zwembaden,

Link: https://www.impulszeeland.nl/nieuws/drie-zeeuwse-campings-verminderden-met-succes-hun-waterverbruik
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, kampeerterreinen, campings, duurzaam toerisme, waterverbruik

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

29/11/24
Kennisinstellingen samen aan de slag met duurzame gastvrije transities
Het Regieorgaan SIA heeft het SPRONG-programma Gastvrije Transities goedgekeurd en een subsidie van twee miljoen euro toegekend. De nieuwe SPRONG-groep werkt in vier regionale transitiearena’s aan de thema’s klimaatneutraal, brede welvaart, healthy region en regeneratieve gebiedsontwikkeling.
29/11/24
Zeeland presenteert de gast van de toekomst
Tijdens de Toeristische Ontmoetingsdag 2024 in Zeeland stond het thema ‘De Gast van de Toekomst’ centraal. Diana Korteweg Maris van het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme presenteerde het onderzoek ‘De gast van de toekomst in Zeeland in 20240’.
28/11/24
Exclusief voor leden
Certificaat SDG doelen voor Center Parcs
Center Parcs Europe heeft het SDG Pioneer-certificaat van de Verenigde Naties ontvangen voor de 29 Europese parken. Een belangrijke stap voor de duurzame ontwikkeling van deze keten.
28/11/24
Kinepolis biedt Cosy Loungers voor business class-ervaring
Bij Kinepolis Leidschendam krijg je vanaf 4 december niet alleen een film in perfecte projectie en ultiem geluid, maar lig je zelfs goed.
28/11/24
Aantal kampeerauto’s in 8 jaar tijd verdubbeld, grootste groei in Utrecht
Uit de cijfers van branchevereniging Kampeer & Caravan Industrie (KCI) en databureau VWE blijkt dat er nu 200.000 campers zijn geregistreerd in Nederland.
26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.

||| Agenda |||

29/11/24 t/m 30-11-24
29/11/24 t/m 30-11-24: BuitenlandBeurs
Op 29 en 30 november wordt in de Utrechtse jaarbeurs de BuitenlandBeurs georganiseerd. Dit evenement...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...