Dubbelinterview Jeffrey Belt (HISWA-RECRON) en Simone Romijn (CELTH) over krappe arbeidsmarkt
Waarom is het debat over arbeid altijd verbonden aan eenvoudig werk?
Simone Romijn (CELTH). Foto: CELTH.
De ondernemers zuchten onder de krappe arbeidsmarkt. Waar haal je het personeel
vandaan? Maar er zijn ook voorbeelden waarom ondernemers géén gebrek hebben aan
personeel. Onder meer vormen duurzaamheid en natuurinclusieve bedrijven een
grote aantrekkingskracht op personeel. Hoe zit dat? En welke trends komen nog
meer op ons af.
Simone Romijn is themamanager
Human Capital bij Centre for Expertise Leisure Tourism & Hospitality.Zij
is op de hoogte van de jongste onderzoekscijfers. Simone begeleidt en start ook
nieuwe onderzoek naar skills en de arbeidsmarkt. Daar tegenover is er Jeffrey Belt, adjunct-directeur van branchevereniging
HISWA-RECRON. Deze organisatie vertegenwoordigt een groot deel van de werkgevers
in de gastvrijheidssector. Jeffrey geeft antwoord op actuele vragen zoals over
de nieuwe CAO recreatie die nog niet tot een akkoord heeft geleid.
Beiden spreken zich uit over nieuwe skills die na de Covid-periode zijn
opgekomen in de toeristische sector. Waarom is het debat over arbeid toch
altijd verbonden aan eenvoudig werk terwijl de sector innovatie, nieuwe
concepten en slimmer werken met datastromen nodig heeft. De sector kan niet
zonder die hoge inzet op creativiteit. Het komt allemaal aan bod in dit
boeiende interview.
De betaalbaarheid van autorijden staat onder druk. Steeds meer mensen hebben moeite de stijgende kosten voor hun autogebruik te betalen. De auto is het meest gebruikte vervoermiddel naar vakantielocaties.
Aanstaande maandag dient het kortgeding van KLM Groep, Delta Air Lines, Corendon, easyJet en TUI tegen de Nederlandse overheid om ervoor te zorgen dat Nederland verbonden blijft met de rest van de wereld via Schiphol. Met andere woorden, deze bedrijven willen het plafond van maximaal 478.000 vluchten van en naar Schiphol van tafel.
KLM ontving op 10 april 30 meiden van basisschool de Regenboog Tochtwaard uit Alkmaar bij E&M (Engineering & Maintenance). KLM deed namelijk mee aan Girls’Day ‘25, een landelijk initiatief van VHTO waarbij verschillende bedrijven hun deuren openzetten om jonge meiden kennis te laten maken met techniek, bèta en IT.
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
Vandaag is tijdens een LDA-Kennissessie de ‘Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt’ gepresenteerd. Deze wegwijzer biedt een overzicht van zowel voor de hand liggende als innovatieve methoden om bewonersprofijt te meten.
Investeren in culturele broedplaatsen draagt bij aan het regionale vestigingsklimaat voor inwoners en bedrijven. Daar zijn destinatiemanagementorganisaties ook dagelijks mee bezig. Dat heeft de voorzitter van de Raad voor Cultuur Kristel Baele afgelopen weekend gezegd bij de opening van de nieuwe broedplaats 'Nesse' in de gemeente Terneuzen.
Tegen de achtergrond van economische onzekerheid tonen de meest recente onderzoeken van de World Travel & Tourism Council (WTTC) aan dat de wereldwijde reis- en toerismesector dit jaar naar verwachting sterk zal groeien, waarmee het zijn rol als hoeksteen van grote wereldeconomieën bevestigt, aangezien reizigers naar verwachting meer dan ooit tevoren zullen uitgeven.
Koninklijke Burgers’ Zoo neemt GaiaZOO in Kerkrade over. Door de overname, die op 1 juni 2025 officieel wordt bekrachtigd, bundelen twee toonaangevende Nederlandse dierentuinen hun krachten. Beide parken benadrukken hun gedeelde filosofie en waarden.