Geplaatst op: 20-11-2023
Auteur: Marc Gerlings

Westerscheldetunnel in 2025 tolvrij voor personenverkeer

Westerscheldetunnel in 2025 tolvrij voor personenverkeer
Minister Harbers. Foto: Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat / Valerie Kuypers.

Voor toeristen maakt de tol in de Westerscheldetunnel niet zoveel uit. Voor Nederlanders en de regio was het een duur ritje door de tunnel. Goed nieuws, waarschijnlijk ook voor de toeristische sector, vanaf 2025 is de Westerscheldetunnel gratis.

Minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat en gedeputeerde van de provincie Zeeland Van der Maas hebben afspraken gemaakt om de Westerscheldetunnel per 2025 tolvrij te maken voor in ieder geval personenverkeer. Hiermee wordt invulling gegeven aan een langgekoesterde wens van de Zeeuwen. Het kabinet stelt 140 miljoen euro beschikbaar voor het vervroegd tolvrij maken van de tunnel. Vandaag, maandag 20 november, werden deze afspraken officieel beklonken met de ondertekening van een bestuursovereenkomst.


Minister Harbers: "Ik ben heel blij voor de inwoners van Zeeland dat de tunnel per 2025 tolvrij zal zijn. Dit is een langgekoesterde wens van de Zeeuwen en het is mooi dat we die wens nu, in goede samenwerking met de provincie Zeeland, in vervulling kunnen laten gaan.”


Gedeputeerde Van der Maas: "Ik ben erg tevreden over de mooie afspraken die we met het Rijk hebben kunnen maken. Dit is goed nieuws voor de Zeeuwen die jarenlang veel geld moesten uitgeven om door de tunnel te rijden. Een tolvrije Westerscheldetunnel is een belangrijke impuls voor de leefbaarheid en economie van Zeeland. Ik blijf me onvermoeibaar inzetten om de tunnel ook voor het vrachtverkeer tolvrij te maken.”


Kosten 140 miljoen euro

De Provincie Zeeland zal samen met de N.V. Westerscheldetunnel de verdere voorbereidingen treffen richting het daadwerkelijk openen van de tolpoortjes per 2025 en uitvoering geven aan de genomen besluiten. Het Rijk blijft daar bij betrokken. De 140 miljoen euro die het Rijk beschikbaar stelt is bedoeld om gemiste tolinkomsten te dekken, die anders door gebruikers in de komende jaren zouden worden betaald. Dit bedrag dekt de gemiste inkomsten tot 2030 als Betalen naar Gebruik voorzien is. Ook over de periode 2030 – 2033 zijn afspraken gemaakt. Met het tolvrij maken van de tunnel voor personenauto’s en motoren is nu een belangrijke stap gezet naar een volledig tolvrije tunnel. Voor het tolvrij maken van de tunnel voor vrachtverkeer is nog geen geld beschikbaar. Wel hebben het Rijk en de Provincie Zeeland afgesproken zich de komende tijd in te spannen om ook dit vraagstuk op te lossen.  


De Westerscheldetunnel

De Westerscheldetunnel is in 2003 geopend en verbindt Zuid-Beveland met Zeeuws-Vlaanderen en is uitsluitend bestemd voor wegverkeer. Vóór de bouw van de tunnel was hier alleen een verbinding met autoveerdiensten. Deze zijn bij de opening van de tunnel opgeheven. De Westerscheldetunnel is de enige verbinding tussen de eilanden en daarmee belangrijk voor de bereikbaarheid binnen Zeeland. De tunnel wordt geëxploiteerd door N.V. Westerscheldetunnel. De NV was bij de opening in 2003 grotendeels in handen van het Rijk. Sinds 1 juli 2009 is de Provincie Zeeland de enige aandeelhouder.  De aanleg van de tunnel is gefinancierd op basis van tolheffing voor de duur van 30 jaar, tot 2033. De gebruikers betalen door betaling van tol de kosten voor de aanleg terug. De laatste jaren is de wens om de tol af te schaffen gegroeid. Het tolvrij maken draagt bij aan de leefbaarheid en de economie in Zeeland. Door de tunnel tolvrij te maken voor personenvervoer per 2025 is de beëindiging van de tolheffing met 8 jaar vervroegd.

Trefwoorden: tunnel, Zeeland, Zeeuws Vlaanderen, toerisme

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

17/12/24
Recreatiebedrijven moeten van elke verdiende euro 38 cent afdragen
Dat van elke euro die consumenten besteden op recreatiebedrijven 38% naar belastingen gaat, is geen verrassing. Wel vervelend is het feit dat sinds 2018 deze lasten met maar liefst 40% zijn gestegen bij een inflatie van 12%.
16/12/24
Exclusief voor leden
Schiphol ontwikkelt breed retailaanbod (nodig voor de internationale toppositie)
Per 1 mei 2025 versterkt Schiphol haar samenwerking met Lagardère Travel Retail voor de exploitatie...
13/12/24
Nederland moet niet wachten op uitspraak klimaatzaak, maar zelf voorloper zijn
Terwijl het Internationaal Gerechtshof momenteel een historische uitspraak voorbereidt over de juridische verplichtingen van landen om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Transversal Professor of Sustainability Transitions Frans Melissen van de Breda University of Applied Science het belang van proactieve actie. Nederland, dat vaak als voorloper op duurzaamheidsgebied wordt gezien, moet volgens Melissen niet afwachten op deze uitspraak, maar zelf het voortouw nemen.
13/12/24
Lelystad wil deal sluiten F35 maar ook vakantievluchten op luchthaven
Defensie zoekt naar extra locaties voor hun activiteiten, waaronder uitbreiding van jachtvliegcapaciteit met de F35. Maar Lelystad wil dan als tegenprestatie dat vakantievluchten worden toegestaan op Lelystad luchthaven.
11/12/24
Acties tegen btw-verhoging lonen: Staatssecretaris zegt impactanalyse toe
Het verzet tegen de btw-verhoging op logies is nog springlevend. Afgelopen vrijdag plaatste HISWA-RECRON in de kranten van DPG een grote advertentie. Twentse ondernemers en Twente Marketing voerden met waterflesjes een creatieve actie tegen de geplande btw-verhoging op logies. En met succes want er komt een impactanalyse naar de verhoging van de btw op logies
06/12/24
Exclusief voor leden
Jongerenparlement Zeeland presenteert aanbevelingen die van invloed zijn op de toeristische sector
Het Jongerenparlement van Zeeland heeft een reeks aanbevelingen gepresenteerd die aanzienlijke veranderingen kunnen brengen in de toeristische sector van de regio. De jongeren benadrukken vooral de noodzaak van verbeteringen op het gebied van vervoer en wonen.
04/12/24
Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme zoekt voorzitter
De nieuwe Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme (LRRT) zoekt een onafhankelijk voorzitter. Deze mag het stokje overnemen van kwartiermaker Rob van Gijzel. De Raad is op zoek naar een voorzitter met publiek-privaat bestuurlijke statuur die tegelijkertijd overtuigend en verbindend is.
02/12/24
Amsterdamse hotels mogen niet meer uitbreiden
De gemeente Amsterdam heeft aangekondigd dat er per direct geen extra bedden meer mogen worden toegevoegd aan bestaande hotels. Dit besluit is onderdeel van een reeks nieuwe maatregelen om de groei van het aantal bezoekers te beperken en de overlast van massatoerisme tegen te gaan.