Geplaatst op: 20-11-2023
Auteur: Marc Gerlings

Westerscheldetunnel in 2025 tolvrij voor personenverkeer

Westerscheldetunnel in 2025 tolvrij voor personenverkeer
Minister Harbers. Foto: Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat / Valerie Kuypers.

Voor toeristen maakt de tol in de Westerscheldetunnel niet zoveel uit. Voor Nederlanders en de regio was het een duur ritje door de tunnel. Goed nieuws, waarschijnlijk ook voor de toeristische sector, vanaf 2025 is de Westerscheldetunnel gratis.

Minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat en gedeputeerde van de provincie Zeeland Van der Maas hebben afspraken gemaakt om de Westerscheldetunnel per 2025 tolvrij te maken voor in ieder geval personenverkeer. Hiermee wordt invulling gegeven aan een langgekoesterde wens van de Zeeuwen. Het kabinet stelt 140 miljoen euro beschikbaar voor het vervroegd tolvrij maken van de tunnel. Vandaag, maandag 20 november, werden deze afspraken officieel beklonken met de ondertekening van een bestuursovereenkomst.


Minister Harbers: "Ik ben heel blij voor de inwoners van Zeeland dat de tunnel per 2025 tolvrij zal zijn. Dit is een langgekoesterde wens van de Zeeuwen en het is mooi dat we die wens nu, in goede samenwerking met de provincie Zeeland, in vervulling kunnen laten gaan.”


Gedeputeerde Van der Maas: "Ik ben erg tevreden over de mooie afspraken die we met het Rijk hebben kunnen maken. Dit is goed nieuws voor de Zeeuwen die jarenlang veel geld moesten uitgeven om door de tunnel te rijden. Een tolvrije Westerscheldetunnel is een belangrijke impuls voor de leefbaarheid en economie van Zeeland. Ik blijf me onvermoeibaar inzetten om de tunnel ook voor het vrachtverkeer tolvrij te maken.”


Kosten 140 miljoen euro

De Provincie Zeeland zal samen met de N.V. Westerscheldetunnel de verdere voorbereidingen treffen richting het daadwerkelijk openen van de tolpoortjes per 2025 en uitvoering geven aan de genomen besluiten. Het Rijk blijft daar bij betrokken. De 140 miljoen euro die het Rijk beschikbaar stelt is bedoeld om gemiste tolinkomsten te dekken, die anders door gebruikers in de komende jaren zouden worden betaald. Dit bedrag dekt de gemiste inkomsten tot 2030 als Betalen naar Gebruik voorzien is. Ook over de periode 2030 – 2033 zijn afspraken gemaakt. Met het tolvrij maken van de tunnel voor personenauto’s en motoren is nu een belangrijke stap gezet naar een volledig tolvrije tunnel. Voor het tolvrij maken van de tunnel voor vrachtverkeer is nog geen geld beschikbaar. Wel hebben het Rijk en de Provincie Zeeland afgesproken zich de komende tijd in te spannen om ook dit vraagstuk op te lossen.  


De Westerscheldetunnel

De Westerscheldetunnel is in 2003 geopend en verbindt Zuid-Beveland met Zeeuws-Vlaanderen en is uitsluitend bestemd voor wegverkeer. Vóór de bouw van de tunnel was hier alleen een verbinding met autoveerdiensten. Deze zijn bij de opening van de tunnel opgeheven. De Westerscheldetunnel is de enige verbinding tussen de eilanden en daarmee belangrijk voor de bereikbaarheid binnen Zeeland. De tunnel wordt geëxploiteerd door N.V. Westerscheldetunnel. De NV was bij de opening in 2003 grotendeels in handen van het Rijk. Sinds 1 juli 2009 is de Provincie Zeeland de enige aandeelhouder.  De aanleg van de tunnel is gefinancierd op basis van tolheffing voor de duur van 30 jaar, tot 2033. De gebruikers betalen door betaling van tol de kosten voor de aanleg terug. De laatste jaren is de wens om de tol af te schaffen gegroeid. Het tolvrij maken draagt bij aan de leefbaarheid en de economie in Zeeland. Door de tunnel tolvrij te maken voor personenvervoer per 2025 is de beëindiging van de tolheffing met 8 jaar vervroegd.

Trefwoorden: tunnel, Zeeland, Zeeuws Vlaanderen, toerisme

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

30/10/24
Menno Stokman verlaat CELTH na zeven jaar
Menno Stokman, directeur van het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH), neemt na ruim zeven jaar afscheid. Per 1 januari 2025 treedt hij in dienst bij de gemeente Wageningen als strategisch adviseur voor het Netwerk Kennissteden Nederland.
29/10/24
Kennisevent Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs het kennisevent ‘Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming. Primeur voor Nederland. Presentatie van internationaal onderzoek: 'Creating equitable destinations: How to manage and distribute tourism’s value to better serve communities'.
16/10/24
De reden dat de meeste jongeren kiezen voor een kampeervakantie
Wat maakt kamperen zo populair onder jongeren.
11/10/24
Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming – Maak deel uit van de toekomst van toerisme!
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een kennisevent rond bestemming in balans. In slechts twee uur ben je helemaal up-to-date met de nieuwste inzichten en strategieën. Je leert van experts, netwerkt met vakgenoten én krijgt praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan in jouw regio.
26/09/24
‘Fietsen tussen de Mijnterrils’, een drijvende spiraal voor 360° fietsbeleving
Door innovatie en durf hebben het provinciebestuur en Visit Limburg een unieke toeristische beleving gemaakt in de Limburgse Gouden Driehoek.
25/09/24
Een tafel voor niemand? Vier scenario's voor het arbeidsmarkttekort in toerisme en hospitality
Wat brengt de toekomst voor toerisme? Zijn dat robots in de keuken, virtuele avonturen of structurele personeelstekorten? Lector ‘Disruption, Innovation and New Phenomena’ Ian Yeoman bij NHL Stenden Hogeschool, schetste in zijn inauguratiespeech vier scenario's voor de sector.
23/09/24
Van Gogh Kerk Etten-Leur krijgt multimediale Van Gogh experience
Dankzij investeringen van de in Brabant samenwerkende Van Gogh organisaties krijgt Etten-Leur een hoogwaardige Van Gogh attractie in de Van Gogh Kerk.
17/09/24
Exclusief voor leden
Fall towns
Wat zijn de trends in het reizen op dit moment? We waren als redactie op zoek naar opkomende trends. Met wat rondspeuren op sociale media duikt er een mooi relatief jong reisbegrip op, 'fall towns'.