Geplaatst op: 22-11-2023
Auteur: Marc Gerlings

Maastricht spreiding bezoekers door winterprogramma

Maastricht spreiding bezoekers door winterprogramma
Druk Vrijthof ontlasten door aanbieden lichtjesroutes en ruim cultureel aanbod.

Aan het einde van november verandert het authentieke decor van Maastricht in een winterparadijs met veel sfeerverlichting. Bezoekers kunnen vanaf 30 november t/m 31 december genieten van de magische sfeer met stadsroutes door de wijken van Maastricht en winterse activiteiten. Interessant voor het vakgebied toerisme, de mix in activiteiten zorgt voor spreiding van bezoekers in de Limburgse hoofdstad.

 

3 magische stadsroutes

Een van de hoogtepunten van de aanpak door dmo Maastricht Marketing is Magisch Maastricht waarbij de sfeerverlichting de hele stad een gouden gloed geeft. Bezoekers kunnen hier volop van genieten met drie Magische Stadsroutes die hen meenemen langs de guirlandes, kerstbomen vol lampjes, lichtslingers en andere verlichting in de stadsdelen Jeker- en Stokstraatkwartier, het Sphinxkwartier, Wyck en Céramique. Onderweg maken bezoekers kennis met de karakteristieke elementen van deze Maastrichtse wijken.


Winterpret op het Vrijthof

Het bekendste plein van de stad is traditiegetrouw dé plek voor winterse activiteiten en nostalgische attracties tijdens Magisch Maastricht Vrijthof. Bezoekers kunnen hier terecht bij de overdekte schaatsbaan van 1.000 vierkante meter met een replica van de Sint-Servaasbrug, een curlingbaan, het 45 meter hoge reuzenrad met gesloten glazen gondels, een carrousel en het Lunapark. Het Lunapark is nieuw dit jaar. Daarnaast zijn er chalets met winterse lekkernijen, een kerstmarkt, een authentieke Almhütte en een wintercafé te vinden op het Vrijthof.


Cadeaus

De winterprogrammering heeft een duidelijk doel, de lokale economie versterken. "Een winters bezoek aan Maastricht is de perfecte tijd om op zoek te gaan naar kerstcadeaus,” meldt Maastricht Marketing.

Het stadsdeel Wyck bekend om de boetieks met onder meer producten van lokale makers en in het Stokstraatkwartier kunnen bezoekers terecht voor luxe winkels om bijvoorbeeld een feestelijke outfit te shoppen.

 

Cultureel programma

Ook op cultureel gebied bruist de stad tijdens Magisch Maastricht. Zo vinden er wisselende activiteiten plaats in de Sint Servaas Basiliek die in deze periode dagelijks gratis toegankelijk is. Daarnaast staat MECC Maastricht op 9, 10, 15, 16 en 17 in het teken van de Winterconcerten van André Rieu. Maar er zijn nog meer grote tentoonstellingen en evenementen. Onder meer staat Holiday on Ice geprogrammeerd. Er zijn een tweetal musicals op diverse data. Het Fotomuseum aan hete Vrijthof toont foto’s van Humberto Tan. Het Maastricht Museum toont Maastricht 1673.

Vrijthof druk – bezoekers spreiden

Die lichtjesroutes en het rijke culturele aanbod worden met opzet breed toegankelijk gemaakt. Maastricht Marketing tracht de druk iets van het centrale Vrijthof af te halen. Traditioneel ligt daar het zwaartepunt, ook gezien vanuit de beleving van de bezoeker. Maar dat grote centrale plein met zijn reuzenrad en kerstmarkt is wel erg druk. Cultuur is dan ook een van de speerpunten waarop Maastricht Marketing de aandacht op vestigt. Vanuit die filosofie worden ook de wijken duidelijker gepromoot in de uitingen van Maastricht Marketing.

Trefwoorden: dmo

CELTH
 
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   


||| Nieuws |||

19/09/24
Exclusief voor leden
Eurostar ziet 5% groei door sportzomer
Treinbedrijf Eurostar vervoerde 1,9 miljoen klanten naar en van de Olympische en Paralympische Spelen werden gebracht. Dit is een stijging van 5% ten opzichte van vorige zomer.
11/09/24
Hoger beroep over mountainbikeroute Sallandse Heuvelrug
Routenetwerken Twente is het niet eens met de gerechtelijke uitspraak over de langere sluiting van de mountainbikeroute op de Sallandse Heuvelrug en gaat in hoger beroep. De beheerorganisatie zet nu ook eigen onderzoek naar flora en fauna in.
29/08/24
Sportevenementen zorgen voor stijging camperreserveringen bij Goboony
De unieke combinatie van het EK-voetbal, de Tour de France en de Olympische Spelen heeft deze zomer geleid tot een stijging van ongeveer 9% in reserveringen bij Goboony, het grootste deelplatform voor campers in Europa.
27/08/24
Exclusief voor leden
Oplopende arbeidskosten en verliezen in gastvrijheidssector
Bedrijven in de gastvrijheidssector zijn minder positief over de bedrijfsresultaten van het afgelopen halfjaar dan de gemiddelde Nederlandse ondernemer. Ze zijn wel positiever over de arbeidsmarkt en ervaren als gevolg van het tekort aan personeel minder vaak een hoge werkdruk.
16/08/24
Weinig draagvlak voor btw-verhoging betaalde sport
Onder Nederlanders is weinig draagvlak voor de verhoging van de btw op sport. Een deel gaat minder sporten of stopt met betaalde sport. Dat blijkt uit onderzoek van Ipsos I&O in opdracht van het Platform Ondernemende Sportaanbieders (POS).
05/07/24
Ook na coronajaren blijven we wandelen
In 2023 liepen Nederlanders in totaal 6,9 miljard kilometer buitenshuis. Dat is 5 procent minder dan in 2022, maar bijna een derde meer dan in pre-coronajaar 2019. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.
05/07/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs legt zes dubbel court padelbanen aan
Wat als er weinig evenementen zijn en je hebt heel veel indoor vierkante meters over. En je wilt daar toch graag rendement uithalen? De Jaarbeurs ziet een gat in de markt voor padelbanen.
01/07/24
Olympische Spelen drukken vraag naar vliegverkeer op Parijs
Air France en Transavia France hebben momenteel te kampen met druk op de verwachte inkomsten voor het zomerseizoen. Oorzaak zijn de komende Olympische Spelen in Parijs, waarbij het verkeer van en naar de Franse hoofdstad achterblijft bij andere grote Europese steden.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.