Geplaatst op: 24-11-2023
Auteur: Redactie
NRIT

Toerisme Vlaanderen en VisitScotland hernieuwen samenwerking

Toerisme Vlaanderen en VisitScotland hernieuwen samenwerking

Toerisme Vlaanderen en VisitScotland, de toerismeorganisaties van Vlaanderen en Schotland, hebben een vernieuwde samenwerkingsovereenkomst ondertekend. Beide organisaties engageren zich om hun respectievelijke toeristische bestemmingen op een verantwoorde manier verder te ontwikkelen.

De toeristische visie ‘Reizen naar Morgen’ van Toerisme Vlaanderen en de strategie ‘Responsible Travel’ van VisitScotland die dezelfde waarden delen, vormen het kompas.

Samenwerking sinds 2017

Peter De Wilde, CEO van Toerisme Vlaanderen, en Malcolm Roughead, Chief Executive van VisitScotland zetten hun handtekening onder de vernieuwde samenwerkingin de National Gallery of Scotland in Edinburgh, waar een permanente tentoonstelling van Vlaamse kunst te zien is in onlangs geopende nieuwe galerijen. Beide toerismeorganisaties werken al sinds 2017 goed samen en delen de ambitie om bestemmingen van wereldklasse uit te bouwen en te streven naar plekken die aangenaam zijn om in te leven, te werken en te bezoeken.

Peter de Wilde: "'Reizen naar morgen’ of werken aan ’Responsible tourism’ zoals onze Schotse collega’s dit noemen, doe je niet alleen. We bouwen aan een inclusief toerisme, aan een toekomst zonder koolstofuitstoot, aan een top evenementenbeleid en aan het meten van de impact van toerisme samen met onze Vlaamse partners, maar ook met internationale topspelers zoals VisitScotland. Ik ben dankbaar voor de resultaten van deze vruchtbare samenwerking en kijk uit naar het vervolg van dit verhaal.”

Concrete resultaten

De samenwerking tussen de twee toerismeorganisaties heeft in het verleden al mooie resultaten opgeleverd op het gebied van inclusief en sociaal toerisme en de organisatie van topevenementen. Schotland profiteerde van de expertise van Vlaanderen over sociaal toerisme bij de lancering en uitvoering van de ScotSpirit Breaks, naar het voorbeeld van de Vlaamse werking rond ‘Iedereen verdient vakantie’. VisitScotland van zijn kant stelde zijn wereldwijd erkende evenementenexpertise ter beschikking bij de oprichting van EventFlanders.

Trefwoorden: toerisme, beleid, evenementen, sociaal toerisme, dmo's, nationale bureaus voor toerisme, samenwerking, België, Groot-Brittannië

CELTH
 
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   


||| Nieuws |||

03/10/24
ZigZag campagne in Breda voor cultuur
Om aandacht te vestigen op het rijke cultuuraanbod in de stad is Breda Marketing in opdracht van Gemeente Breda gestart met de campagne ‘ZigZag door cultureel Breda’. De campagne etaleert de mix in aanbod, van groot tot ‘klein dat groots is’.
02/10/24
ANWB Caravan en Camper van het Jaar 2025
De Tabbert Cazadora en de camper VAN-Jorn zijn in de prijzen gevallen voor het jaar 2025 door de ANWB en de Nederlandse Kampeerauto Club.
27/09/24
Exclusief voor leden
Frank Spooren kondigt vertrek aan bij VVV Texel
Na 8,5 jaar als directeur van VVV Texel, heeft Frank Spooren zijn vertrek aangekondigd. Per 1 maart 2025 zal hij zijn taken overdragen aan een nog te benoemen opvolger.
23/09/24
Campagne ‘Hey Nachbar komm mal drüber!’ op ludieke wijze gelanceerd in Nordhorn
Een opvallend oranje VW-busje reed door het duitse Nordhorn om de speciale Overijsselkranten uit te delen ter promotie van Overijssel in 'das andere Holland.
16/09/24
Exclusief voor leden
VakantieVeilingen van Talpa naar House of Tickets
Megaster Robbie Williams wordt Feel-Good-Ambassadeur van het nieuwe cruiseschip Mein Schiff Relax. TUI Cruises gaat een meerjarig partnerschap aan met de bekende artiest voor Mein Schiff.
09/09/24
Exclusief voor leden
TUI opent winkel in Rijssen
Rijssen heeft het lang zonder een lokaal reisbureau moeten doen. Maar dat is met de komst van de TUI shop Rijssen verleden tijd.
04/09/24
DierenPark Amersfoort nieuwste lid van Club van Elf
De Club van Elf versterkt elkaar op het gebied van verschillende sociale culturele thema's en werken samen om gezamenlijke doelen te bereiken.
28/08/24
Breda verwelkomt studenten en nodigt ze uit Breda te beleven
Het nieuwe collegejaar 2024-2025 is begonnen en Breda verwelkomt ruim 6.000 nieuwe hbo- en mbo-studenten met de campagne ‘Welkom thuis in jouw stad, Breda’. In totaal telt de stad meer dan 30.000 studenten.