Geplaatst op: 24-11-2023
Auteur: Redactie
NRIT

Toerisme Vlaanderen en VisitScotland hernieuwen samenwerking

Toerisme Vlaanderen en VisitScotland hernieuwen samenwerking

Toerisme Vlaanderen en VisitScotland, de toerismeorganisaties van Vlaanderen en Schotland, hebben een vernieuwde samenwerkingsovereenkomst ondertekend. Beide organisaties engageren zich om hun respectievelijke toeristische bestemmingen op een verantwoorde manier verder te ontwikkelen.

De toeristische visie ‘Reizen naar Morgen’ van Toerisme Vlaanderen en de strategie ‘Responsible Travel’ van VisitScotland die dezelfde waarden delen, vormen het kompas.

Samenwerking sinds 2017

Peter De Wilde, CEO van Toerisme Vlaanderen, en Malcolm Roughead, Chief Executive van VisitScotland zetten hun handtekening onder de vernieuwde samenwerkingin de National Gallery of Scotland in Edinburgh, waar een permanente tentoonstelling van Vlaamse kunst te zien is in onlangs geopende nieuwe galerijen. Beide toerismeorganisaties werken al sinds 2017 goed samen en delen de ambitie om bestemmingen van wereldklasse uit te bouwen en te streven naar plekken die aangenaam zijn om in te leven, te werken en te bezoeken.

Peter de Wilde: "'Reizen naar morgen’ of werken aan ’Responsible tourism’ zoals onze Schotse collega’s dit noemen, doe je niet alleen. We bouwen aan een inclusief toerisme, aan een toekomst zonder koolstofuitstoot, aan een top evenementenbeleid en aan het meten van de impact van toerisme samen met onze Vlaamse partners, maar ook met internationale topspelers zoals VisitScotland. Ik ben dankbaar voor de resultaten van deze vruchtbare samenwerking en kijk uit naar het vervolg van dit verhaal.”

Concrete resultaten

De samenwerking tussen de twee toerismeorganisaties heeft in het verleden al mooie resultaten opgeleverd op het gebied van inclusief en sociaal toerisme en de organisatie van topevenementen. Schotland profiteerde van de expertise van Vlaanderen over sociaal toerisme bij de lancering en uitvoering van de ScotSpirit Breaks, naar het voorbeeld van de Vlaamse werking rond ‘Iedereen verdient vakantie’. VisitScotland van zijn kant stelde zijn wereldwijd erkende evenementenexpertise ter beschikking bij de oprichting van EventFlanders.

Trefwoorden: toerisme, beleid, evenementen, sociaal toerisme, dmo's, nationale bureaus voor toerisme, samenwerking, België, Groot-Brittannië

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
07/11/24
Destinatieorganisaties bundelen krachten in belevingsconcept rivieren
Met het nieuwe belevingsconcept 'De Rivier, je kunt er niet omheen' heeft de Initiatiefgroep 3e Waterverhaal de ambitie de verhalen van de rivieren de IJssel, en de Rijn/Nederrijn, Waal & Maas rondom de Groene Metropool Regio te laten spreken.
04/11/24
Feestelijke onthulling van 'Das ist Parkstad'-Bus
Vanaf 31 oktober 2024 zal de tot 'Das ist Parkstad' omgetoverde stadsbus een jaar lang in en rond de keizerstad Aachen rijden.
29/10/24
Kennisevent Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs het kennisevent ‘Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming. Primeur voor Nederland. Presentatie van internationaal onderzoek: 'Creating equitable destinations: How to manage and distribute tourism’s value to better serve communities'.
28/10/24
Halsema slaat eerste munt Amsterdam 750 jaar
Burgemeester van Amsterdam, Femke Halsema, heeft op 27 oktober de eerste zilveren herdenkingsmunt vo...
25/10/24
Strategische agenda stedelijk toerisme
Het Lectorenplatform en Expertisenetwerk Sustainable Urban Tourism (ENSUT) hebben hun strategische agenda Urban Tourism: A Call to Action gepresenteerd. Deze onderzoeksagenda heeft als doel om het begrip van (transformative) urban tourism te verdiepen en de samenwerking tussen alle betrokken partijen te stimuleren en te faciliteren.