Geplaatst op: 28-11-2023
Auteur: Redactie
NRIT

Kwart Nederlanders heeft interesse in wintersportvakantie

Kwart Nederlanders heeft interesse in wintersportvakantie
Afbeelding van Ri Butov via Pixabay

Een kwart van de Nederlanders overweegt om de komende drie jaar op wintersport te gaan. De meeste potentiële wintersporters willen gaan skiën. Oostenrijk is met afstand de meest populaire bestemming. De helft van de wintersporters gaat vooral voor de sfeer/beleving. Dit blijkt uit grootschalig consumentenonderzoek dat onderzoeksbureau Trends & Tourism begin november heeft uitgevoerd naar de markt van wintersportvakanties.

Een kwart van de Nederlanders wil op wintersport

Zo’n 25% van de Nederlanders is beslist/waarschijnlijk van plan om de komende drie jaar op wintersport te gaan. Vooral jongeren en hoger opgeleiden willen op wintersport. Belangrijkste reden om geen plannen te hebben voor een wintersportvakantie is dat men niet van wintersport houdt en de hoge kosten van wintersportvakanties.

Sfeer/beleving belangrijkste motief

De helft van de wintersporters gaat vooral voor de sfeer/beleving (winterlandschap, gezellig samen zijn e.d.). Een derde gaat met name voor de sport zelf (skiën, snowboarden of nog andere vorm) en voor één op de vijf zijn beide motieven even belangrijk. Van de wintersporters wil 2/3 gaan skiën, de helft wil wandelen en bijna 30% snowboarden. De après-ski is populair bij twee derde van de wintersporters.

Oostenrijk meest populaire bestemming

Onder wintersporters is Oostenrijk het meest populair. 70% van de potentiële wintersporters neemt deze bestemming in overweging. Zwitserland, Frankrijk en Duitsland volgen met 34%, 28% en 25%. De opkomende bestemming Scandinavië (inclusief Finland) wordt door 22% overwogen.

Bestedingen bovengemiddeld

Nederlanders met wintersportplannen willen gemiddeld zo’n 1.140 euro per persoon per vakantie besteden als ze op wintersport gaan. Dat is ruim 35% meer dan wat gemiddeld wordt uitgegeven aan een buitenlandse vakantie.

Over het onderzoek

Voor het wintersportonderzoek is in de eerste helft van november 2023 een representatieve steekproef van 4.500 Nederlanders van 18 jaar en ouder benaderd. Ruim 1.000 respondenten waren beslist/waarschijnlijk van plan om in de komend drie jaar op wintersport te gaan. Het uitgebreide rapport is bij Trends&Tourism te bestellen. 


Link: https://www.trends-tourism.nl/rapporten-bestellen
Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, wintervakanties, wintersport

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Eindhoven Airport start met uitbreiding terminal
Bouwbedrijf Heijmans en Eindhoven Airport hebben een aannemingsovereenkomst getekend voor de uitbreiding van de terminal. Deze uitbreiding zal passagiers van de Brabantse luchthaven extra ruimte, comfort en beleving bieden, wat een belangrijke kwaliteitsimpuls voor de luchthaven betekent
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
15/11/24
Exclusief voor leden
Noorden boos over uitstel ontwikkeling Lelylijn en Nedersaksenlijn
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.
08/11/24
Exclusief voor leden
Grote uitstoot door ver-vliegers: Milieu Centraal en Natuur & Milieu lanceren bewustwordingscampagne
Uit een nieuw onderzoek van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van Milieu Centraal en Natuur & Milieu, blijkt dat 4 op de 10 reizigers de klimaatimpact van verre vliegreizen onderschatten. Om reizigers bewust te maken van deze impact en gedragsverandering te stimuleren, lanceren Milieu Centraal en Natuur & Milieu vandaag de online campagne ‘Op vakantie? Denk dichtbij’.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.