Geplaatst op: 28-11-2023
Auteur: Redactie
NRIT

Kwart Nederlanders heeft interesse in wintersportvakantie

Kwart Nederlanders heeft interesse in wintersportvakantie
Afbeelding van Ri Butov via Pixabay

Een kwart van de Nederlanders overweegt om de komende drie jaar op wintersport te gaan. De meeste potentiële wintersporters willen gaan skiën. Oostenrijk is met afstand de meest populaire bestemming. De helft van de wintersporters gaat vooral voor de sfeer/beleving. Dit blijkt uit grootschalig consumentenonderzoek dat onderzoeksbureau Trends & Tourism begin november heeft uitgevoerd naar de markt van wintersportvakanties.

Een kwart van de Nederlanders wil op wintersport

Zo’n 25% van de Nederlanders is beslist/waarschijnlijk van plan om de komende drie jaar op wintersport te gaan. Vooral jongeren en hoger opgeleiden willen op wintersport. Belangrijkste reden om geen plannen te hebben voor een wintersportvakantie is dat men niet van wintersport houdt en de hoge kosten van wintersportvakanties.

Sfeer/beleving belangrijkste motief

De helft van de wintersporters gaat vooral voor de sfeer/beleving (winterlandschap, gezellig samen zijn e.d.). Een derde gaat met name voor de sport zelf (skiën, snowboarden of nog andere vorm) en voor één op de vijf zijn beide motieven even belangrijk. Van de wintersporters wil 2/3 gaan skiën, de helft wil wandelen en bijna 30% snowboarden. De après-ski is populair bij twee derde van de wintersporters.

Oostenrijk meest populaire bestemming

Onder wintersporters is Oostenrijk het meest populair. 70% van de potentiële wintersporters neemt deze bestemming in overweging. Zwitserland, Frankrijk en Duitsland volgen met 34%, 28% en 25%. De opkomende bestemming Scandinavië (inclusief Finland) wordt door 22% overwogen.

Bestedingen bovengemiddeld

Nederlanders met wintersportplannen willen gemiddeld zo’n 1.140 euro per persoon per vakantie besteden als ze op wintersport gaan. Dat is ruim 35% meer dan wat gemiddeld wordt uitgegeven aan een buitenlandse vakantie.

Over het onderzoek

Voor het wintersportonderzoek is in de eerste helft van november 2023 een representatieve steekproef van 4.500 Nederlanders van 18 jaar en ouder benaderd. Ruim 1.000 respondenten waren beslist/waarschijnlijk van plan om in de komend drie jaar op wintersport te gaan. Het uitgebreide rapport is bij Trends&Tourism te bestellen. 


Link: https://www.trends-tourism.nl/rapporten-bestellen
Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, wintervakanties, wintersport

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

20/12/24
Museum Arnhem sluit recordjaar af met meer dan 100.000 bezoekers
Museum Arnhem heeft een bijzonder succesvol jaar achter de rug. Met meer dan 100.000 bezoekers in 2024 heeft het museum een recordaantal bezoekers mogen verwelkomen.
11/12/24
Exclusief voor leden
RMO vaste zaal Oude Midden-Oosten vernieuwd
De permanente tentoonstelling ‘Het oude Midden-Oosten’ in het Rijksmuseum van Oudheden (Leiden) is vernieuwd en opent op 20 december de deuren voor publiek.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
06/12/24
Museum Prinsenhof Delft na 5 januari dicht
In de laatste maand vóórdat Museum Prinsenhof Delft op zondag 5 januari 2025 tijdelijk sluit voor een omvangrijke verbouwing en vernieuwing organiseert het museum een speciaal programma.
05/12/24
Relatief veel problematische schulden in vrijetijdssector
Zes procent van de Nederlandse bedrijven ervaart de schuldenlast als problematisch. Daarbij staat de horeca aan top en ook cultuur, sport en recreatie scoren hoog.
04/12/24
Nieuwe natuur bij Schokeiland
Er komt nieuwe natuur in Flevoland bij Schokeiland. Dat is relevant voor de toeristische sector. Schokeiland is één van de dertien Nederlandse Unesco Werelderfgoederen.
04/12/24
Exclusief voor leden
Toegankelijk maken collectie kost 5 jaar
De komende vijf jaar werkt attractie en mediamuseum Beeld & Geluid, in samenwerking met een aantal partijen, aan het toegankelijker maken van zijn collectie. Het zogeheten TACIT onderzoeksproject, gefinancierd door de NWO met 3,2 miljoen euro, ontwikkelt innovatieve technologieën die informatie toegankelijker maakt voor mensen met een auditieve, visuele en cognitieve beperking.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.