Geplaatst op: 29-11-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Amsterdam start campagnes om imago van de stad bij te stellen

Amsterdam start campagnes om imago van de stad bij te stellen

De gemeente Amsterdam wil met een nieuwe campagne samen met amsterdam&partners het imago van de stad veranderen. De campagne moet een meer realistisch beeld van de stad geven.. Het is nadrukkelijk niet de bedoeling om meer bezoekers naar de stad te trekken. Amsterdam wil juist een ander soort bezoekers trekken en ongewenste bezoekers ontmoedigen.

Renew your view on Amsterdam

In eerste instantie richt de campagne zich op internationale bezoekers. Hij heeft dan ook een Engelse titel: ‘Renew your view on Amsterdam’. De campagne moet ervoor zorgen dat bezoekers de stad ervaren zoals Amsterdammers die ervaren. In de internationale campagne staan de verhalen centraal van echte Amsterdammers die de stad maken tot wat die is. "Zo ontstaat er een nieuw en realistisch beeld van de stad en zetten we de eerste stap naar een nieuw imago”, schrijft de gemeente. De campagne richt zich ook op bewoners. Deze versie van de campagne is in het Nederlands en heet ‘Amsterdam verruimt je blik’. De campagne start begin volgend jaar en loopt tot eind 2025.

Aandacht verleggen

Amsterdam vindt het nodig het imago van de stad bij te stellen omdat het beeld van een stad waar alles kan te veel voorop is komen te staan. "Veel bezoekers komen voor de Wallen en de coffeeshops en om vrijgezellenfeesten te vieren. Ze zoeken vooral sensatie en platvloers vermaak, en voelen zich vrij om zich grensoverschrijdend te gedragen.” Aandacht voor de schoonheid en gezelligheid, het kunst- en cultuuraanbod, de bijzondere winkels, spannende evenementen en de vele fijne buurten, hebben ze niet. De nieuwe campagne laat een andere kant van de stad zien.

Vervolg op Stay Away-campagne

De veel bekritiseerde ontmoedigings- en gedragscampagne Stay Away krijgt ook een vervolg. Daarin richt Amsterdam zich niet meer alleen op mannen van 18 tot 35 jaar uit het Verenigd Koninkrijk die overlast geven, maar ook op mannen uit die leeftijdsgroep uit andere EU-landen en Nederland. Deze campagne staat niet op zichzelf maar is onderdeel van maatregelen om overlast tegen te gaan in de binnenstad, zoals het blowverbod en de vervroegde sluitingstijden van horeca in het Wallengebied. Bezoekers moeten dan natuurlijk wel goed weten wat de nieuwe maatregelen zijn.


Samenwerking

Amsterdam&partners heeft de campagne in opdracht van de gemeente opgezet in samenwerking met ruim 150 bewoners, bedrijven, kennisinstellingen, culturele instituten, makers, ondernemers, en zakelijke en toeristische bezoekers uit alle stadsdelen. De campagne is onderdeel van een breed pakket aan maatregelen uit Aanpak Binnenstad en Visie Bezoekerseconomie 2035.

Trefwoorden: dmo, cmo, marketing, imago, amsterdam, toerisme

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

02/12/24
Weer vluchten van Brussels Airport naar Bangkok.
Op zondag 1 december is de eerste passagiersvlucht van Thai Airways International vertrokken vanop Brussels Airport naar Bangkok. Na een onderbreking door de Covid-pandemie biedt de luchtvaartmaatschappij opnieuw dagelijkse rechtstreekse vluchten aan richting de Thaise hoofdstad.
02/12/24
Exclusief voor leden
Eerste foodlabel nationaal park in Van Gogh NP
Met recreatie kun je genieten van al het moois in het landschap.In het Van Gogh Nationaal Park gaat het een stap verder, eet je omgeving mooi.
02/12/24
Tijd vage duurzaamheidsclaims is voorbij
De speech van ACM-directeur Consumenten Edwin van Houten over toezicht op duurzaamheidsclaims bij het Nationaal Sustainability Congres laat ook zijn visie zien op de toekomst. De tijd van vage duurzaamheidsclaims lijkt voorbij.
02/12/24
Amsterdamse hotels mogen niet meer uitbreiden
De gemeente Amsterdam heeft aangekondigd dat er per direct geen extra bedden meer mogen worden toegevoegd aan bestaande hotels. Dit besluit is onderdeel van een reeks nieuwe maatregelen om de groei van het aantal bezoekers te beperken en de overlast van massatoerisme tegen te gaan.
29/11/24
Exclusief voor leden
Tweede editie van Light Safari na eerste succesvolle editie
De tweede editie van Light Safari in Safaripark Beekse Bergen is van start gegaan. Vorig jaar trok het evenement meer dan 185.000 bezoekers en dit jaar belooft het nog spectaculairder te worden.
29/11/24
Recreatie- en natuurgebied Marickenland van start
Na jaren van voorbereiding start de inrichting van de eerste 150 hectare natuur in Marickenland in gemeente Ronde Venen. In dit gebied is ook veel aandacht voor recreatie met wandelpaden en een natuurspeelplaats.
29/11/24
Inspiratie- en netwerkreis voor vrijetijdssector naar Wereld Expo in Japan
Van 13 april tot 13 oktober 2025 vindt de wereldtentoonstelling Expo 2025 plaats in Osaka. Daarom organiseert Richard de Bruin voor Nederlandse vrijetijdsondernemers een 6-daagse inspiratie- en netwerkreis naar Japan.
29/11/24
Onderzoek naar gevolgen ravijnjaar voor toerisme en recreatie van start
Wat betekent het zogenaamde ravijnjaar 2026 voor Nederlandse gemeenten op beleidsterrein toerisme en recreatie? Dat gaat Leisurebrains samen met Markteffect onderzoeken. Zij doen daartoe een oproep aan wethouders en beleidsmedewerker bij gemeenten.

||| Agenda |||

03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2024: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...