Geplaatst op: 01-12-2023
Auteur: Marc Gerlings

Bruine vloot krijgt scherpe controle voor 1 april 2024

Bruine vloot krijgt scherpe controle voor 1 april 2024
Controle op tuigage en masten vóór 1 april 2023.

Alle zeilende passagiersschepen in de historische zeilvloot worden vóór 1 april 2024 aanvullend onderzocht. Het is een van de maatregelen die ervoor moeten zorgen dat de vloot voor het begin van het volgende vaarseizoen aantoonbaar veiliger wordt. Dat heeft minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat laten weten aan de Tweede Kamer. 

Minister Harbers: "Alle partijen zijn ervan doordrongen dat het beter moet en hebben zich ook sinds september hiervoor ingezet. Het is goed dat we de komende maanden deze concrete stappen kunnen zetten, maar dat we ook na 1 april verder gaan om de historische zeilvloot aantoonbaar veiliger te maken. Dat zijn we aan alle opvarenden verplicht.”


Reactie op ongevallen

De maatregelen volgen op het rapport dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) in september 2023 uitbracht, naar aanleiding van twee dodelijke ongevallen met historische zeilschepen. De OVV constateerde dat aanbevelingen die na een dodelijk ongeval in 2016 werden gedaan, onvoldoende waren opgevolgd. 

Het rapport was aanleiding voor minister Harbers om een taskforce samen te stellen met daarin alle betrokken partijen: het ministerie, de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), de Raad voor Accreditatie, keuringsinstanties en de branchevereniging voor de beroepschartervaart (BBZ). Deze taskforce is nu alles klaar aan het maken om de aanvullende onderzoeken van mast en tuigage vanaf januari te laten beginnen.


Hoe keuren?

Een van de bureaus die keuringen uitvoert voor de binnenvaart is onlangs geschorst door de Raad voor Accreditatie. Het gaat om de schorsing van Nederlands Bureau Keuringen Binnenvaart (NBKB). Maar met de inzet van alle betrokken partijen kunnen de aanvullende onderzoeken voor de start van het vaarseizoen worden uitgevoerd. Daarvoor is het uiteraard belangrijk dat alle schippers hun verantwoordelijkheid nemen en volledig meewerken aan de onderzoeken. De onderzoeken worden uitgevoerd in duo’s van experts uit de markt en ILT inspecteurs. 

De taskforce heeft twee verschillende soorten maatregelen uitgewerkt om de vloot aantoonbaar veiliger te maken: maatregelen voor de korte termijn, zoals het aanvullende onderzoek van mast en tuigage van de schepen op basis van afkeurcriteria die worden opgenomen in keuringsinstructies, en maatregelen waarvoor meer tijd nodig is. 

Meer schippers naar BBZ

Naast de aanvullende onderzoeken wordt er onder meer op ingezet om meer schippers zich te laten aansluiten bij brancheorganisatie BBZ, aangezien daar veel kennis en informatie beschikbaar is over veiligheid. Momenteel is slechts 40% van de schippers aangesloten. Het ministerie en de ILT zullen, samen met reders en verzekeraars, kijken hoe de overige 60% kan worden bereikt. 

 

Voor de periode na 1 april 2024 wordt onder meer gekeken hoe de normen die de branche zelf heeft ontwikkeld, kunnen worden vastgelegd in regelgeving. Ook wordt er gekeken of de eisen voor het verkrijgen van een zeilbewijs moeten worden aangescherpt. 

Trefwoorden: keuring, veiligheid, historische zeilboten, bruine vloot

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

13/12/24
Scenarioplanning: theorie, methodes en toepassing
Altijd al meer willen weten van scenarioplanning? Lees van het boek “Scenario Planning and Tourism Futures. Theory Building, Methodologies and Case Studies”. Geschreven door Albert Postma, Stefan Hartman en Ian Yeoman van het European Tourism Futures Institute (ETFI) van NHL Stenden.
18/10/24
Database logiesaccommodaties NL online
De Landelijke Data Alliantie heeft de Database Logiesaccommodaties NL gelanceerd. In deze database het aanbod van logiesaccommodaties in Nederland: van hotels, appartementen, bed&breakfast, huisjes- en kampeerterreinen tot groepsaccommodaties. Het aanbod is geïnventariseerd, verrijkt met relevante indicatoren en op een online platform beschikbaar gesteld door NRIT en Bureau Nijdam.
11/10/24
Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming – Maak deel uit van de toekomst van toerisme!
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een kennisevent rond bestemming in balans. In slechts twee uur ben je helemaal up-to-date met de nieuwste inzichten en strategieën. Je leert van experts, netwerkt met vakgenoten én krijgt praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan in jouw regio.
15/12/23
Zet in je agenda: Trendcongres Toerisme en Vrije Tijd 18 april 2024
Vlissingen is de ‘city to be’ op donderdag 18 april 2024 want daar is het Trendcongres Toerisme en Vrije Tijd 2024. Save the date, zet het alvast in je agenda.
30/11/23
Haalbaarheidsonderzoek dataportaal toerisme in Limburg
In opdracht van de gemeenten, Provincie Limburg en branchevertegenwoordigers in toerisme en recreatie, werken de Samenwerkende VVV’s in Limburg aan het inrichten van een dataportaal voor de vrijetijdsector in Limburg.
13/11/23
Perspectief 2030: Iedere Nederlander moet profijt hebben van toerisme. Hoe dan!?
In Perspectief 2030, de visie voor toeristisch Nederland, staat dat in 2030 iedere Nederlander profijt moet hebben van toerisme. Een hele ambitieuze doelstelling. Grote vraag is hoe we dat precies kunnen realiseren.
07/06/23
Datalandschap Wegwijzer gepresenteerd
Gisteren is op de LDA Kennisdag de ‘Datalandschap Wegwijzer’ gepresenteerd. In deze publicatie van de Landelijke Data Alliantie zijn rond drie thema’s de belangrijkste databronnen opgenomen.
25/05/23
Exclusief voor leden
Bezoek attractieparken hersteld, dierentuinen en vooral musea nog niet hersteld
De grootste Nederlandse attractieparken zijn qua bezoek in 2022 hersteld van de coronapandemie. Het gezamenlijk bezoek loopt 1% voor op 2019. Een ander verhaal zijn de dierentuinen en de musea die het niveau van 2019 nog niet hebben behaald.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.