Geplaatst op: 01-12-2023
Auteur: Marc Gerlings

Bruine vloot krijgt scherpe controle voor 1 april 2024

Bruine vloot krijgt scherpe controle voor 1 april 2024
Controle op tuigage en masten vóór 1 april 2023.

Alle zeilende passagiersschepen in de historische zeilvloot worden vóór 1 april 2024 aanvullend onderzocht. Het is een van de maatregelen die ervoor moeten zorgen dat de vloot voor het begin van het volgende vaarseizoen aantoonbaar veiliger wordt. Dat heeft minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat laten weten aan de Tweede Kamer. 

Minister Harbers: "Alle partijen zijn ervan doordrongen dat het beter moet en hebben zich ook sinds september hiervoor ingezet. Het is goed dat we de komende maanden deze concrete stappen kunnen zetten, maar dat we ook na 1 april verder gaan om de historische zeilvloot aantoonbaar veiliger te maken. Dat zijn we aan alle opvarenden verplicht.”


Reactie op ongevallen

De maatregelen volgen op het rapport dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) in september 2023 uitbracht, naar aanleiding van twee dodelijke ongevallen met historische zeilschepen. De OVV constateerde dat aanbevelingen die na een dodelijk ongeval in 2016 werden gedaan, onvoldoende waren opgevolgd. 

Het rapport was aanleiding voor minister Harbers om een taskforce samen te stellen met daarin alle betrokken partijen: het ministerie, de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), de Raad voor Accreditatie, keuringsinstanties en de branchevereniging voor de beroepschartervaart (BBZ). Deze taskforce is nu alles klaar aan het maken om de aanvullende onderzoeken van mast en tuigage vanaf januari te laten beginnen.


Hoe keuren?

Een van de bureaus die keuringen uitvoert voor de binnenvaart is onlangs geschorst door de Raad voor Accreditatie. Het gaat om de schorsing van Nederlands Bureau Keuringen Binnenvaart (NBKB). Maar met de inzet van alle betrokken partijen kunnen de aanvullende onderzoeken voor de start van het vaarseizoen worden uitgevoerd. Daarvoor is het uiteraard belangrijk dat alle schippers hun verantwoordelijkheid nemen en volledig meewerken aan de onderzoeken. De onderzoeken worden uitgevoerd in duo’s van experts uit de markt en ILT inspecteurs. 

De taskforce heeft twee verschillende soorten maatregelen uitgewerkt om de vloot aantoonbaar veiliger te maken: maatregelen voor de korte termijn, zoals het aanvullende onderzoek van mast en tuigage van de schepen op basis van afkeurcriteria die worden opgenomen in keuringsinstructies, en maatregelen waarvoor meer tijd nodig is. 

Meer schippers naar BBZ

Naast de aanvullende onderzoeken wordt er onder meer op ingezet om meer schippers zich te laten aansluiten bij brancheorganisatie BBZ, aangezien daar veel kennis en informatie beschikbaar is over veiligheid. Momenteel is slechts 40% van de schippers aangesloten. Het ministerie en de ILT zullen, samen met reders en verzekeraars, kijken hoe de overige 60% kan worden bereikt. 

 

Voor de periode na 1 april 2024 wordt onder meer gekeken hoe de normen die de branche zelf heeft ontwikkeld, kunnen worden vastgelegd in regelgeving. Ook wordt er gekeken of de eisen voor het verkrijgen van een zeilbewijs moeten worden aangescherpt. 

Trefwoorden: keuring, veiligheid, historische zeilboten, bruine vloot

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
17/12/24
Recreatiebedrijven moeten van elke verdiende euro 38 cent afdragen
Dat van elke euro die consumenten besteden op recreatiebedrijven 38% naar belastingen gaat, is geen verrassing. Wel vervelend is het feit dat sinds 2018 deze lasten met maar liefst 40% zijn gestegen bij een inflatie van 12%.
16/12/24
Exclusief voor leden
Schiphol ontwikkelt breed retailaanbod (nodig voor de internationale toppositie)
Per 1 mei 2025 versterkt Schiphol haar samenwerking met Lagardère Travel Retail voor de exploitatie...
13/12/24
Nederland moet niet wachten op uitspraak klimaatzaak, maar zelf voorloper zijn
Terwijl het Internationaal Gerechtshof momenteel een historische uitspraak voorbereidt over de juridische verplichtingen van landen om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Transversal Professor of Sustainability Transitions Frans Melissen van de Breda University of Applied Science het belang van proactieve actie. Nederland, dat vaak als voorloper op duurzaamheidsgebied wordt gezien, moet volgens Melissen niet afwachten op deze uitspraak, maar zelf het voortouw nemen.
13/12/24
Lelystad wil deal sluiten F35 maar ook vakantievluchten op luchthaven
Defensie zoekt naar extra locaties voor hun activiteiten, waaronder uitbreiding van jachtvliegcapaciteit met de F35. Maar Lelystad wil dan als tegenprestatie dat vakantievluchten worden toegestaan op Lelystad luchthaven.
11/12/24
Acties tegen btw-verhoging lonen: Staatssecretaris zegt impactanalyse toe
Het verzet tegen de btw-verhoging op logies is nog springlevend. Afgelopen vrijdag plaatste HISWA-RECRON in de kranten van DPG een grote advertentie. Twentse ondernemers en Twente Marketing voerden met waterflesjes een creatieve actie tegen de geplande btw-verhoging op logies. En met succes want er komt een impactanalyse naar de verhoging van de btw op logies
06/12/24
Exclusief voor leden
Jongerenparlement Zeeland presenteert aanbevelingen die van invloed zijn op de toeristische sector
Het Jongerenparlement van Zeeland heeft een reeks aanbevelingen gepresenteerd die aanzienlijke veranderingen kunnen brengen in de toeristische sector van de regio. De jongeren benadrukken vooral de noodzaak van verbeteringen op het gebied van vervoer en wonen.