Geplaatst op: 04-12-2023
Auteur: Redactie
NRIT

Bonden en KHN bereiken nieuwe cao

Bonden en KHN bereiken nieuwe cao
Afbeelding van Pexels via Pixabay

Vandaag maakten vakbonden FNV Horeca en CNV Vakmensen en werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN) bekend dat zij een onderhandelingsresultaat hebben bereikt over een nieuwe Horeca-cao per 1 januari 2024. De leden van de vakorganisaties en het Landelijk Bestuur van KHN moeten het resultaat nog goedkeuren.

De sociale partners hebben afspraken gemaakt voor een nieuwe Horeca-cao voor de duur van één jaar. De afspraken gaan onder andere over een nieuw loongebouw en loonontwikkeling. Ze bieden noodzakelijke koopkrachtverbetering van horecamedewerkers, maar houden ook rekening met het feit dat de marges in de sector onder druk staan en dat meerdere werkgevers de afgelopen periode al een extra loonsverhoging hebben toegekend zonder dat de cao daartoe verplichtte.

Afspraken gericht op de toekomst

Voor het eerst wordt er in de Horeca-cao een minimumstagevergoeding vastgelegd. Ook zijn er afspraken gemaakt over onder andere overwerk, die bijdragen aan een gezonde werk-privé-balans van werknemers. Het jaar 2024 wordt benut om gezamenlijk een nieuw functiegebouw én een daarbij behorend loongebouw te ontwikkelen. Maar ook om een platform op te zetten om de ontwikkeling van de sector en haar medewerkers te stimuleren. Sociale partners in de horeca kijken hiermee nadrukkelijk verder dan het jaar waarvoor deze cao wordt afgesloten. Het gezamenlijke doel is een aantrekkelijke Horeca-cao die ook zorgt voor een gelijk speelveld op arbeidsvoorwaarden voor de hele horecasector.

Lastige spagaat

KHN-voorzitter Marijke Vuik: "Als branche zagen we dat er nieuwe arbeidsvoorwaarden nodig zijn. Als we geen nieuwe afspraken hadden gemaakt, zou het basisloon van de eerste vijf functiegroepen met ingang van 1 januari 2024 op het niveau van het Wettelijk minimumloon (WML) zitten. Het steeds verder verhogen van het WML is een overheidsbesluit dat grote gevolgen heeft voor onze sector. Tegelijkertijd heeft de sector het zwaar en moeten veel ondernemers iedere euro drie keer omdraaien. Bij het maken van de afspraken zijn wij dus niet over één nacht ijs gegaan. De standpunten en wensen lagen eerst ook best een eind uit elkaar. We moesten elkaar dus echt tegemoetkomen. Gelukkig hebben we uiteindelijk goede afspraken gemaakt die werkgevers de mogelijkheid bieden om te kunnen blijven ondernemen, maar tegelijkertijd werknemers een groei- en loonbaanperspectief geeft."

Belangrijke stap voorwaarts

Edwin Vlek, bestuurder FNV Horeca: "Met de afspraken uit het onderhandelingsresultaat zetten we een belangrijke stap voorwaarts op het gebied van arbeidsvoorwaarden. Het is goed om te constateren dat sociale partners samen willen werken aan een toekomstbestendige sector. De constructieve onderhandelingen geven vertrouwen voor de verdere stappen in de sector. Een mooi voorbeeld hiervan is de afspraak om een platform op te zetten om de ontwikkeling van de sector te stimuleren, zowel in het belang van de medewerkers als de werkgevers.”

Betere balans tussen werk en privé

Jacqueline Twerda, bestuurder CNV Vakmensen: "Het is mooi dat er stappen zijn gezet richting meer evenwicht tussen werk en privé. Door de toenemende werkdruk is het voor werknemers belangrijk om meer grip te krijgen op werktijd en privétijd. De afspraak over overwerk helpt hierbij. Ook zijn wij blij, dat er in deze cao afspraken zijn gemaakt voor een stagevergoeding. Hiermee laat de Horeca zien er ook te zijn voor de toekomstige werknemers.”

Van onderhandelingsresultaat naar nieuwe Horeca-cao

Het onderhandelingsresultaat wordt door de vakbonden FNV Horeca en CNV Vakmensen voorgelegd aan hun achterban. KHN vraagt goedkeuring aan het Landelijk Bestuur van de vereniging. Uiterlijk 18 december is er meer duidelijk en wordt bekendgemaakt of er daadwerkelijk een nieuwe Horeca-cao komt per 1 januari 2024.

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, arbeidsvoorwaarden, cao

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/01/25
Friesland presenteert zich op Boot Düsseldorf als de watersportprovincie van Nederland
Visit Friensland is aanwezig op de grootste watersportbeurs ter wereld waar exposanten en bezoekers de nieuwste trends en innovaties delen en ontdekken.
08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
07/11/24
Destinatieorganisaties bundelen krachten in belevingsconcept rivieren
Met het nieuwe belevingsconcept 'De Rivier, je kunt er niet omheen' heeft de Initiatiefgroep 3e Waterverhaal de ambitie de verhalen van de rivieren de IJssel, en de Rijn/Nederrijn, Waal & Maas rondom de Groene Metropool Regio te laten spreken.
04/11/24
Feestelijke onthulling van 'Das ist Parkstad'-Bus
Vanaf 31 oktober 2024 zal de tot 'Das ist Parkstad' omgetoverde stadsbus een jaar lang in en rond de keizerstad Aachen rijden.
29/10/24
Kennisevent Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs het kennisevent ‘Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming. Primeur voor Nederland. Presentatie van internationaal onderzoek: 'Creating equitable destinations: How to manage and distribute tourism’s value to better serve communities'.