Geplaatst op: 04-12-2023
Auteur: Redactie

Technische innovaties in de vakantiebranche

Technische innovaties in de vakantiebranche

De vakantiebranche is, net als de meeste andere branches, voortdurend in beweging. Zo zijn er allerlei verschillende innovaties die zowel voor de reiziger zelf, als de grote organisaties en bedrijven die hierachter zitten, een enorme impact hebben. Dit heeft niet alleen te maken met de manier waarop we reizen, maar ook met de bedrijfsprocessen achter de schermen en de manier waarop een vakantie vandaag de dag wordt geboekt. Als eenvoudig voorbeeld nemen we het inchecken van onze koffers. Waar dit tot jaren geleden volledig door mensen werd gedaan, zien we dat ook deze processen voor een deel worden geautomatiseerd. Zo kun je op Schiphol zelf je koffer inchecken en wordt deze vervolgens automatisch naar het juiste vliegtuig gebracht. Welke innovaties er nog meer zijn, vertellen we je aan de hand van een aantal voorbeelden.


Digitalisering

Digitalisering heeft de vakantiebranche de laatste jaren enorm doen veranderen en de meeste bedrijven maken inmiddels gebruik van cloud technologie. De transformatie naar de cloud maakt het mogelijk om data efficiënter te kunnen beheren, toegang te krijgen tot geavanceerde analyses en de algehele operationele flexibiliteit als bedrijf te vergroten. Een belangrijk onderdeel van deze transitie is Microsoft Azure optimalisatie. Bedrijven in de vakantiebranche die Azure gebruiken, kunnen namelijk gebruikmaken van geavanceerde tools en services om hun operationele processen te verbeteren. Van resourcebeheer tot geautomatiseerde analyses, de optimalisatie van Microsoft Azure biedt bedrijven de mogelijkheid om schaalbaarheid te vergroten, kosten te beheersen en tegelijkertijd de klantervaring te verbeteren. Niet voor niets dus dat de grote spelers in de markt hier maximaal op in zetten.


Slimme technologieën om reizen gemakkelijker te maken

Slimme technologieën hebben een enorme impact gehad op de vakantiebranche. Denk bijvoorbeeld aan slimme koffers die je kunt volgen met behulp van een app op je telefoon, zodat je altijd weet waar je bagage zich bevindt. Daarnaast kunnen slimme hotelkamers worden bediend met je stem, waardoor je de verlichting, temperatuur en gordijnen kunt regelen zonder uit bed te hoeven komen. Deze technologieën zorgen voor gemak en comfort tijdens je vakantie, waardoor je meer kunt genieten van je vakantie. Nu moet je je alleen wel afvragen in hoeverre het fijn is dat je alles met je stem bedient, terwijl het ouderwets aan- en uit doen van een lamp met een schakelaar ook geen handeling vergt. Het kunnen volgen van je koffer door middel van een GPS-tracker is dan wel weer een uitkomst. Vooral wanneer je op vakantie gaat naar Spanje en je ziet dat je koffer in Milaan staat bijvoorbeeld.


Duurzaamheid en groene initiatieven

Duurzaamheid is een steeds belangrijker thema, dus ook in de vakantiebranche. Steeds meer hotels en resorts maken gebruik van hernieuwbare energiebronnen, recyclen afval en verminderen daarmee de uitstoot van CO2. Op deze manier probeert ook deze branche haar steentje bij te dragen, door enerzijds te werken aan het optimaliseren van de eigen processen, maar ook de reiziger op te voeden door simpele plaatsen van meerdere vuilnisbakken. Op deze manier zien we dat we stukje bij beetje steeds dichter bij het uiteindelijke doel komen, maar dat kost natuurlijk wel tijd.

Trefwoorden: technologie, innovatie, vakantie, management

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Eindhoven Airport start met uitbreiding terminal
Bouwbedrijf Heijmans en Eindhoven Airport hebben een aannemingsovereenkomst getekend voor de uitbreiding van de terminal. Deze uitbreiding zal passagiers van de Brabantse luchthaven extra ruimte, comfort en beleving bieden, wat een belangrijke kwaliteitsimpuls voor de luchthaven betekent
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
15/11/24
Exclusief voor leden
Noorden boos over uitstel ontwikkeling Lelylijn en Nedersaksenlijn
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.
08/11/24
Exclusief voor leden
Grote uitstoot door ver-vliegers: Milieu Centraal en Natuur & Milieu lanceren bewustwordingscampagne
Uit een nieuw onderzoek van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van Milieu Centraal en Natuur & Milieu, blijkt dat 4 op de 10 reizigers de klimaatimpact van verre vliegreizen onderschatten. Om reizigers bewust te maken van deze impact en gedragsverandering te stimuleren, lanceren Milieu Centraal en Natuur & Milieu vandaag de online campagne ‘Op vakantie? Denk dichtbij’.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.