Geplaatst op: 04-12-2023
Auteur: Redactie

Technische innovaties in de vakantiebranche

Technische innovaties in de vakantiebranche

De vakantiebranche is, net als de meeste andere branches, voortdurend in beweging. Zo zijn er allerlei verschillende innovaties die zowel voor de reiziger zelf, als de grote organisaties en bedrijven die hierachter zitten, een enorme impact hebben. Dit heeft niet alleen te maken met de manier waarop we reizen, maar ook met de bedrijfsprocessen achter de schermen en de manier waarop een vakantie vandaag de dag wordt geboekt. Als eenvoudig voorbeeld nemen we het inchecken van onze koffers. Waar dit tot jaren geleden volledig door mensen werd gedaan, zien we dat ook deze processen voor een deel worden geautomatiseerd. Zo kun je op Schiphol zelf je koffer inchecken en wordt deze vervolgens automatisch naar het juiste vliegtuig gebracht. Welke innovaties er nog meer zijn, vertellen we je aan de hand van een aantal voorbeelden.


Digitalisering

Digitalisering heeft de vakantiebranche de laatste jaren enorm doen veranderen en de meeste bedrijven maken inmiddels gebruik van cloud technologie. De transformatie naar de cloud maakt het mogelijk om data efficiënter te kunnen beheren, toegang te krijgen tot geavanceerde analyses en de algehele operationele flexibiliteit als bedrijf te vergroten. Een belangrijk onderdeel van deze transitie is Microsoft Azure optimalisatie. Bedrijven in de vakantiebranche die Azure gebruiken, kunnen namelijk gebruikmaken van geavanceerde tools en services om hun operationele processen te verbeteren. Van resourcebeheer tot geautomatiseerde analyses, de optimalisatie van Microsoft Azure biedt bedrijven de mogelijkheid om schaalbaarheid te vergroten, kosten te beheersen en tegelijkertijd de klantervaring te verbeteren. Niet voor niets dus dat de grote spelers in de markt hier maximaal op in zetten.


Slimme technologieën om reizen gemakkelijker te maken

Slimme technologieën hebben een enorme impact gehad op de vakantiebranche. Denk bijvoorbeeld aan slimme koffers die je kunt volgen met behulp van een app op je telefoon, zodat je altijd weet waar je bagage zich bevindt. Daarnaast kunnen slimme hotelkamers worden bediend met je stem, waardoor je de verlichting, temperatuur en gordijnen kunt regelen zonder uit bed te hoeven komen. Deze technologieën zorgen voor gemak en comfort tijdens je vakantie, waardoor je meer kunt genieten van je vakantie. Nu moet je je alleen wel afvragen in hoeverre het fijn is dat je alles met je stem bedient, terwijl het ouderwets aan- en uit doen van een lamp met een schakelaar ook geen handeling vergt. Het kunnen volgen van je koffer door middel van een GPS-tracker is dan wel weer een uitkomst. Vooral wanneer je op vakantie gaat naar Spanje en je ziet dat je koffer in Milaan staat bijvoorbeeld.


Duurzaamheid en groene initiatieven

Duurzaamheid is een steeds belangrijker thema, dus ook in de vakantiebranche. Steeds meer hotels en resorts maken gebruik van hernieuwbare energiebronnen, recyclen afval en verminderen daarmee de uitstoot van CO2. Op deze manier probeert ook deze branche haar steentje bij te dragen, door enerzijds te werken aan het optimaliseren van de eigen processen, maar ook de reiziger op te voeden door simpele plaatsen van meerdere vuilnisbakken. Op deze manier zien we dat we stukje bij beetje steeds dichter bij het uiteindelijke doel komen, maar dat kost natuurlijk wel tijd.

Trefwoorden: technologie, innovatie, vakantie, management

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.