Naar Berlijn binnen de zes uur
De nieuwe reistijd tussen Amsterdam en Berlijn is 5 uur en 52 minuten. Door
aanpassingen in de Nederlandse spoorinfrastructuur, een nieuwe dienstregeling
en het inzetten van andere treinen is het mogelijk om de reistijd van de IC
Berlijn met een half uur te verkorten.
Met de versnelling gaat een lang gekoesterde wens van treinreizigers, NS,
ProRail en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in vervulling.
Dagelijks rijden er 7 rechtstreekse treinen tussen Amsterdam en Berlijn en weer
terug.
Wouter Koolmees, president-directeur NS:
"We zetten ons elke dag in voor meer en snellere verbindingen tussen ons
land en Europese steden. Voor Brussel, Londen en Parijs lukt dat goed, maar
Berlijn bleef altijd wat achter. Vanaf vandaag (10 december) zijn we een half uur sneller in de Duitse
hoofdstad. Dat is goed nieuws voor de reiziger. We blijven werken aan een
snelle verbinding naar onze oosterburen.”
Bistro rijtuig met pensioen
De versnelling is onder andere mogelijk door het gebruik van andere locomotieven. Deze locomotieven (Vectron) kunnen in Nederland en Duitsland rijden. De wissel van locomotief aan de grens bij Bad Bentheim, die voorheen tijd kostte, is niet meer nodig. De locomotieven rijden door tot aan Berlijn en weer terug. Het gebruik van deze locomotieven in combinatie met de huidige rijtuigen is een tussenstap, in afwachting van de nieuwe treinen van partner Deutsche Bahn.Naast de versnelling
komen in de trein meer zitplaatsen beschikbaar. Het bistro-rijtuig van Deutsche
Bahn gaat met pensioen en deze wordt vervangen door een eersteklasrijtuig. In
totaal heeft de trein nu plek voor maximaal 585 reizigers. Onderweg kunnen reizigers
koffie, thee en snacks bestellen bij hun zitplaats.
Aanpassingen infrastructuur
Niet alleen de trein is aangepast, ook aan de spoorinfrastructuur in Nederland is gewerkt. John Voppen, CEO van ProRail: "Om de Berlijntrein sneller te laten rijden verzetten we veel spoorwerk. Mede daardoor is het mogelijk om de reistijd met een halfuur te verkorten. We bouwden onder andere een nieuwe perronvoorziening op Oldenzaal en legden een nieuw keerspoor aan.” Door het nieuwe perron kan de IC Berlijn doorrijden op het doorgaande spoor. Dit kon voorheen niet, omdat de regionale trein daar keerde. "Mooi om te zien wat er bereikt kan worden als de spoorsector samenwerkt. Elke stap die ervoor zorgt dat het internationale treinverkeer in Europa beter en sneller wordt juichen we bij ProRail van harte toe, ” aldus Voppen.Op het traject
Wierden-Oldenzaal-Grens is meetapparatuur geplaatst in en rond de spoorbaan.
Die monitoren de ondergrond van de spoorbaan. Hiermee kunnen de zwaardere
Vectron locomotieven op snelheid blijven rijden. De genoemde maatregelen aan de
infrastructuur zoals het nieuwe perron in Oldenzaal zijn tijdelijk. Er wordt
onderzocht hoe de verbinding robuuster gemaakt kan worden en hoe de verdere
groei van internationaal treinverkeer mogelijk gemaakt kan worden. Dit
onderzoek is in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Sinds 10 december rijdt de trein naar Berlijn ook volgens een nieuwe dienstregeling. De IC Berlijn stopt niet meer op station Almelo. Reizigers vanuit Almelo stappen gemakkelijk over via Hengelo. Zij zijn alsnog 18 minuten sneller in Berlijn. De nieuwe reistijd voor deze reizigers is inclusief overstaptijd 4.21 uur. De trein blijft verder in Nederland stoppen op Hilversum, Amersfoort, Apeldoorn, Deventer en Hengelo. In Duitsland wordt niet meer gestopt op de stations Bad Oeynhausen, Minden en Wolfsburg.
Populaire bestemming
Met deze versnelling wordt een belangrijke stap gezet in het dichter bij elkaar brengen van Nederland en Duitsland. Berlijn staat dit jaar op de vierde plek van populairste internationale treinbestemmingen. Dit blijkt uit de ticketverkoop van NS International. Naast Berlijn is Hannover de populairste Duitse bestemming voor reizigers die met de IC Berlijn reizen.Vergelijking nieuwe en oude reistijd naar Berlijn
Amsterdam - Berlijn: 5.52 uur (voorheen 6.25 uur)Hilversum - Berlijn: 5.29 uur (voorheen 6.03 uur)
Amersfoort - Berlijn: 5.15 uur (voorheen 5.49 uur)
Apeldoorn - Berlijn: 4.49 uur (voorheen 5.24 uur)
Deventer - Berlijn: 4.33 uur (voorheen 5.07 uur)
Hengelo - Berlijn: 3.59 uur (voorheen 4.27 uur)
Tickets via NS Interantional.