Geplaatst op: 14-12-2023
Auteur: Marc Gerlings

Buurtcamping zorgt voor 27% nieuwe vriendschappen

Buurtcamping zorgt voor 27% nieuwe vriendschappen
Meer waardering voor de mensen in de buurt, door de Buurtcamping. Foto: Buurtcamping / Maarten de Kok.

Voor stichting De Buurt, waaronder De Buurtcamping valt, staat december altijd in het teken van kamperen. Waarom? De cijfers van De Buurtcamping enquête kwamen binnen, en met goede resultaten. Meer dan 600.000 ontmoetingen op De Buurtcamping 2023 zorgden onder meer verbinding, nieuwe vriendschappen (27%) en bovenal heerste het gevoel dat men zichzelf kan zijn op de camping.


2023 was het jaar dat de 11e editie van De Buurtcamping plaatsvond met 61 driedaagse campings en 10 campings zonder slaapzak, verspreid door heel het land. Hiermee werden meer dan 17.260 buurtbewoners bereikt en meer dan 600.000 ontmoetingen gefaciliteerd. Het gemiddelde cijfer dat gegeven werd onder alle geënquêteerden was dan ook hoog: een 8.4.

 

Op De Buurtcamping komen mensen in contact met elkaar en dan vooral mensen die ze normaal niet zouden ontmoeten. 75% van de bezoekers gaf aan mensen te hebben gesproken ‘buiten de eigen bubbel’.

 

Zo benadrukte een kampeerder op De Buurtcamping van Groningen Lewenborg: "Het gevoel van saamhorigheid is onbetaalbaar, je gaat als gezin op vakantie maar eenmaal op de Buurtcamping voelt het alsof je met z'n allen op vakantie bent! Daardoor knoop je ook veel makkelijker een praatje aan en ontdek je de verhalen achter mensen die je voorheen alleen van gezicht kende.”  

 

Maarten Hupkes, directeur van Stichting De Buurt, beaamt dit. ‘Het is zo simpel als het klinkt, maar de effecten zijn enorm. Want wanneer je met een wc-rol onder je arm loopt of met slaperige ogen je tent uitrolt, ben je niet langer rijk of minder rijk, werkloos of overwerkt, huurder of huiseigenaar, nieuwkomer of pensionado. Je bent vooral jezelf op de Buurtcamping en dan zie je dat er veel meer overeenkomsten en raakvlakken zijn dan je dacht.’

 

En dat zien we terug in de cijfers van de enquête. Zo sloot 27% van de bezoekers nieuwe vriendschappen, voelt 72% zich zorgelozer dan normaal en kan 91% zichzelf zijn op De Buurtcamping. Gemiddeld werden er 24 mensen gedag gezegd en leerden mensen gemiddeld 7 keer iemand echt kennen buiten de bubbel. Andere opvallende percentages: 11% komt alleen naar De Buurtcamping en 20% van de bezoekers gaat niet op vakantie naast De Buurtcamping.

 

Op dit moment is De Buurtcamping en Stichting De Buurt druk bezig met de planning voor het campingseizoen van 2024. De vragen in het onderzoek zijn opgesteld door onafhankelijk onderzoeksbureau Cigarbox.


Trefwoorden: camping, kamperen, buurt, verbinding

CELTH
 
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   


||| Nieuws |||

19/09/24
Wat zijn de kansen van de reissector in de arbeidsmarkt?
Wat is het imago van werken in de Nederlandse reissector? In de sector zelf wordt de afwisseling van het werk hoog gewaardeerd. Nog niet alle potentiële medewerkers hebben dat in de gaten. Met heel veel communicatie op verschillende kanalen wil Esther Gathier manager van Reiswerk dat gat dichten.
19/09/24
Exclusief voor leden
Eurostar ziet 5% groei door sportzomer
Treinbedrijf Eurostar vervoerde 1,9 miljoen klanten naar en van de Olympische en Paralympische Spelen werden gebracht. Dit is een stijging van 5% ten opzichte van vorige zomer.
19/09/24
Kick-off exposanten Recreatie Vakbeurs 2024
De jaarlijkse exposanten kick-off van Recreatie Vakbeurs vond afgelopen dinsdag (17 september) plaat...
18/09/24
Exclusief voor leden
H'ART Museum en 750 jaar Amsterdam
Vandaag kondigt H’ART Museum in Amsterdam de programmering om aan te haken bij het 750-jarig bestaan van de Nederlandse hoofdstad. Veel wordt verwacht van 17 Rembrandts uit een Amerikaanse collectie.
17/09/24
Doe mee met de Digitaliseringsmonitor Gastvrijheidsdomein
NBTC streeft ernaar om de digitale transformatie van het gastvrijheidsdomein te versnellen. Om de mate van digitalisering in het toerisme te kunnen meten, zet het bureau jaarlijks een digitaliseringsmonitor uit. Doe mee en maak het beeld over digitalisering in de sector compleet!
17/09/24
Exclusief voor leden
Fall towns
Wat zijn de trends in het reizen op dit moment? We waren als redactie op zoek naar opkomende trends. Met wat rondspeuren op sociale media duikt er een mooi relatief jong reisbegrip op, 'fall towns'.
16/09/24
Bieb motor voor veel kleine evenementen en activiteiten
De bieb blijkt een motor in kleine evenementen in de buurt. Daarmee is het goed voor veel recreatieve activiteiten. In 2023 organiseerden de openbare bibliotheken 32 procent meer activiteiten dan een jaar eerder.
16/09/24
Exclusief voor leden
Kossmanndejong levert immersieve tentoonstelling op Boerenoorlog
In het Engelse Cornwall heeft Amsterdams ontwerpbureau Kossmanndejong een immersieve, multimediale tentoonstelling gemaakt over de weerstand en strijd van een unieke historische gebeurtenis. Het vertelt het verhaal van de Tweede Anglo-Boerenoorlog (1899-1902) in Zuid-Afrika en de Britse concentratiekampen, waarbij het activisme van Emily Hobhouse centraal staat.

||| Agenda |||

23/09/24
23/09/24 t/m 23-09-24: Toerisme Top 2024
De zevende editie van de Toerisme Top wordt op maandag 23 september 2024 in Venlo georganiseerd. Het...
24/09/24 t/m 26-09-24
24/09/24 t/m 26-09-24: IAAPA EXPO EUROPE 2024
The leisure industry’s premier event in Europe arrives to Amsterdam, the Netherlands in 2024. Get...
27/09/24
27/09/24 t/m 27-09-24: Masterclass voor Startende Reisorganisaties
De VvKR organiseert op vrijdag 27 september in Nieuwegein de zesde Masterclass voor Startende Reisor...
01/10/24
01/10/24 t/m 01-10-24: De Legacy van Themajaren
Op dinsdag 1 oktober organiseert Netwerk Citymarketing Nederland de bijeenkomst ‘Legacy van themaj...
02/10/24
02/10/24 t/m 02-10-24: Duurzaamheidscongres Kampeerbranche
ANWB, BOVAG, HISWA-RECRON, Kampeer & Caravan Industrie (KCI), Kampeer & Caravan Jaarbeurs (K...