Geplaatst op: 14-12-2023
Auteur: Marc Gerlings

Buurtcamping zorgt voor 27% nieuwe vriendschappen

Buurtcamping zorgt voor 27% nieuwe vriendschappen
Meer waardering voor de mensen in de buurt, door de Buurtcamping. Foto: Buurtcamping / Maarten de Kok.

Voor stichting De Buurt, waaronder De Buurtcamping valt, staat december altijd in het teken van kamperen. Waarom? De cijfers van De Buurtcamping enquête kwamen binnen, en met goede resultaten. Meer dan 600.000 ontmoetingen op De Buurtcamping 2023 zorgden onder meer verbinding, nieuwe vriendschappen (27%) en bovenal heerste het gevoel dat men zichzelf kan zijn op de camping.


2023 was het jaar dat de 11e editie van De Buurtcamping plaatsvond met 61 driedaagse campings en 10 campings zonder slaapzak, verspreid door heel het land. Hiermee werden meer dan 17.260 buurtbewoners bereikt en meer dan 600.000 ontmoetingen gefaciliteerd. Het gemiddelde cijfer dat gegeven werd onder alle geënquêteerden was dan ook hoog: een 8.4.

 

Op De Buurtcamping komen mensen in contact met elkaar en dan vooral mensen die ze normaal niet zouden ontmoeten. 75% van de bezoekers gaf aan mensen te hebben gesproken ‘buiten de eigen bubbel’.

 

Zo benadrukte een kampeerder op De Buurtcamping van Groningen Lewenborg: "Het gevoel van saamhorigheid is onbetaalbaar, je gaat als gezin op vakantie maar eenmaal op de Buurtcamping voelt het alsof je met z'n allen op vakantie bent! Daardoor knoop je ook veel makkelijker een praatje aan en ontdek je de verhalen achter mensen die je voorheen alleen van gezicht kende.”  

 

Maarten Hupkes, directeur van Stichting De Buurt, beaamt dit. ‘Het is zo simpel als het klinkt, maar de effecten zijn enorm. Want wanneer je met een wc-rol onder je arm loopt of met slaperige ogen je tent uitrolt, ben je niet langer rijk of minder rijk, werkloos of overwerkt, huurder of huiseigenaar, nieuwkomer of pensionado. Je bent vooral jezelf op de Buurtcamping en dan zie je dat er veel meer overeenkomsten en raakvlakken zijn dan je dacht.’

 

En dat zien we terug in de cijfers van de enquête. Zo sloot 27% van de bezoekers nieuwe vriendschappen, voelt 72% zich zorgelozer dan normaal en kan 91% zichzelf zijn op De Buurtcamping. Gemiddeld werden er 24 mensen gedag gezegd en leerden mensen gemiddeld 7 keer iemand echt kennen buiten de bubbel. Andere opvallende percentages: 11% komt alleen naar De Buurtcamping en 20% van de bezoekers gaat niet op vakantie naast De Buurtcamping.

 

Op dit moment is De Buurtcamping en Stichting De Buurt druk bezig met de planning voor het campingseizoen van 2024. De vragen in het onderzoek zijn opgesteld door onafhankelijk onderzoeksbureau Cigarbox.


Trefwoorden: camping, kamperen, buurt, verbinding

CELTH
 
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   


||| Nieuws |||

29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
20/03/24
Exclusief voor leden
Campagne door dmo's Finland rond 'gelukkigste bevolking ter wereld'
Finland is vandaag voor het zevende opeenvolgende jaar uitgeroepen tot het land met de gelukkigste bevolking ter wereld, volgens het World Happiness Report 2024* van de Verenigde Naties. Visit Finland en Helsinki Partners zetten dat in voor een campagne om een klein groepje bezoekers de lifehacks te laten ervaren met een masterclass.
13/12/23
Impact maken met Bureau Ruimte voor Vrije Tijd
Door de toenemende vraag naar beleidsvisies en onderzoeken over recreatie en toerisme is Bureau Ruimte voor Vrije Tijd op zoek naar een projectleider vrijetijdseconomie.
11/05/23
Seminar: Stuur je gast eens weg
Hoe kun je gasten een onvergetelijke vakantie bieden? Die vraag staat centraal op het seminar ‘Stuur je gast eens weg’. Een middag die zowel voor ondernemers in dag- als verblijfsrecreatie interessant is.
13/12/21
De nieuwste trends in toerisme, recreatie en vrije tijd
Vandaag verschijnt de 40ste editie van het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd. Wat in de jaren tachtig van de vorige eeuw begon met een dun boekje rond het toen nieuwe ContinuVakantieOnderzoek (CVO) is in veertig jaar uitgegroeid tot een volwaardig jaarboek voor de gehele toerisme- en vrijetijdssector met trends, data, ontwikkelingen en inspiratie.
24/12/20
Fijne feestdagen en een voorspoedig 2021
De vrijetijdssector heeft een ongekend jaar achter de rug. De COVID-19-pandemie is na de Tweede Wereldoorlog de meest ingrijpende gebeurtenis die we met z’n allen meemaken. Een jaar met vrijheidsbeperkingen, naasten die we niet konden zien of ons zijn ontvallen, ongelofelijk veel psychisch en medisch leed, maar ook hoop, veerkracht en saamhorigheid.
09/09/20
Gastvrij Nederland doet beroep op Tweede Kamer voor betere steunmaatregelen sector
Deze morgen debatteert de Tweede Kamer met staatssecretaris Mona Keijzer van EZK over toerisme. Gastvrij Nederland heeft bij de commissieleden een wensenlijstje neergelegd. Kern is dat zij voor de sterk getroffen sector maatwerk binnen de generieke steunpakketten wil.
30/04/20
CELTH schetst vier scenario’s voor de bezoekerseconomie na de crisis
Op welke wijze en hoe snel kan de vrijetijdssector zich na de crisis herstellen? CELTH verkent daarvoor vier scenario's.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.