Geplaatst op: 14-12-2023

Ordeverstoorders luchtvaart aanpakken

Ordeverstoorders luchtvaart aanpakken
Foto: KLM

Ordeverstorende passagiers, of in het Engels unruly passengers, veroorzaken problemen in de luchtvaart. Dat is fors toegenomen sinds 2019. Vandaag zet de overheid en de Nederlandse luchtvaart hun handtekeningen onder een intentieverklaring om ordeverstoring aan boord te verminderen.

Met verbaal agressieve gedrag, of soms zelfs fysiek geweld kunnen ordeverstorende passagiers veiligheidsrisico’s veroorzaken, zowel aan boord als in de vertrekhal. Dit gedrag heeft vaak grote impact op medepassagiers en de bemanning van de vliegtuigen. Ook kan het leiden tot omleidingen en vertragingen van vluchten.


De partijen gaan onder meer onderzoeken hoe passagiers effectiever op de consequenties van hun gedrag gewezen kunnen worden. Ook wordt onderzocht hoe personeel nog beter kan worden getraind om met dit soort incidenten om te gaan. Sinds mei bestaat er een digitaal aangifteformulier, waarmee personeel gemakkelijk aangifte kan doen tegen ordeverstorende passagiers. Wie zich misdraagt in een vliegtuig of op de grond moet worden aangepakt en het is belangrijk dat personeel aan boord en in de vertrekhal op de hoogte is van de mogelijkheden om hieraan bij te dragen.

No Fly-lists breder delen

Luchtvaartmaatschappijen houden No Fly-lists bij van passagiers die zich in hun vliegtuigen, op Schiphol of op buitenstations hebben misdragen. De ondertekenaars gaan ook onderzoeken of dit soort informatie tussen alle Nederlandse airlines kan worden gedeeld, met inachtneming van alle bestaande regelgeving rondom privacy. KLM en Transavia delen binnen de KLM-groep sinds 2022 gegevens van passagiers die op de No Fly-list zijn geplaatst vanwege ontoelaatbaar gedrag aan boord of op de grond. Passagiers krijgen bij beide maatschappijen een vliegverbod van minimaal vijf jaar als zij zich op een vlucht van Transavia óf KLM misdragen.


Enorme toename van aantal unruly passagiers

KLM constateert op haar vluchten een toename van het aantal unruly passagiers van 100% ten opzichte van 2019. In 2023 werden gemiddeld 30 ordeverstorende passagiers per maand geregistreerd, terwijl dat er in 2019 gemiddeld 15 waren. 60% van de gevallen vonden plaats aan boord, 40% in de vertrekhal. In ruim de helft van de gevallen speelt alcohol een factor.

 

Mark Harbers, demissionair minister Infrastrustructuur en Waterstaat: "Vliegen is een van de veiligste vormen van transport. Dat er mensen zijn die zich misdragen in een vliegtuig en daarmee de veiligheid van passagiers en personeel in gevaar brengen is onacceptabel. Helaas komt het ook steeds vaker voor. Het is belangrijk dat we met alle betrokken partijen ons gezamenlijk inzetten om dit soort incidenten verder terug te dringen.”


Leen van Duijn, VP KLM Security Services: "Als luchtvaartmaatschappij staat bij ons veiligheid voor onze passagiers en medewerkers voorop. We tolereren dan ook geen enkele vorm van geweld aan boord. De gevolgen van passagiers die zich misdragen zijn groot; dit heeft een grote impact op onze passagiers en onze collega’s. Elke vorm van fysiek geweld richting onze crew of medepassagiers is onacceptabel. Helaas moeten we constateren dat het aantal unruly passagiers fors is toegenomen. Wat we in de lucht ervaren is een afspiegeling van de maatschappij. Het is daarom goed dat dit probleem met de luchtvaartsector en de overheid gezamenlijk wordt aangepakt.”

 

Nationaal en internationaal verband

De intentieverklaring is ondertekend door Royal Schiphol Group NV, Transavia, KLM, TUI, Corendon Dutch Airlines, het Openbaar Ministerie en de Koninklijke Marechaussee. Nederland is het derde land in Europa dat een verklaring zoals deze heeft ondertekend, na Noorwegen en Ierland. Het onderwerp staat internationaal breder op de agenda, ook bij de Europese en internationale luchtvaartorganisaties EASA en IATA.

Trefwoorden: ordeverstoring

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

06/11/24
Ondernemers vrijetijdssector minder positief
Nederlandse ondernemers zijn minder positief dan een jaar eerder. Toch verwachten ze in 2025 te investeren en de personeelssterkte. Het ondernemers vertrouwen is in Nederland onverminderd licht negatief. Hoe zit het in de vrijetijdssector?
15/10/24
Exclusief voor leden
Inclusieve watersport bij RiF010
Van 7 tot en met 12 oktober vond de Week van de Toegankelijkheid plaats, waarbij RiF010 heeft laten zien dat inclusiviteit in de watersport echt belangrijk is. En gewoon ook kan.
11/10/24
Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming – Maak deel uit van de toekomst van toerisme!
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een kennisevent rond bestemming in balans. In slechts twee uur ben je helemaal up-to-date met de nieuwste inzichten en strategieën. Je leert van experts, netwerkt met vakgenoten én krijgt praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan in jouw regio.
09/10/24
Exclusief voor leden
Breaking werkt samen met 3x3
Op 12 oktober 2024 vindt het Nederlands Kampioenschap Breakdance plaats onder de naam Amsterdam Breaking Championships. Dit jaar bundelt de breakdance community de krachten met 3x3 basketbal in de iconische Gashouder in de hoofdstad.
19/09/24
Exclusief voor leden
Eurostar ziet 5% groei door sportzomer
Treinbedrijf Eurostar vervoerde 1,9 miljoen klanten naar en van de Olympische en Paralympische Spelen werden gebracht. Dit is een stijging van 5% ten opzichte van vorige zomer.
11/09/24
Hoger beroep over mountainbikeroute Sallandse Heuvelrug
Routenetwerken Twente is het niet eens met de gerechtelijke uitspraak over de langere sluiting van de mountainbikeroute op de Sallandse Heuvelrug en gaat in hoger beroep. De beheerorganisatie zet nu ook eigen onderzoek naar flora en fauna in.
29/08/24
Sportevenementen zorgen voor stijging camperreserveringen bij Goboony
De unieke combinatie van het EK-voetbal, de Tour de France en de Olympische Spelen heeft deze zomer geleid tot een stijging van ongeveer 9% in reserveringen bij Goboony, het grootste deelplatform voor campers in Europa.
27/08/24
Exclusief voor leden
Oplopende arbeidskosten en verliezen in gastvrijheidssector
Bedrijven in de gastvrijheidssector zijn minder positief over de bedrijfsresultaten van het afgelopen halfjaar dan de gemiddelde Nederlandse ondernemer. Ze zijn wel positiever over de arbeidsmarkt en ervaren als gevolg van het tekort aan personeel minder vaak een hoge werkdruk.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.