Ordeverstoorders luchtvaart aanpakken
Ordeverstorende passagiers, of in het Engels unruly passengers, veroorzaken
problemen in de luchtvaart. Dat is fors toegenomen sinds 2019. Vandaag zet de overheid
en de Nederlandse luchtvaart hun handtekeningen onder een intentieverklaring om
ordeverstoring aan boord te verminderen.
Met verbaal agressieve gedrag, of soms zelfs fysiek geweld kunnen ordeverstorende
passagiers veiligheidsrisico’s veroorzaken, zowel aan boord als in de
vertrekhal. Dit gedrag heeft vaak grote impact op medepassagiers en de
bemanning van de vliegtuigen. Ook kan het leiden tot omleidingen en
vertragingen van vluchten.
De partijen gaan onder
meer onderzoeken hoe passagiers effectiever op de consequenties van hun gedrag
gewezen kunnen worden. Ook wordt onderzocht hoe personeel nog beter kan worden
getraind om met dit soort incidenten om te gaan. Sinds mei bestaat er een
digitaal aangifteformulier, waarmee personeel gemakkelijk aangifte kan doen
tegen ordeverstorende passagiers. Wie zich misdraagt in een vliegtuig of op de
grond moet worden aangepakt en het is belangrijk dat personeel aan boord en in
de vertrekhal op de hoogte is van de mogelijkheden om hieraan bij te dragen.
No Fly-lists breder delen
Luchtvaartmaatschappijen houden No Fly-lists bij van passagiers die zich in hun vliegtuigen, op Schiphol of op buitenstations hebben misdragen. De ondertekenaars gaan ook onderzoeken of dit soort informatie tussen alle Nederlandse airlines kan worden gedeeld, met inachtneming van alle bestaande regelgeving rondom privacy. KLM en Transavia delen binnen de KLM-groep sinds 2022 gegevens van passagiers die op de No Fly-list zijn geplaatst vanwege ontoelaatbaar gedrag aan boord of op de grond. Passagiers krijgen bij beide maatschappijen een vliegverbod van minimaal vijf jaar als zij zich op een vlucht van Transavia óf KLM misdragen.Enorme toename van aantal unruly passagiers
KLM constateert op haar vluchten een toename van het aantal unruly passagiers van 100% ten opzichte van 2019. In 2023 werden gemiddeld 30 ordeverstorende passagiers per maand geregistreerd, terwijl dat er in 2019 gemiddeld 15 waren. 60% van de gevallen vonden plaats aan boord, 40% in de vertrekhal. In ruim de helft van de gevallen speelt alcohol een factor.
Mark Harbers,
demissionair minister Infrastrustructuur en Waterstaat: "Vliegen is een van de
veiligste vormen van transport. Dat er mensen zijn die zich misdragen in een
vliegtuig en daarmee de veiligheid van passagiers en personeel in gevaar
brengen is onacceptabel. Helaas komt het ook steeds vaker voor. Het is
belangrijk dat we met alle betrokken partijen ons gezamenlijk inzetten om dit
soort incidenten verder terug te dringen.”
Leen van Duijn, VP KLM
Security Services: "Als luchtvaartmaatschappij staat bij ons veiligheid voor
onze passagiers en medewerkers voorop. We tolereren dan ook geen enkele vorm
van geweld aan boord. De gevolgen van passagiers die zich misdragen zijn
groot; dit heeft een grote impact op onze passagiers en onze collega’s. Elke
vorm van fysiek geweld richting onze crew of medepassagiers is onacceptabel.
Helaas moeten we constateren dat het aantal unruly passagiers fors is
toegenomen. Wat we in de lucht ervaren is een afspiegeling van de maatschappij.
Het is daarom goed dat dit probleem met de luchtvaartsector en de overheid
gezamenlijk wordt aangepakt.”