Geplaatst op: 14-12-2023

Ordeverstoorders luchtvaart aanpakken

Ordeverstoorders luchtvaart aanpakken
Foto: KLM

Ordeverstorende passagiers, of in het Engels unruly passengers, veroorzaken problemen in de luchtvaart. Dat is fors toegenomen sinds 2019. Vandaag zet de overheid en de Nederlandse luchtvaart hun handtekeningen onder een intentieverklaring om ordeverstoring aan boord te verminderen.

Met verbaal agressieve gedrag, of soms zelfs fysiek geweld kunnen ordeverstorende passagiers veiligheidsrisico’s veroorzaken, zowel aan boord als in de vertrekhal. Dit gedrag heeft vaak grote impact op medepassagiers en de bemanning van de vliegtuigen. Ook kan het leiden tot omleidingen en vertragingen van vluchten.


De partijen gaan onder meer onderzoeken hoe passagiers effectiever op de consequenties van hun gedrag gewezen kunnen worden. Ook wordt onderzocht hoe personeel nog beter kan worden getraind om met dit soort incidenten om te gaan. Sinds mei bestaat er een digitaal aangifteformulier, waarmee personeel gemakkelijk aangifte kan doen tegen ordeverstorende passagiers. Wie zich misdraagt in een vliegtuig of op de grond moet worden aangepakt en het is belangrijk dat personeel aan boord en in de vertrekhal op de hoogte is van de mogelijkheden om hieraan bij te dragen.

No Fly-lists breder delen

Luchtvaartmaatschappijen houden No Fly-lists bij van passagiers die zich in hun vliegtuigen, op Schiphol of op buitenstations hebben misdragen. De ondertekenaars gaan ook onderzoeken of dit soort informatie tussen alle Nederlandse airlines kan worden gedeeld, met inachtneming van alle bestaande regelgeving rondom privacy. KLM en Transavia delen binnen de KLM-groep sinds 2022 gegevens van passagiers die op de No Fly-list zijn geplaatst vanwege ontoelaatbaar gedrag aan boord of op de grond. Passagiers krijgen bij beide maatschappijen een vliegverbod van minimaal vijf jaar als zij zich op een vlucht van Transavia óf KLM misdragen.


Enorme toename van aantal unruly passagiers

KLM constateert op haar vluchten een toename van het aantal unruly passagiers van 100% ten opzichte van 2019. In 2023 werden gemiddeld 30 ordeverstorende passagiers per maand geregistreerd, terwijl dat er in 2019 gemiddeld 15 waren. 60% van de gevallen vonden plaats aan boord, 40% in de vertrekhal. In ruim de helft van de gevallen speelt alcohol een factor.

 

Mark Harbers, demissionair minister Infrastrustructuur en Waterstaat: "Vliegen is een van de veiligste vormen van transport. Dat er mensen zijn die zich misdragen in een vliegtuig en daarmee de veiligheid van passagiers en personeel in gevaar brengen is onacceptabel. Helaas komt het ook steeds vaker voor. Het is belangrijk dat we met alle betrokken partijen ons gezamenlijk inzetten om dit soort incidenten verder terug te dringen.”


Leen van Duijn, VP KLM Security Services: "Als luchtvaartmaatschappij staat bij ons veiligheid voor onze passagiers en medewerkers voorop. We tolereren dan ook geen enkele vorm van geweld aan boord. De gevolgen van passagiers die zich misdragen zijn groot; dit heeft een grote impact op onze passagiers en onze collega’s. Elke vorm van fysiek geweld richting onze crew of medepassagiers is onacceptabel. Helaas moeten we constateren dat het aantal unruly passagiers fors is toegenomen. Wat we in de lucht ervaren is een afspiegeling van de maatschappij. Het is daarom goed dat dit probleem met de luchtvaartsector en de overheid gezamenlijk wordt aangepakt.”

 

Nationaal en internationaal verband

De intentieverklaring is ondertekend door Royal Schiphol Group NV, Transavia, KLM, TUI, Corendon Dutch Airlines, het Openbaar Ministerie en de Koninklijke Marechaussee. Nederland is het derde land in Europa dat een verklaring zoals deze heeft ondertekend, na Noorwegen en Ierland. Het onderwerp staat internationaal breder op de agenda, ook bij de Europese en internationale luchtvaartorganisaties EASA en IATA.

Trefwoorden: ordeverstoring

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Eindhoven Airport start met uitbreiding terminal
Bouwbedrijf Heijmans en Eindhoven Airport hebben een aannemingsovereenkomst getekend voor de uitbreiding van de terminal. Deze uitbreiding zal passagiers van de Brabantse luchthaven extra ruimte, comfort en beleving bieden, wat een belangrijke kwaliteitsimpuls voor de luchthaven betekent
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
15/11/24
Exclusief voor leden
Noorden boos over uitstel ontwikkeling Lelylijn en Nedersaksenlijn
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.
08/11/24
Exclusief voor leden
Grote uitstoot door ver-vliegers: Milieu Centraal en Natuur & Milieu lanceren bewustwordingscampagne
Uit een nieuw onderzoek van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van Milieu Centraal en Natuur & Milieu, blijkt dat 4 op de 10 reizigers de klimaatimpact van verre vliegreizen onderschatten. Om reizigers bewust te maken van deze impact en gedragsverandering te stimuleren, lanceren Milieu Centraal en Natuur & Milieu vandaag de online campagne ‘Op vakantie? Denk dichtbij’.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.