Geplaatst op: 15-12-2023
Auteur: Marc Gerlings

Accress verkoopt ZERO55 activiteiten keert terug naar publieke opdracht

Accress verkoopt ZERO55 activiteiten keert terug naar publieke opdracht
ZERO55 biedt onder meer bowling aan als activiteit.

Accres heeft een intentieovereenkomst voor de verkoop van ZERO55 Enschede getekend met Funzone. Ook de onderhandeling over de verkoop van ZERO55 Apeldoorn aan BHT bv bevindt zich in een vergevorderd stadium.

Daarmee gaat Accres zich weer volledig concentreren op haar oorspronkelijke, publieke opdracht: het aantoonbaar bijdragen aan een gezonde en gelukkige samenleving met het beheer en exploitatie van maatschappelijk vastgoed, waaronder de zwembaden in Apeldoorn, stadspark Berg & Bos en sport- en trainingshallen. Accres is al bijna 25 jaar een vaste partner van de gemeente Apeldoorn bij de uitvoering van haar publieke taken. De samenwerking wordt gezien als schoolvoorbeeld voor privatisering van publieke taken, een werkwijze die tientallen gemeenten in Nederland hebben gevolgd.


Uit family entertainment centre ZERO55

De voorgenomen verkoop van de beide ZERO55-activiteiten betreft de exploitatie inclusief inventaris, goodwill en overgang van personeel en contractafspraken met leveranciers en klanten. Bij ZERO55 Apeldoorn betreft het ook de verkoop van het vastgoed en de grond. Het afstoten van de ZERO55 activiteiten, waaronder een e-kartbaan, lasergaming en bowling, vindt plaats in overleg met de gemeente Apeldoorn, de aandeelhouder van Accres. Accres heeft beide ZERO55 bv’s volledig zelfstandig ontwikkeld. Daarom heeft de verkoop van de ZERO55-activiteiten voor een marktconforme prijs geen impact op de balans van de gemeente Apeldoorn.


Moet daar publiek geld in?

In 2011 kreeg Accres de opdracht van de gemeenteraad van Apeldoorn om meer te ondernemen en de opbrengst van commerciële activiteiten te gebruiken voor het beheer en de exploitatie van maatschappelijke activiteiten. Uit die wens is de business case van ZERO55 voortgekomen, die door twee externe adviseurs als commercieel haalbaar en gezond is beoordeeld. Echter, de langdurige, onzekere periode met zeer beperkte inkomsten tijdens de coronapandemie en later de energiecrisis, heeft ervoor gezorgd dat de ZERO55 bv’s niet de reserves hebben kunnen opbouwen om toekomstbestendige investeringen zelfstandig te financieren. Voortzetting zou betekenen dat publiek geld gebruikt moet worden voor de investeringen in de commerciële onderdelen van het bedrijf en dat vond Accres onbespreekbaar. Daarom heeft Accres de gemeente eind 2022 geadviseerd en gevraagd om de commerciële ZERO55- activiteiten te staken, waarmee is ingestemd.


Carla Maessen, algemeen directeur van Accres, ligt de voorgenomen verkoop toe: "We zijn blij dat Funzone en BHT bv, net als wij, de potentie zien van de ZERO55 organisaties. Beide partijen hebben veel ervaring met het exploiteren van vrijetijdsactiviteiten. Er liggen volop kansen om de bestaande concepten verder uit te rollen en door te ontwikkelen, bijvoorbeeld door nieuwe activiteiten toe te voegen, naar meer plekken uit te breiden en door meer verbindingen met andere bedrijven te maken. Vele Apeldoorners, Enschedeërs en anders bezoekers weten de weg naar de activiteiten van ZERO55 goed te vinden. In afwachting van de aanstaande verkoop wensen we Funzone en BHT bv en al onze betrokken medewerkers in Apeldoorn en Enschede alvast veel plezier en succes met het verder uitbouwen van deze activiteiten."

Trefwoorden: FEC, entertainment, beleid, investering, recreatie

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/01/25
Friesland presenteert zich op Boot Düsseldorf als de watersportprovincie van Nederland
Visit Friensland is aanwezig op de grootste watersportbeurs ter wereld waar exposanten en bezoekers de nieuwste trends en innovaties delen en ontdekken.
08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
07/11/24
Destinatieorganisaties bundelen krachten in belevingsconcept rivieren
Met het nieuwe belevingsconcept 'De Rivier, je kunt er niet omheen' heeft de Initiatiefgroep 3e Waterverhaal de ambitie de verhalen van de rivieren de IJssel, en de Rijn/Nederrijn, Waal & Maas rondom de Groene Metropool Regio te laten spreken.
04/11/24
Feestelijke onthulling van 'Das ist Parkstad'-Bus
Vanaf 31 oktober 2024 zal de tot 'Das ist Parkstad' omgetoverde stadsbus een jaar lang in en rond de keizerstad Aachen rijden.
29/10/24
Kennisevent Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs het kennisevent ‘Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming. Primeur voor Nederland. Presentatie van internationaal onderzoek: 'Creating equitable destinations: How to manage and distribute tourism’s value to better serve communities'.