Geplaatst op: 19-12-2023
Auteur: Marc Gerlings

Nieuwe CAO horeca gaat per 2024 in

Nieuwe CAO horeca gaat per 2024 in
Wijzigingen om horeca als aantrekkelijke werkgever te positioneren.

Brancheorganisatie KHN is samen met FNV Horeca en CNV Vakmensen een nieuwe cao voor de horeca overeengekomen. De nieuwe Horeca-cao gaat per 1 januari 2024 in en loopt tot en met 31 december 2024.

 

De nieuwe Horeca-cao bevat belangrijke wijzigingen om de horeca als aantrekkelijke werkgever te positioneren en met andere sectoren te kunnen concurreren op de arbeidsmarkt. Deze omvatten een nieuwe loontabel en loonontwikkeling, waarbij de koopkracht van horecamedewerkers wordt verbeterd, terwijl rekening wordt gehouden met de uitdagingen in de sector. Ook bevat de nieuwe Horeca-cao voor het eerst een minimumstagevergoeding, wordt er een ontwikkelingsplatform opgezet en blijft er aandacht voor een goede werk-privé balans.

 

KHN-voorzitter Marijke Vuik: "Met de recente en aankomende aanpassingen door de overheid van het wettelijk minimumloon was het duidelijk dat aanpassingen noodzakelijk waren. Maar met deze cao maken we ook werk van goed werkgeverschap. We willen immers een sector waarin medewerkers zich kunnen ontwikkelen, kunnen doorgroeien en met hun salaris ook op een normale wijze in hun levensonderhoud kunnen voorzien. Deze cao geeft enerzijds werkgevers ruimte om te blijven ondernemen maar geeft werknemers tegelijkertijd groei- en loopbaanperspectief.”

 

Edwin Vlek, bestuurder FNV Horeca: "Met het cao-akkoord en de afspraken hierin zetten we een belangrijke stap voorwaarts op het gebied van arbeidsvoorwaarden. Hierbij is het van cruciaal belang dat we met elkaar als sociale partners blijven werken aan een toekomstbestendige en aantrekkelijke sector waar het fijn is voor horecamedewerkers om in te (blijven) leren én werken.”

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, cao

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
17/12/24
Recreatiebedrijven moeten van elke verdiende euro 38 cent afdragen
Dat van elke euro die consumenten besteden op recreatiebedrijven 38% naar belastingen gaat, is geen verrassing. Wel vervelend is het feit dat sinds 2018 deze lasten met maar liefst 40% zijn gestegen bij een inflatie van 12%.
16/12/24
Exclusief voor leden
Schiphol ontwikkelt breed retailaanbod (nodig voor de internationale toppositie)
Per 1 mei 2025 versterkt Schiphol haar samenwerking met Lagardère Travel Retail voor de exploitatie...
13/12/24
Nederland moet niet wachten op uitspraak klimaatzaak, maar zelf voorloper zijn
Terwijl het Internationaal Gerechtshof momenteel een historische uitspraak voorbereidt over de juridische verplichtingen van landen om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Transversal Professor of Sustainability Transitions Frans Melissen van de Breda University of Applied Science het belang van proactieve actie. Nederland, dat vaak als voorloper op duurzaamheidsgebied wordt gezien, moet volgens Melissen niet afwachten op deze uitspraak, maar zelf het voortouw nemen.
13/12/24
Lelystad wil deal sluiten F35 maar ook vakantievluchten op luchthaven
Defensie zoekt naar extra locaties voor hun activiteiten, waaronder uitbreiding van jachtvliegcapaciteit met de F35. Maar Lelystad wil dan als tegenprestatie dat vakantievluchten worden toegestaan op Lelystad luchthaven.
11/12/24
Acties tegen btw-verhoging lonen: Staatssecretaris zegt impactanalyse toe
Het verzet tegen de btw-verhoging op logies is nog springlevend. Afgelopen vrijdag plaatste HISWA-RECRON in de kranten van DPG een grote advertentie. Twentse ondernemers en Twente Marketing voerden met waterflesjes een creatieve actie tegen de geplande btw-verhoging op logies. En met succes want er komt een impactanalyse naar de verhoging van de btw op logies
06/12/24
Exclusief voor leden
Jongerenparlement Zeeland presenteert aanbevelingen die van invloed zijn op de toeristische sector
Het Jongerenparlement van Zeeland heeft een reeks aanbevelingen gepresenteerd die aanzienlijke veranderingen kunnen brengen in de toeristische sector van de regio. De jongeren benadrukken vooral de noodzaak van verbeteringen op het gebied van vervoer en wonen.