Geplaatst op: 20-12-2023
Auteur: Marc Gerlings

Reisbranche groeit in 2024

Reisbranche groeit in 2024
Reisbranche groeit volgens verwachting van ABN AMRO.

Uit onze consumentenenquête in opdracht door ABN AMRO door bureau PanelWizard (onder 1.000 respondenten) blijkt dat Nederlanders in 2023 ook weer volop buiten Nederland op vakantie gingen.


Hoewel het volume, het aantal uitgaande toeristen, over heel 2023 niet op het niveau van voor de coronapandemie lijkt uit te komen, blijkt uit CBS-data dat de omzet dit niveau ruim zal overschrijden. Ook online-bookingssites, zoals Booking.com, profiteren. Voor 2024 verwachten we verdere groei van de reisbranche zowel qua volume als omzet. Zo toont de boekingsmonitor van onderzoeksbureau GfK in opdracht van reisbrancheorganisatie ANVR een stijging van het aantal boekingen buiten Nederland in de afgelopen maanden. Het aantal boekingen steeg bijvoorbeeld in oktober met 15 procent ten opzichte van oktober 2022 en met 16 procent ten opzichte van oktober 2019.


De verwachte groei voor volgend jaar blijkt ook uit de enquête.
> Voor 2024 verwacht ruim 43 procent van de respondenten in Europa (niet Nederland) op vakantie te gaan en 11 procent buiten Europa. Dat was in 2023, 41,6%.
> De grootste groei zit in reizen buiten Europa. Dat was in 2023, 8,2% en als de wensen van dit panel uitkomen dan stijgt het cijfer in 2024 naar 11%. Dit is wel een veel kleiner aantal reizigers dan het aandeel dat binnen Europa blijft.
>. Interessant daarbij is dat 19 procent al een grote reis of vakantie heeft gepland voor 2024 en 37 procent momenteel aan het sparen is voor een vakantie in 2024.


Met name Gen Z is reislustig; maar liefst 73 procent is in 2023 binnen Europa op vakantie geweest en 13 procent buiten Europa. Deze groep van 16- tot 24-jarigen gaat grotendeels met hun ouders op vakantie, maar trekt ook graag met vrienden erop uit. Ook voor 2024 hebben deze jongeren al reislustige plannen: 19 procent zegt buiten Europa op vakantie te gaan, 53 procent binnen Europa en slechts 15 procent in eigen land.

Trefwoorden: reizen, ABN AMRO, 2024

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...