Geplaatst op: 20-12-2023
Auteur: Peter Bekkering

Tweede Kamerleden ontvangen Toerisme Hartenkreet

Geef toerisme een plek in het coalitieakkoord

Tweede Kamerleden ontvangen Toerisme Hartenkreet
Overhandiging van de Toerisme Hartenkreet aan Thierry Aartsen. Fotograaf Dabbe van den Brand.

Herre Dijkema, voorzitter van Destinatie Nederland, heeft maandagochtend 18 december in de Boardroom van de Breda University of Applied Sciences (BUas) de Toerisme Hartenkreet overhandigd aan Thierry Aartsen, Tweede Kamerlid voor de VVD. Daarbij sprak hij de wens uit dat toerisme in het coalitieakkoord van de nieuwe regering wordt opgenomen.


De komende weken zullen alle Kamerleden met toerisme in hun portefeuille een Toerisme Hartenkreet ontvangen. 

Herre Dijkema wees er bij de overhandiging van de Toerisme Hartenkreet en de daarbij horende ontbijtmand op dat toerisme een sector is die groter is dan de landbouw en veel mensen van uiteenlopende opleidingen een baan biedt. "Toerisme is bovendien een belangrijke ontspanningsfactor voor ons allemaal. De sector is relevant en verdient daarom een plek in het coalitieakkoord.”


Aansluiting met kennis en kunde

Dijkema greep de gelegenheid aan om te wijzen op twee belangrijke thema’s die spelen bij toerisme en die ook in de Toerisme Hartenkreet zijn opgenomen. Bij het eerste haalde Dijkema een onderzoek aan van Dialogic in opdracht van het ministerie van EZ, waaruit bleek dat de toeristische sector onvoldoende aansluiting heeft met de kennis, kunde en de bestaande subsidieregelingen. "Ik houd daarom een warm pleidooi voor hulp en beleid uit Den Haag om te zorgen voor de aansluiting van de toerismesector met de kennis en kunde die er is.”

Het tweede thema is spreiding. Dijkema: "We willen dat daar echt werk van gemaakt wordt. Het is in Nederland op sommige plekken soms heel erg druk terwijl er ook plekken zijn waar nog ruimte genoeg is. Wij kunnen ondanks onze marketing niet mensen verleiden naar die plekken te gaan, omdat er niet altijd relevant en interessant aanbod is. Onze suggestie is daarom te werken aan regiodeals en die in te zetten om relevant toeristisch aanbod te ontwikkelen. Zodat uiteindelijk Nederland overal een prettige bestemming is en blijft.”


Toerisme opnemen in integraal economisch beleid

Thierry Aartsen wees er in zijn reactie op geen voorstander te zijn van een ‘minister van toerisme’. "Dan wordt het een hobby. Ik heb liever dat toerisme wordt opgenomen in integraal economisch beleid. Voor mij zit de meerwaarde van economie ook in de bijdrage aan de leefbaarheid, het voorzieningenniveau in het land en de werkgelegenheid. Daarbinnen is de gastvrijheidseconomie heel belangrijk. Een mooi voorbeeld is mijn woonplaats Terheijden. Daar blijven winkel- en horecavoorzieningen overeind dankzij de naburige campings waarvan de bezoekers tijdens het hoogseizoen veel geld uitgeven bij die winkels en horeca.” Toerisme moet volgens Aartsen worden gezien als een serieuze economische sector. "Momenteel is dat niet zo en in die zin ondersteun ik jullie oproep om toerisme een serieuze plek te geven in de economische visie van het Rijk.”

Heleen Huisjes, directeur Visit Brabant: "Toerisme is misschien wel de meest integrale sector met natuur, leefbaarheid, brede welvaart, cultureel aanbod, mobiliteit en uiteindelijk zelfs geluk. Daarom past het zo goed in integraal economisch beleid.” Dijkema gaf nog een reden aan waarom toerisme moet worden meegenomen in Rijksbeleid: "Onlangs becijferde het Wereld Natuurfonds dat er tot 2050 1,5 miljoen Nederlanders bij komen. Bij gelijkblijvende groene recreatieruimte per inwoner betekent dat een gebied van twee derde van de Veluwe. Die ruimte is er niet, sterker: er ligt alleen maar meer druk op die openbare ruimte.” Hij ziet het ook op provinciaal gebied: "In Gelderland worden de komende jaren 100.000 woningen gebouwd. Er wordt echter niet nagedacht waar de bijbehorende 220.000 inwoners straks moeten recreëren. Dat komt omdat de verbinding met de eerdergenoemde thema’s niet wordt gezien.” Directeur Breda Marketing, Hildegard Assies vulde aan: "Als je het eerder in de pijplijn kunt meenemen, kun je het integraal aanpakken.”  Ronald Kleve (BUas): "Het past ook in een ontwikkeling die ik bij veel ontwikkelaars zie: die willen geen huis, maar een thuis bouwen.”


Vraag aan de sector: "Hoe aanbod versterken"

Aartsen had op zijn beurt ook een vraag aan de toeristische sector: "Hoe zorgen jullie dat alle ondernemers in de sector samenwerken om het aanbod te versterken?” Dijkema pakte de handschoen op: "Wij proberen als DMO’s de sector te inspireren met data, kennis en kunde. In die hoedanigheid hebben we veel contact met de ondernemers. Daarbij komt dat zeker kleine ondernemers niet de tijd hebben om naast hun dagelijkse bezigheden ook nog na te denken over zaken als duurzaamheid of aanbod vergroten.” Huisjes maakte het concreet: "In Brabant heb je talloze kleine Van Gogh-initiatieven gerund door vrijwilligers. Wij ondersteunen dat met professionalisering en ASML investeert in een hedendaagse uitstraling in Nuenen. Op deze manier steken we er lokale, regionale en provinciale energie in. Opvallend is dan dat daar geen Rijkssubsidie in wordt gestoken, terwijl dat met veel initiatieven uit Amsterdam vaak wel gebeurt.”

Foto van links naar rechts: Jorrit Snijder, voorzitter College van Bestuur BUAS, Hildegard Assies, directeur Breda Marketing, Herre Dijkema, voorzitter Destinatie Nederland, Thierry Aartsen, Tweede Kamerlid VVD, Heleen Huisjes, directeur Visit Brabant, Wesley Put, docent en onderzoeker BUAS, Ronald Kleve, directeur Academy for Leisure & Events BUAS en Marco van Leeuwen, docent aan Academy for Leisure & Events BUAS.

Naar de Toerisme Hartenkreet.

Trefwoorden: toerisme, hartenkreet, coalitie, beleid, economie, integraal, destinatie

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Meer Nederlanders boeken vroeg voor Oud en Nieuw, Breda en Rotterdam dit jaar populairder
HotelSpecials , een van de grootste Nederlandse aanbieders van hotelovernachtingen, ziet dit jaar een stijging van 32% in het aantal boekingen in Nederland vergeleken met dezelfde periode in 2023.
03/12/24
Exclusief voor leden
235.000 toeristische banen in Vlaanderen
In 2023 was de toeristische sector in het Vlaamse Gewest goed voor 235.481 arbeidsplaatsen. Dat komt...
29/11/24
Inspiratie- en netwerkreis voor vrijetijdssector naar Wereld Expo in Japan
Van 13 april tot 13 oktober 2025 vindt de wereldtentoonstelling Expo 2025 plaats in Osaka. Daarom organiseert Richard de Bruin voor Nederlandse vrijetijdsondernemers een 6-daagse inspiratie- en netwerkreis naar Japan.
28/11/24
Kinepolis biedt Cosy Loungers voor business class-ervaring
Bij Kinepolis Leidschendam krijg je vanaf 4 december niet alleen een film in perfecte projectie en ultiem geluid, maar lig je zelfs goed.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.