Friezen fietsen het vaakst voor recreatief plezier
Kennisrapport Recreatie fietsen - artikel met factsheet
Het recreatieve fietsen zit al jaren in
de lift: we fietsen vaker, langer en verder. Maar hoe vaak, hoe veel en hoe ver
eigenlijk? En wat zijn de effecten? Voor het eerst wordt in het zojuist
verschenen Kennisrapport Recreatief fietsen onderscheid gemaakt tussen landelijke en
provinciale onderzoekcijfers.
Fietsplatform spreekt van een unieke mogelijkheid om te benchmarken. Zo stappen
Limburgers met 71% minder dan de gemiddeld in Nederland (76%) op de fiets voor
een recreatieve tocht. De inwoners van Friesland fietsen het vaakst voor
het plezier (82%).
Het rapport geeft ook een inkijk in het verschil in fietsvakantiegedrag. Inwoners
van Overijssel, Zeeland en Noord-Holland ondernemen relatief vaak
fietsstandplaatsvakanties in eigen land. Daarentegen maken de inwoners van
Zuid-Holland, Gelderland en Flevoland relatief vaak trektochten
van overnachtingsadres naar overnachtingsadres in Nederland.
Fietsstandplaatsvakantie top 3
De populairste provincies voor een fietsstandplaatsvakantie zijn Gelderland (marktaandeel van 17,6%), Drenthe (13,1%) en Overijssel (10,3%). Ruim een vijfde (22%) van de fietstrektochten gaat (voor een deel) door Gelderland, 16% door Overijssel en 15% door Noord-Holland en Drenthe."De gegevens uit het rapport helpen bij de doorontwikkeling van recreatief fietsbeleid en fietsproducten. Zo kunnen provincies aan de slag met de genoemde verbeterpunten om het fietsen voor het plezier te bevorderen,” meldt Eric Nijland, directeur Fietsplatform.
Veel
vrijetijdsactiviteiten worden in de eigen omgeving ondernomen. Fietsen is daarop geen uitzondering. Van de fietsers die doorgaans
in Drenthe, Gelderland of Zeeland fietsen, komt een relatief groot
deel uit een andere provincie. Voor Zuid-Holland, Noord-Holland,
Flevoland, Groningen en Limburg geldt dat de herkomst vooral in de eigen
provincie ligt.
Het rapport belicht onder meer het profiel van de fietser, fietsvakanties, de
effecten en de waardering van verschillende aspecten van fietsen. Er is gebruik
gemaakt van de meeste recente beschikbare bronnen. Zo zijn ook de nieuwe
cijfers van het Onderzoek Inkomend Dagbezoek (OID) en het Onderzoek Inkomend
Toerisme (OIT) verwerkt. Tabellen en grafieken tonen zowel de Nederlandse
cijfers als die van de individuele provincies. De kerncijfers uit het rapport
staan in een losse factsheet.