Geplaatst op: 22-12-2023
Auteur: Marc Gerlings

82% aangesloten waterrecreanten enigszins actief met duurzaamheid

82% aangesloten waterrecreanten enigszins actief met duurzaamheid

Dit jaar heeft Waterrecreatie Nederland, net als in 2022, een enquête over duurzame waterrecreatie gehouden onder waterrecreanten en watersporters. De enquête is door 858 actieve watersporters ingevuld. De resultaten van de enquête geven veel inzicht in waar we nu staan op het gebied van duurzame waterrecreatie en welke kansen er liggen voor verdere verduurzaming van de sector.

Van deze watersporters veelal aangesloten bij een vereniging die de enquête hebben ingevuld geeft 82% aan dat ze het verduurzamen van de waterrecreatie enigszins of heel belangrijk vinden. De groep die zich bezighoudt met het verduurzamen is kleiner, namelijk 57%.

In veel gevallen wordt wel gelet op een minder belastende productiemethode bij de aankoop van een (nieuw) vaartuig, watersportuitrusting of onderdelen. Daarentegen is er minder aandacht voor de recyclebaarheid van de materialen. De respondenten zijn bereid om gemiddeld 17% meer te betalen voor een minder milieubelastend (nieuw) vaartuig, watersportuitrusting of onderdelen. De tijd die het kost om uit te zoeken welke producten minder belastend zijn voor het milieu is voor een groot deel van de respondenten reden om hier niet in te investeren.

Bijna alle motorbootvaarders, zeilers en sloepvaarders geven aan te zorgen dat hun boot ‘technisch’ in orde is om de kans op milieuverontreiniging en ongelukken zo klein mogelijk te maken.  

Naar de eerste resultaten.

Trefwoorden: varen, waterrecreatie, duurzaam

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.