Geplaatst op: 22-12-2023
Auteur: Marc Gerlings

82% aangesloten waterrecreanten enigszins actief met duurzaamheid

82% aangesloten waterrecreanten enigszins actief met duurzaamheid

Dit jaar heeft Waterrecreatie Nederland, net als in 2022, een enquête over duurzame waterrecreatie gehouden onder waterrecreanten en watersporters. De enquête is door 858 actieve watersporters ingevuld. De resultaten van de enquête geven veel inzicht in waar we nu staan op het gebied van duurzame waterrecreatie en welke kansen er liggen voor verdere verduurzaming van de sector.

Van deze watersporters veelal aangesloten bij een vereniging die de enquête hebben ingevuld geeft 82% aan dat ze het verduurzamen van de waterrecreatie enigszins of heel belangrijk vinden. De groep die zich bezighoudt met het verduurzamen is kleiner, namelijk 57%.

In veel gevallen wordt wel gelet op een minder belastende productiemethode bij de aankoop van een (nieuw) vaartuig, watersportuitrusting of onderdelen. Daarentegen is er minder aandacht voor de recyclebaarheid van de materialen. De respondenten zijn bereid om gemiddeld 17% meer te betalen voor een minder milieubelastend (nieuw) vaartuig, watersportuitrusting of onderdelen. De tijd die het kost om uit te zoeken welke producten minder belastend zijn voor het milieu is voor een groot deel van de respondenten reden om hier niet in te investeren.

Bijna alle motorbootvaarders, zeilers en sloepvaarders geven aan te zorgen dat hun boot ‘technisch’ in orde is om de kans op milieuverontreiniging en ongelukken zo klein mogelijk te maken.  

Naar de eerste resultaten.

Trefwoorden: varen, waterrecreatie, duurzaam

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
07/11/24
Destinatieorganisaties bundelen krachten in belevingsconcept rivieren
Met het nieuwe belevingsconcept 'De Rivier, je kunt er niet omheen' heeft de Initiatiefgroep 3e Waterverhaal de ambitie de verhalen van de rivieren de IJssel, en de Rijn/Nederrijn, Waal & Maas rondom de Groene Metropool Regio te laten spreken.
04/11/24
Feestelijke onthulling van 'Das ist Parkstad'-Bus
Vanaf 31 oktober 2024 zal de tot 'Das ist Parkstad' omgetoverde stadsbus een jaar lang in en rond de keizerstad Aachen rijden.
29/10/24
Kennisevent Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs het kennisevent ‘Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming. Primeur voor Nederland. Presentatie van internationaal onderzoek: 'Creating equitable destinations: How to manage and distribute tourism’s value to better serve communities'.
28/10/24
Halsema slaat eerste munt Amsterdam 750 jaar
Burgemeester van Amsterdam, Femke Halsema, heeft op 27 oktober de eerste zilveren herdenkingsmunt vo...
25/10/24
Strategische agenda stedelijk toerisme
Het Lectorenplatform en Expertisenetwerk Sustainable Urban Tourism (ENSUT) hebben hun strategische agenda Urban Tourism: A Call to Action gepresenteerd. Deze onderzoeksagenda heeft als doel om het begrip van (transformative) urban tourism te verdiepen en de samenwerking tussen alle betrokken partijen te stimuleren en te faciliteren.