Geplaatst op: 08-10-2023
Publicatie: R&T 2023-5

Stilte voor de storm …

Stilte voor de storm …

In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren, aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt van allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.

Klaas van Erp

Als ik dit artikel schrijf is het de eerste dag van de herfstvakantie. Althans in de regio midden en zuid in Nederland. De regio noord is volgende week aan de beurt. Vele watersport- en recreatieondernemers zijn deze weken traditiegetrouw op vakantie of zijn druk met de exploitatie van hun bedrijf. Hoe we dat merken? Aan de autoreply’s op mailtjes, voice mails, etc.

Elk jaar vraag ik me af of de dip in de markt begonnen is en elk jaar na de herfstvakantie bemerk ik dat dat niet zo is. De telefoon staat dan weer roodgloeiend en de mails stromen binnen. ‘Ik heb een taxatie nodig’, ‘ik overweeg om te verkopen’, ‘mijn kinderen willen de tent overnemen’, etc. etc. Blijkbaar is deze tijd van het jaar het moment van herbezinning en daar is onze kennis bij nodig. Super!

Dossier en vinkjes

Vaak bemerken we dat bij met name taxaties men tegen deadlines aanloopt, vanuit de bank opgelegd. De bank moet namelijk op moment X alle vinkjes in het dossier op groen hebben staan. En daar hoort een taxatierapport bij. Helaas worden er aan taxaties enorme eisen gesteld, dat het de nodige tijd vergt om een taxatierapport op te leveren. Dat red je niet in een week of twee, hoe graag wij dat óók zouden willen. Gelukkig weten we dit altijd wel samen met de opdrachtgever en de bank af te stemmen.

Qua verkopen is het altijd minder makkelijk om de doorlooptijd te voorspellen. In het afgelopen jaar hebben we gemerkt dat verkopen steeds sneller gaan. Er zaten zelfs transacties bij die binnen 3 maanden afgerond waren en objecten die we zelfs nog nooit echt op de markt hebben gebracht. Erg bijzonder!

Hoe het dit jaar na de herfstvakantie wordt? Ach we gaan het zien. Wij zijn er klaar voor!

Ook eens praten over de markt?

Mail of bel ons: info@maasrbm.nl/ Klaas van Erp
06-53424147
Maas recreatie bedrijfsmakelaardij
www.maasrbm.nl

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, campings, bungalowparken, watersport, jachthavens

CELTH
 
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   


||| Nieuws |||

06/09/24
130 hectare bijzondere natuur in de Elster Buitenwaarden
Provincie Utrecht, Rijkswaterstaat, Utrechts Landschap, Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden en de gemeente Rhenen hebben gezamenlijk 130 hectare natuur in de Elster Buitenwaarden hersteld. Het gebied is open voor recreanten.
05/09/24
Schiphol hoeft minder te krimpen
Luchthaven Schiphol hoeft van de Nederlandse regering minder te krimpen dan eerder was aangekondigd. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) heeft een definitief maatregelenpakket gepresenteerd om het geluid rond Schiphol terug te dringen en de rechtsbescherming van omwonenden te herstellen
05/09/24
Overheid rekent zichzelf te rijk met btw-verhoging op logies
De voorgenomen btw-verhoging voor de logiessector levert bij lange na niet de verwachte belastingopbrengst op, heeft een negatief effect op andere belastingopbrengsten en raakt de hele vrijetijdssector sterk.
04/09/24
DierenPark Amersfoort nieuwste lid van Club van Elf
De Club van Elf versterkt elkaar op het gebied van verschillende sociale culturele thema's en werken samen om gezamenlijke doelen te bereiken.
29/08/24
Exclusief voor leden
Interactieve beleving fort Nigtevecht
Hoe werkt een waterlinie? Hoe vuur je een kanon af? Hoe was het soldatenleven in de Eerste Wereldoorlog op het fort? De antwoorden op deze vragen krijg je in de multimediale en interactieve beleving ‘Bewapend met water’ van Natuurmonumenten op Fort bij Nigtevecht bij Abcoude.
23/08/24
Zuid-Limburg in Europees project duurzaam toerisme meetbaar maken
Europese samenwerking Tourism4SDG, waar provincie Limburg bij betrokken is, doet onderzoek om duurzaam toerisme meetbaar. Met betere meetmethoden en data hoopt het initiatief duurzaam toerisme te ontwikkelen.
16/08/24
Weinig draagvlak voor btw-verhoging betaalde sport
Onder Nederlanders is weinig draagvlak voor de verhoging van de btw op sport. Een deel gaat minder sporten of stopt met betaalde sport. Dat blijkt uit onderzoek van Ipsos I&O in opdracht van het Platform Ondernemende Sportaanbieders (POS).
14/08/24
Meer voorlichting bij Utrechtse evenementen over alcohol
Jongerenvoorlichters gaan in opdracht van provincie Utrecht op pad om voorlichting te geven tijdens alcoholcontroles van de politie. Deze BOB-teams van Responsible Young Drivers zijn ook te vinden bij festivals en evenementen, waar ze met de bezoekers in gesprek gaan over de gevaren van rijden onder invloed.