Geplaatst op: 08-10-2023
Publicatie: R&T 2023-5

Stilte voor de storm …

Stilte voor de storm …

In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren, aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt van allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.

Klaas van Erp

Als ik dit artikel schrijf is het de eerste dag van de herfstvakantie. Althans in de regio midden en zuid in Nederland. De regio noord is volgende week aan de beurt. Vele watersport- en recreatieondernemers zijn deze weken traditiegetrouw op vakantie of zijn druk met de exploitatie van hun bedrijf. Hoe we dat merken? Aan de autoreply’s op mailtjes, voice mails, etc.

Elk jaar vraag ik me af of de dip in de markt begonnen is en elk jaar na de herfstvakantie bemerk ik dat dat niet zo is. De telefoon staat dan weer roodgloeiend en de mails stromen binnen. ‘Ik heb een taxatie nodig’, ‘ik overweeg om te verkopen’, ‘mijn kinderen willen de tent overnemen’, etc. etc. Blijkbaar is deze tijd van het jaar het moment van herbezinning en daar is onze kennis bij nodig. Super!

Dossier en vinkjes

Vaak bemerken we dat bij met name taxaties men tegen deadlines aanloopt, vanuit de bank opgelegd. De bank moet namelijk op moment X alle vinkjes in het dossier op groen hebben staan. En daar hoort een taxatierapport bij. Helaas worden er aan taxaties enorme eisen gesteld, dat het de nodige tijd vergt om een taxatierapport op te leveren. Dat red je niet in een week of twee, hoe graag wij dat óók zouden willen. Gelukkig weten we dit altijd wel samen met de opdrachtgever en de bank af te stemmen.

Qua verkopen is het altijd minder makkelijk om de doorlooptijd te voorspellen. In het afgelopen jaar hebben we gemerkt dat verkopen steeds sneller gaan. Er zaten zelfs transacties bij die binnen 3 maanden afgerond waren en objecten die we zelfs nog nooit echt op de markt hebben gebracht. Erg bijzonder!

Hoe het dit jaar na de herfstvakantie wordt? Ach we gaan het zien. Wij zijn er klaar voor!

Ook eens praten over de markt?

Mail of bel ons: info@maasrbm.nl/ Klaas van Erp
06-53424147
Maas recreatie bedrijfsmakelaardij
www.maasrbm.nl

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, campings, bungalowparken, watersport, jachthavens

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Eindhoven Airport start met uitbreiding terminal
Bouwbedrijf Heijmans en Eindhoven Airport hebben een aannemingsovereenkomst getekend voor de uitbreiding van de terminal. Deze uitbreiding zal passagiers van de Brabantse luchthaven extra ruimte, comfort en beleving bieden, wat een belangrijke kwaliteitsimpuls voor de luchthaven betekent
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
15/11/24
Exclusief voor leden
Noorden boos over uitstel ontwikkeling Lelylijn en Nedersaksenlijn
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.
08/11/24
Exclusief voor leden
Grote uitstoot door ver-vliegers: Milieu Centraal en Natuur & Milieu lanceren bewustwordingscampagne
Uit een nieuw onderzoek van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van Milieu Centraal en Natuur & Milieu, blijkt dat 4 op de 10 reizigers de klimaatimpact van verre vliegreizen onderschatten. Om reizigers bewust te maken van deze impact en gedragsverandering te stimuleren, lanceren Milieu Centraal en Natuur & Milieu vandaag de online campagne ‘Op vakantie? Denk dichtbij’.
08/11/24
Druk derde kwartaal voor Nederlandse luchthavens
In het derde kwartaal van 2024 reisden 21,6 miljoen passagiers van en naar de vijf belangrijkste Nederlandse luchthavens. Dit is bijna 4% meer dan in hetzelfde kwartaal van 2023. Waar reisden al die passagiers naar toe?
07/11/24
Opmars Nederlandse tweewielermarkt zet zich voort
Het aantal fietsen, brom/snorfietsen en motoren in ons land blijft gestaag groeien. Nu al tot een park van inmiddels 26,2 miljoen tweewielers

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.