Geplaatst op: 10-01-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Hoe gaan Nederlanders in 2024 op vakantie?

Hoe gaan Nederlanders in 2024 op vakantie?
Afbeelding van Stefan Schweihofer via Pixabay

Vandaag begint de Vakantiebeurs en dat is traditioneel het startsein voor de vakantieboekingen. Van alle Nederlanders wil dit jaar 85% op vakantie, dat is meer dan vorig jaar. Ruim een kwart heeft al een vakantie geboekt. De meeste vakantieplanners willen in Europa op vakantie. Het binnenland is minder populair dan vorig jaar. Gemiddeld willen Nederlanders 2,4 per jaar op vakantie. Dat blijkt uit de Vakantie Sentiment Monitor van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). Op de beurs kwam NBTC nog met een verwachting voor het Nederlands toerisme. 

Op de beurs kwam Marlotte Jansen van NBTC eerst met een terugblik op 2023. "Voor 2023 verwachten wij in Nederlandse logiesaccommodaties 25% meer buitenlandse gasten en een kleine afname (-0,5%) van het aantal binnenlandse gasten." Beiden liggen wel alweer boven het niveau van 2019 en het Nederlands toerisme is daarmee volledig hersteld van de pandemie. "Ook wereldwijd herstelt de sector, het meeste in Europa waar UNWTO verwacht dat het toerisme voor 94% dit jaar al zal herstellen." Voor 2024 verwacht NBTC een groei van 10% voor wat betreft uitgaand toerisme en een kleine min (-1% tot -2%) van het binnenlands toerisme.

Het vakantiesentiment van Nederlanders voor 2024

Van alle Nederlanders heeft 29% al een vakantie geboekt en moet 56% dat nog worden. Zo’n 15% van de Nederlanders wil in 2024 niet op vakantie. In totaal wil 85% van de Nederlanders dit jaar op vakantie, dat is 6 procentpunt meer dan in 2023. Van de groep met een vakantie-intentie is 55% zich nog aan het oriënteren. De grootste groep wil binnen 1 tot 3 maanden boeken. Nederlanders boeken in meerderheid direct bij de aanbieder (54%) maar ook een reisorganisatie of boekingswebsite is met 33% erg populair.

Figuur 1: Vakantieplannen van Nederlanders

VakantieSentiment

Binnenlandse vakanties

Slechts 20% zegt de volgende vakantie in Nederland door te brengen. Vorig jaar lag dit percentage nog op 27%. Jos Vranken, NBTC: "De binnenlandse markt is ook na de pandemie stevig doorgegroeid, inmiddels zitten vakanties in eigen land 13% boven het niveau van 2019. Maar zoals we ook in andere volwassen reismarkten zien, zwakt deze groei dit jaar af naar het groeipad dat we zagen voor de coronapandemie, waarbij de binnenlandse markt een pas op de plaats lijkt te maken, terwijl het aantal buitenlandse vakanties iets groeit.” Gelderland en Limburg (beiden 14%) worden het meest overwogen voor de eerstvolgende vakantie in eigen land. Ook Zeeland (9%) en Friesland (8%) worden relatief vaak overwogen. Ten opzichte van een jaar geleden zijn de plannen voor een vakantie/weekendje weg in Noord-Holland afgenomen.

Figuur 2: Vakantieplannen van Nederlanders naar binnenlandse bestemming

VakantieSentiment

Vakantie inspiratie met behulp van AI

Voor het eerst werd in de Vakantie Sentiment Monitor gevraagd naar kunstmatige intelligentie en de rol die AI speelt bij de inspiratie voor een vakantie. Ongeveer een kwart van de Nederlandse ondervraagden is bekend met AI-tools zoals ChatGPT en heeft het wel eens gebruikt. Veel meer Nederlanders (45%) zijn er bekend mee maar hebben het nog nooit gebruikt. Van de mensen die AI wel eens gebruikt, zet gemiddeld 27% een AI-tool wel eens in voor vakantie-inspiratie. Populairder zijn Instagram (31%) en Facebook (30%).

Buitenlandse vakanties

Meest populair zijn vakanties in Europa. Daar wil 62% naar toe, vorig jaar lag dat nog op 55%. Nederlanders gaan dit jaar vooral op vakantie naar Spanje, Frankrijk, Duitsland, Italië en Griekenland. Een intercontinentale vakantie is voor 18% de keuze.

Figuur 3: Vakantieplannen van Nederlanders naar buitenlandse  bestemming

VakantieSentiment

Keuzeaspecten

Bij de keuze voor een vakantiebestemming letten Nederlanders vooral op een verblijf op een rustige plek (67%), flexibele annuleringsvoorwaarden (63%) en de prijzen (52%). Ook duurzaamheid, drukte op vliegvelden en de ontwikkeling van de conflicten in de wereld spelen een rol. Corona speelt maar voor 11% van de Nederlanders nog een rol. Als Nederlanders vanwege de stijgende prijzen hun vakantiegedrag moeten aanpassen dan doen ze dat vooral door minder vaak op vakantie te gaan, een goedkopere accommodatie te zoeken en te besparen op de bestemming zelf.

Duurzaamheid en extreme weersomstandigheden

Van de Nederlandse ondervraagden vindt 37% het belangrijk om rekening te houden met het milieu bij het boeken van een vakantie. Tot slot zegt 35% van de ondervraagden dat de toenemende kans op extreme weersomstandigheden de vakantiekeuze beïnvloeden.

Vakantieperiodes

De meeste lange vakanties worden gepland voor augustus (21%), juli (19%) en juni (14%).

Figuur 4: Vakantieplannen van Nederlanders naar maand

VakantieSentiment

Vliegvakanties onverminderd populair

Het vliegtuig is het meest gekozen vervoersmiddel voor de eerstvolgende vakantie in Europa. Van de Nederlanders met vakantieplannen kiest 48% voor het vliegtuig en 36% voor de auto om naar de Europese vakantiebestemming te reizen. Onder Nederlanders is het vliegtuig ten opzichte van de plannen van vorig jaar iets populairder geworden (2 procentpunt). De auto heeft vier procentpunt markaandeel verloren. Winst is er voor de trein, 8% van de Nederlanders wil dit jaar met de trein naar de vakantiebestemming reizen, drie procentpunt meer dan een jaar eerder.

Type accommodatie

Het hotel is met een aandeel van 43% de meest favoriete vakantieaccommodatie voor de eerstvolgende vakantie van de Nederlanders. Ook het appartement (14%), het bungalowpark (10%) en de camping (9%) halen nog flinke aandelen.

Figuur 5: Vakantieplannen van Nederlanders naar type accommodatie

VakantieSentiment

Vakantietypen

Onder Nederlanders zijn strandvakanties (18%), vakantie met vrienden/familie (13%), natuurvakanties (11%) en een stedentrip 10%) favoriet.

Budget

Een meerderheid van de Nederlanders (57%) gaat voor vakanties in 2024 eenzelfde budget reserveren als vorig jaar. 14% wil minder uitgeven en 29% juist meer.

Link: https://www.nbtc.nl/nl/site/actueel/pas-op-de-plaats-voor-vakanties-in-eigen-land.htm
Trefwoorden: vakanties, vakantieplannen, binnenlands toerisme, uitgaand toerisme

CELTH



||| Nieuws |||

17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.
17/12/25
Zo maak je van je huis een oplaadpunt door cocooning
We leven in een maatschappij die altijd 'aan' staat. Prikkels, notificaties, deadlines; het houdt nooit op. Het is dan ook niet gek dat de trend van 'cocooning' je terugtrekken in je eigen veilige bubbel alleen maar groter wordt.
17/12/25
Exclusief voor leden
Actie om business class passagiers meer te laten betalen tegen vervuiling
Passagiers in first- en business class zijn verantwoordelijk voor 36% van alle CO2-uitstoot op langeafstandsvluchten vanuit Europa. Dat terwijl ze maar een klein gedeelte (14%) uitmaken van de passagiers. Dit blijkt uit een nieuwe Europese analyse van T3 Transportation Think Tank in opdracht van Greenpeace Centraal- en Oost-Europa.
17/12/25
Vier doorfietsroutes in provincie Utrecht
De provincie Utrecht, de gemeenten Amersfoort, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, Soest, Uithoorn, Utrecht, Zeist, de Universiteit Utrecht, Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam hebben met het ondertekenen van een overeenkomst hun intenties bekrachtigd om vier nieuwe doorfietsroutes aan te leggen.
17/12/25
Elektrisch rijden is goedkoper dus maken we meer kilometers
Je ziet het wel vaker bij prijsontwikkelingen. Daalt de prijs, dan wordt er niet minder gekocht maar meer. Dit is onder meer te zien bij de verkoop van kleding. Elektrisch rijden leidt tot meer reiskilometers blijkt uit vandaag verschenen rapport van CPB en PBL.
17/12/25
Meer ouderen dan jongeren in Nederland
Nederland maakt een bijzondere transitie mee. Vanaf dit jaar zijn er voor het eerst meer 65-plussers dan jongeren tot 20 jaar, blijkt uit CBS-data. Dat zal ook van invloed zijn op recreatie en vrijetijdsgedrag.
16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...